Svenka Savić
IZBORI U CRNOJ
GORI U OGLEDALU GRAFITA
Grafiti
koji se u dane izbora nalaze po zidovima stambenih zgrada i institucija u
Podgorici (23. i 24. 05.98) odražavaju svu ozbiljnost sa kojom njeni stanovnici
shvataju čin izbora. Za razliku od protesnih grafita u Beogradu karnevalski
sačinjenih, u kojima se koristio jedan tip nacionalnog folklora (kakve su šale,
dosetke, poslovice, zagonetke) podgorički grafiti odražavaju onaj drugi deo
tradicijskog patrijarhalnog nasleđa u kojem se vidi osnovno uverenje da reč
može 'uništiti', 'ubiti', 'smrviti'. Zato se u grafitima pojavljuju psovke,
opsceni izrazi za polne organe kojima se iskazuje ideja 'uništenja',
'nestanka', 'propasti', jednaka mitološkoj predstavi nestanka s ovoga sveta
onog koji je na drugoj (političkoj) strani1.
Vidi se osnovna tendencija 'napujkavanja' jednog kandidata na drugog kao u
pravoj tuči, odnosno pravo svađanje koje se očituje u brisanju i prebrisavanju
grafita jednih drugima. Samo u manjem broju grafita vidi se shvatanje
stanovnika da u izborima postoji politička igra, a ne istina2.
U
grafitima nema pozitivnog mišljenja o ženi u politici. Zato reč uneta u grafit
treba da je uništi, izbriše iz vidljivosti ne samo političkog, većživota
uopšte. Za tu vrstu vrednovanja poslovice su najupečatljivija forma jer deluju
kao svevremenska (ljudska) istina celog kolektiva:
TEŠKO
STADU KOGA OVCA VODI
DAJU
PENZIJE A IZGLEDA DA JE I MILICA POČELA DA DAJE
U
oba primera reč je o Milici (Pejanović) za koju i inače ima viceva, dosetki i
drugih oblika verbalne potvrde da žena u politici u ovom regionu nije poželjna.
Ona je eventualno dozvoljiva u tradicionalnoj ulozi saputnice ili stopatnice:
MILICE
MILOVA ČOBANICE
Žena
je ta koja omogućava vođi da se i u svojoj polnosti očituje i tako i u toj
komponenti svoje ličnosti opravda poverenje svojih birača:
MILO
JEBAČU (piše velikim slovima na zgradi opštine).
Tako
je diskriminacija prema ženi (u poslednjem grafitu) u isto vrme poen za budućeg
vođu naroda.
Izborni
favorit u Podgorici je M. Đukanović, dok njegov oponent (prema grafitima iz
centra Podgorice) nema šanse. Pisci grafita ispisuju nadu, želje i htenja
(najverovatnije mladih) birača, što se poklapa sa rečima ispisanim na velikim
transparentima razvučenim preko glavnih ulica i bulevara:
DA
ŽIVIMO BOLJE
Ovaj
slogan glavni je deo i na propagandnim posterima Đukanovića koji uz to sadrže
napisanu i onu dodatnu reč, ostavljenu čitaocu grafita i transparenta
(potencijalnom glasaču), da ugradi u svoju misao da bi celina bila potpuna:
'možemo', 'želimo', 'tražimo', 'zaslužili smo'. Slogan je maksimalno ubeđivački
i ima snagu nadvladavanja neodlučnosti:
(možemo)
DA ŽIVIMO BOLJE
(tražimo)
DA ŽIVIMO BOLJE
(zaslužili
smo) DA ŽIVIMO BOLJE
gore
Poprište
pravog nadmetanja i suparničkog dijaloga upravo je ovaj slogan, jer dozvoljava
upisivanje teksta s »one druge strane«.
Podrška
je svom kandidatu potpuna3, a najčešća u
obliku kratkog obraćanja:
MILO
CARE
Ono
što je danas u žargonu mladih (care) dobro naleže i na ustaljenu zamisao o
samostalnosti ovog dela jugoslovenskog prostora:
KRALJ
MILO
BISTROG (40cm zeleni fluorescentni
sprej)
UMA
Ovome
se pridružuju i oni grafiti u kojima se jasno vidi kontinuitet sa tradicionalnim shvatanjem nadmetanja,
nakon pobede zatire se trag onoj drugoj strani, oduzima joj se ono što jedino
ima (najvrednije i najvažnije u životu):
MILO SIGURNO
POSLE IZBORA OSVETA
KO NE GLASA ZA
MOMA DA BOGDA MU PENZIJA ZADNJA BILA
MILA
U
ovom gradu u ovo vreme samo su sporadični negativni grafiti za Mila, a i onda u
tradiciji razmišljanja o drugom kao vekovnom neprijatelju, a to je Turčin po
epskoj tradiciji:
TURČIN
MILO LOPOV (preko 'lopov' dodato KRALJ crven)
Odrednica
'Turčin' jednako se kao nešto negativno nalazi i u grafitima protiv Moma,
koliko i Mila ili Slavka. Odrednica 'Turčin' svakakao znači »onaj koji je
drugačiji od nas«, kao da se ne shvata da je ovakvo pisanje diskriminacija
prema etničkoj i nacionalnoj pripadnosti, jer ih niko nije brisao (za razliku
od nekih drugih grafita koji su se ujutro pojavili, ali tokom dana
prebrisavani).
