Lepa Mlađenović
REFLEKSIJE S
TROTOARA
Beleške Žena u
crnom
Pedesetogodišnjica 'Drugog pola',
1949–1999
"Vidim
te, čujem te, osećam te." Ovo su reči Ane Ahmatove iz pisma Marini
Cvetajevoj iz vremena Drugog svetskog rata. Ovo je rečenica koju žene razdvojene
ratnim zonama razumeju. Ovo je rečenica koja opisuje gde ja već godinama živim.
U zoni koja je izolovana od drugih mržnjom ozakonjenom novim granicama,
graničnim prelazima, novim pasošima, vizama, novim vojskama. U zoni koja je s
vremena na vreme potpuno odvojena od svih cirkulacija, kao i u bilo kom drugom
ratu: bez telefonskih linija, bez vozova, bez pošte. Mi još uvek pisma na
Kosovo šaljemo po ljudima. Pitala sam se ko za vreme rata može da pređe
granicu. Svakako ne vesti koje žele da razmene sestre koje se vole. U isto
vreme govor mržnje stvoren je da prvo pravi granice, a onda da ih prelazi.
Ukratko,
u poslednjih 7 godina živim u gradu koji se pojavljuje kao glavni štab za
"Proizvodnju Neprijatelja". Dolazim iz zemlje u kojoj srpski režim
proizvodi "neprijateljsku drugačijost" kao svoju osnovnu ideologiju
za održavanje moći. U tom blatu od režimskih laži politički i emocionalni
zadatak nekih od nas feministikinja je da budemo sigurne da žene s druge strane
znaju "da ih vidimo, čujemo, osećamo". Pakujemo im suvu hranu u
pakete. Naglas čitamo njihova pisma. Očekujemo njihov glas preko telefona.
Sedam godina razmenjujemo poruke i nastojimo da žene u ratnim zonama ne budu
"rasute u svetu muškaraca" – eto tako političke ideje Simon de Bovoar
žive u našem izboru mira.
1. Simon de Bovoar sa Ženama u crnom
9.
oktobra 1991. godine nas dvadesetak počele smo javni protest kao Žene u crnom
protiv rata u Beogradu. Nismo znale ni za kakve svoje prethodnice u Srbiji koje
su protiv režima stajale na ulici. Nismo bile sasvim svesne značenja tela žena
koja stoje na javnom prostoru u političkom protestu. I tako, iz nedelje u
nedelju, kako su se godišnja doba smenjivala preko naših lica dok smo mi i
dalje stajale na Trgu Republike, stvoreno je značenje. Godine 1995. potpisan je
završetak jednog rata, a tri godine kasnije, 1998. drugi je ponovo počeo.
Danima
sam se pitala zašto sredom žurim na stajanje. Znale smo da antiratne grupe u
Srbiji neće sprečiti rat, da čak neće ni nagristi lik Stvoritelja rata-Ratnog
zločinca. Štaviše, vesti su 1992. i 1993. jasno govorile da se jedan oblik
fašizma širi u svim ratnim zonama. Ne samo što su linije razdvajanja presekle
drumove, planine i sela, već su i civili spaljivani na autobuskim gumama, žene
obeležavane seksualnim nasiljem, i trebalo je verovati da su stvarno postojali
logori. Stajala bih na ulici s drugim ženama obučenim u crno, gledala u daljinu
i ponekad bih čula "poraz" iza svojih ušiju. Drugi pol je ponovo izgubila.
Nedeljama,
neprekidno, ženska tela izložena javnosti, u crnom i ćutanju. Sreda za sredom u
crnom i ćutanju. "Ćutanje za vreme stajanja" je jedna od
karakteristika grupe koju smo nasledile iz prethodnih osam godina Žena u crnom
iz Izraela. Kada je fašizam na delu, Isto
je stalno "na liniji", dakle, nema potrebe za pričom. Prvi pol ne sluša, Drugi pol ne govori. U istoriji ženskog iskustva, ćutanje, kaže bel
huks, postaje instrument otpora ugnjetenih.
Vreme
od 3:30 do 4:30 bio je sat razmišljanja sa jednog drugačijeg mesta, sat
refleksije sa trotoara o dnevnim vestima koje su ponekad bile tako odvratne, da
su suze značile premalo, a bilo koje osećanje postajalo je trivijalno. Sredom
sam ustajala i razmišljala šta da obučem: crnu košulju, crne farmerke, čak i
crni donji veš… kao da nije trebalo da ostane nijedan deo odeće koje neće
iskorisiti priliku da se suprostavi. Srede u crnom, bio je to moj glas. Drugi pol u crnom najavljuje sebe u
civilnom prostoru i širi maštu one koja nije rođena od krvi i tla.
2 . Simon de Bovoar u posleratnoj Bosni
Godine
1993. sedam feministkinja sa SOS telefona za žene i decu žrtve nasilja iz
Beograda osnovale su Autonomni ženski centar protiv seksualnog nasilja. Grupa
je nameravala da započne feminističko savetovanje sa ženama silovanim u ratu.
Feminističkih terapeutkinja tada nije bilo u zemlji, pa su nam bile potrebne
ekspertkinje iz Holandije, Nemačke i sličnih mesta. Tako smo u godinama rata
mnogo radile sa žrtvama nasilja i mnogo naučile.
Negde
1996. neke od nas, feminističkih savetnica iz Beograda, započele su edukativne
seminare za žene koje su otvarale SOS telefone za žene koje su preživele muško
nasilje u Bosni i Hercegovini. U to vreme Ženski terapijski centar Medica
Zenica bila je prva pro-feministička organizacija koja je radila sa ženama koje
su preživele rat. Naš zadatak bio je da potpomognemo proces usvajanja
feminističkih principa u radu na SOS telefonima za nove volonterke. Delikatno,
ukoliko neka iz grada u kome nije bilo rata odlazi u grad gde se rat upravo
završio, utoliko više ako neka sa srpskim imenom odlazi u Zenicu gde živi
bosanska muslimanska većina.
Ideje
Simon de Bovoar o kojima se raspravlja na radionicama dobar je aktivistički
instrument za uvođenje feminizma, naročito u ratnim područjima. Njene tri
ključne hipoteze odlučujuće su za razumevanje konteksta u kojem se proizvodi
nasilje:
–
"Žene su drugi pol"
–
"Žene se ne rađaju, nego to postaju"
–
"Žene su rasute u svetu muškaraca"
Ovi
koncepti uvode se u radionice na način da žene mogu da ih koriste za tumačenje
svoje stvarnosti. Da povežu iskustva različitih nivoa. Posle treće tačke, žene su rasute…, rasprava postaje
intimnija. Žene daju primere kako nasilje muškaraca nad ženama razdvaja žene,
kako one ostaju sasvim same i izolovane u strahu…a samo imenovanje rasutosti omogućava jedan važan uvid.
Uvid u Da, istina je i Ne, nećemo to dopustiti. Žene onda daju primere kako su
njihove bake i majke podržavale sestre i prijateljice krišom i daleko od svojih
muževa. Primere tajne solidarnosti jer su žene bile solidarne jedna s drugom
oduvek i kada im to nije bilo dozvoljeno, i na kraju primere otvorene
solidarnosti, ne samo solidarnosti među sličnima nego i prema onima koje su
drugačije…, a ako je edukativni proces dovoljno dug, osećanja se intenziviraju
i mnoge žene počnu da se otvaraju. Otvore se one koje su preživele rat i kažu
nam svoju životnu priču onih koje su izgubile nekog koga vole u ratu, onih koje
su preživele nasilje, onda nas dve facilitatorke ispričamo svoje lezbejske
stvarnosti, druge nam priznaju da su posleratne preterano-zaštitničke-majke,
ili višestruke izbeglice …i mnogo političkog posla se tu obavi.