Ono
što privlači pažnju slučajnih prolaznika jeste obilje onih grafita iz kojih se
vidi namera za svađalačkim dijalogom očitovan u dopisivanju i drugoj boji
spreja kojim se piše. U sledećem primeru pristalice napišu crvenim velikim
slovima svoj stav, a protivnici dopišu u praznom prostoru između reči plavom
bojom svoj stav. Tako se može čitati:
MILO
lopov
CAR
Da
je Milo car; 2. Da je Milo lopov; 3. Da je Milo car lopova.
MILO
CARE (crvena velika slova)
govana (crna manja slova)
MILO
POŠTO CRNA GORA (1 din) (dopisano drugom bojom)
MILO
ISTINA JE TVOJA A MOMIROVA LAŽ
Mnogo
puta je napisano samo ime vođe: MILO, MOMO, SLAVKO, odnosno skraćenica stranke
čiji su oni lideri: DPS, SNP, LSCG, na kojima se vodi pravi rat dijaloga na taj
način što suprotna strana precrtava (poništava), ili preko prvog crta svoju,
skraćenicu i time uspostavlja nanovo identitet i moćsvoje stranke. U ovoj
rivalskoj borbi pretendenata, samo sporadično se uočavaju grafiti u kojima se
vidi kompeticija drugih stranaka na ovom prostoru4,
odnosno velike antiratne plakate5.
Mogli
bismo zaključiti da se u poslednjih 10 dana izborne kampanje u Crnoj Gori
pomoću grafita (u Podgorici) vodi pravi rat između političkih stranaka. Reč je
oduvek shvatana kao ubojito oružje u crnogorskoj kulturi, izgovorena ili
napisana. Grafiti su poprište verbalne tuče između suprotstavljenih stranačkih
grupa, pojedinaca ili zastupnika. Za razliku od grafita u Beogradu za vreme
studentskog procesa, koji su obilovali duhovitošću, neočekivanim aforističkim
obrtima, karnevalskom ornamentikom iz koje se vidi da je jasno svima da se radi
o (političkoj) igri, u podgoričkoj sredini grafiti odražavaju shvatanje
ozbiljnosti ovog događaja, kao da je istina i otuda elementi odmazde prema
drugima, koji su različiti. Tolerancija nije bila nagoveštena niti u jednom
grafitu.
Zajedničko
je, međutim, za grafite u dva navedena događaja, u Beogradu i Podgorici, da su
žene u grafitima uvek diskriminirane što se očituje u različitim stepenima
seksizma. S obzirom na to da je očigledno da grafite pišu mladi, to je podatak
da oni preuzimaju od starijih, kao štafetu, seksistički stav prema ženi u
javnim napisima.
FUSNOTE
1
MOMO SMRAD
MOMO BRKO KURAC MI IZDRKO
MOMO KURAC NA BICIKLU (roza sprej 40cm slova na zgradi)
MOMO LAŽOV
MOMO PUŠI GA
MOMO PIČKO ili PIČKO MOMIRE GNJIDO
MOMIR KURTON! (slova 60cm, zeleni sprej)
MOMO, JEBE PIČKO
MILO, JEBI MU MAJKU BRKATU (iznad poster Bulatovića)
MOMO LAŽOVE PODMUKLI
CARE CG PREVARANTSKI
MOMIROVCI NIKAD NISU SVOJI A UVIJEK SAMI
2
POŠTO JE CRNA GORA
MOMIRE IZDAJICO
MOMO RASTU LI BANANE NA DEDINJU
MOMO BANANA MEN
MOMO+MIRA=MARKO
SLAVKO, IZVINI POSAO JE POSA (odnosi se na S. Perovića, lidera LSCG, koji je
doskora bio zajedno sa M. Đukanovićem)
3
MILO MI TE VOLIMO
E MILO
E MILO DRAČ JE UZ TEBE (jedan deo Podgorice)
MILO VOLIMO TE
TAKAV NAM TREBA (iznad postera Đukanovića)
MILO CARE! (60cm velika crvena sprejom ispisana slova)
MILO CAR!
MILO CAR MONTENEGRO
MILO KRALJ (60cm, plava sprejom ispisana slova)
MILO KRALJ (Milo je prebrisano)
MILO KRALJU CRNE GORE
MILO PRVI
THE NEXT KING OF MONTENEGRO
4
SLAVKO KURVO
LSCG crno
pederi (dopisano plavo)
SLOBOVE NAIVNE PRISTAŠE NS
JUL JE KUL
ARKAN (više puta napisano ime)
5
Zapravo je samo jedan;
VANREDNO STANJE, MOBILIZACIJA, RAT,
DOSTA!