Naše
iskustvo facilitatorki je takvo da je pojam rasutost
žena veliki katalizator jer može da otvori ženska iskustva i pokrene
pitanje ženske solidarnosti i načina na koji se ona stvara i isključuje unutar
patrijarhata. Za posleratne regije ovaj koncept je ključan jer se fenomen
rasutosti žena ostvaruje ne samo kroz svet muškaraca, nego i kroz nacionalne
države. Mi stoga koristimo ovaj koncept da podstaknemo potrebu svake žene da
govori o svojoj izolovanoj patnji zbog nepravde i da bude saslušana, kao i da
pokrenemo njenu potrebu da čuje izolovane komadiće iskustava drugih žena. I
ponekad u tome uspemo:
Bio
je 31. oktobar 1998. Poslednji dan sastanka SOS aktivistkinja Bosne i
Hercegovine, nas oko 30 žena u restoranu u Zenici. Večera i muzika. Žene su
odmah krenule da igraju. Ali zašto ovo nije bilo samo jedno lokalno patriotsko
slavlje? Zato što je među nama bilo previše razlika. Tu su bile žene sa sve tri
'neprijateljske strane'. Tu su bile žene koje su preživele seksualno mučenje i
smrt svojih muškaraca i tu smo bile mi iz mesta odakle su mučitelji došli. Tu
su bile žene prisilno isterane iz stanova i druge koje sada u njihovim
stanovima žive. I sve smo mi znale te činjenice jedne o drugima. Bilo je žena
iz malih sela i onih iz gradova. Žena sa puno škole i žena s malo. Sve zajedno
igramo. Od sve tri nacionalnosti, starije i mlađe, nane sa maramama,
studentkinje u farmerkama, feministkinje, muškarci, mlada američka
istraživačica. Restoran je bio pun vriske i žive muzike, žene igraju kroz
restoran. U jednom momentu u kolo dotrčavaju kelner i kuvarica, kuvarica već
ima belu maramicu, podvikuje i vodi kolo pravo iza šanka u kuhinju, pored
šporeta, narezaka i napolje u hol.… S pesmom i smehom i rukom u vazduhu. I
druge, jedna po jedna smeju se i dalje vezu kolo. Zar ovo nije bio naš san? Da
razlike među nama ne budu tabu u očima. Da ratna udovica pogleda lezbejku u
lice i da se ne boji. Ne u Njujorku ili u Parizu, nego u malom posleratnom
gradu u Bosni. Zar nismo verovale da će neke žene preživeti prostore mržnje i
igrati sa Ćerkama i Ženama Ubica jer su
takvim postale, jer su izabrale da veruju. Jer su odlučile da ne pripadaju
Krvi i Tlu. Zar ovo nije bio naš san dok smo slale pakete iz Beograda u
Sarajevo 93. i 94. i švercovale knjige Žena u crnom u pasulju jer humanitarne
organizacije nisu dozvoljavale politički materijal u paketima. Dok su drugi
ubijali, mi smo ženama u podrumima slale reči nežnosti i solidarnosti. A
solidarnost je taj zabranjeni politički materijal. Zar naš san nije bio da žene
u Bosni imaju poverenja u naš pasulj iz Beograda jer smo tačno znale kakvu
politiku stvaramo dok smo slale knjige i pisale brojna javna saopštenja protiv
rata, protiv režima, protiv nacionalizma, saopštenja koja nikad nijedan državni
list nije štampao. Dok smo stajale sredom u crnom, ćutale i mislile na njih.
Mnoge žene s ratnih područja u to vreme za tu činjenicu nisu znale. Te noći,
31. oktobra, našle smo one koje su nas tražile. Druge su jedna drugu prepoznale. Bosanske posleratne feministkinje
preživele su ne samo rat, već i predratni patrijarhat. I ako jednog dana odete
tamo uverene da bosanske feminističke aktivistkinje nisu imale vremena da
pročitaju Simon de Bovoar, što je istina, i pitate ih da li su ikada čule za
"Drugi pol", one će vam se nasmešiti. One su ga već otplesale.
Pariz
19–23. januar '99