Edrien Rič
NELOJALNE
CIVILIZACIJI: FEMINIZAM, RASIZAM, GINOFOBIJA
Tekst koji
sledi nastao je u toku skoro godinu dana – iz dva govora koje sam pripremila za
različite prilike. Prvi je bio panel koji je osmislila i uobličila Džulija P.
Stenli (Julia P. Stanley), a sponzori su bili Women's Commission i Gay Caucus
iz Modern Language Association pod nazivom: "Transformacija tišine u jezik
i akciju." Ostale učesnice su bile: Meri Dejli (Mary Daly), Odri Lord
(Audre Lorde), i Džudit Mekdenijel (Judith McDaniel).*
Druga prilika je bio govor koji sam održala nekoliko nedelja kasnije za
projekat Turning Point (prekretnica) sa univerziteta Masačusets (Massachusetts)
u Bostonu. To je grupa koja radi advokatske poslove za ženski zatvor u
Fremingemu (Framingham); oni objavljuju odličan magazin sa tekstovima i
stvaralaštvom zatvorenica. Takođe rade i u zajednici van zatvora na tome da se
umanji razdor i osećaj separacije između žena u zatvoru i onih na
"slobodi". Jedan od ciljeva ovog projekta je obrazovanje žena na
slobodi o političkim stvarnostima koje čine populaciju ženskog zatvora od kojih
su većina siromašne i obojene žene. U oba ova govora moje teme su tišina i
separacija: tišina koja obavija živote lezbejki i cnkinja, separacija crnih i
belih žena jednih od drugih. Dok sam pregledala govor za MLA pre objavljivanja
u lezbejskom/feminističkom žurnalu Sinister
Wisdom osetila sam neodoljivu potrebu da razradim ideje, koje su tamo bile
samo skicirane, u duži i misleniji esej. Tema, naravno, zaslužuje da bude
pretočena u knjigu, više knjiga. I one će biti napisane, bez sumnje se već
pišu. Ove beleške, kada sada posle svega mislim o njima, su pokušaj da se
predloži neki deo geografije koju ja vidim, koja leži napola u senci čekajući
da se unese u karte i zabeleži.
Navedene žene
su pročitale nacrte za ovaj esej i velikodušno dale kako podršku tako i
kritički izazov: Morin Brejdi (Maureen Brady), Mišel Klif (Michelle Cliff),
Meri Dejli, Sara Hoglend (Sarah Hoagland), Džun Džordan (June Jordan), Liza
Leghorn (Lisa Leghorn), Odri Lord, Džudit Mekdenijel, Barbara Smit (Smith),
Lora Speraci (Sperazi). Priznavajući da im dugujem zahvalnost za pomoć u
pojašnjavanju i razvijanju moje misli, ne kažem da se neka od njih ili sve
obavezno slažu sa svim što sam napisala ovde.
Esej je prvi
put objavljen u Chrysalis: A Magazine of Women's Culture, broj 7.
Bez obzira da li su me
moja traganja učinila srećnijom ili tužnijom, nastavila sam da tragam za
znanjem.
Zora Nil Harston (Neale
Hurston), Dust Tracks on a Road
(1942)
Videla sam kako su
prodali jednu crnu ženu na aukciji... Osetila sam slabost, mučninu... Bila je
veličanstveno umotana u svilu i saten... S vremena na vreme očijukala je sa
licitantima, onda izgledala sasvim stidljivo i skromno... Usuđujem se reći da
je jadnica znala ko će ja kupiti. Osetila sam mučninu u duši...Pokušala sam da
rezonujem. "Sama znaš kako se žene same prodaju i kako ih prodaju u brak,
od kraljica pa na niže, jel? Znaš šta Biblija kaže o ropstvu, i braku. Jadne
žene, jadni robovi."
Dnevnik Meri Bojkin
Čestnat (Mary Boykin Chestnut), mart 1861
...ova klasa žena,
primorana sam da kažem... da je njihovo obrazovanje manjkavo; da su ih učili da
gledaju na brak kao jedinu potrebnu stvar, jedini put ka različitosti; da samim
tim privuku i zadobiju pažnju muškaraca, svojim spoljašnjim čarima, to je
osnovni posao modernih devojaka... Moderne žene smatraju sebe, a tako ih i
muškarci vide, kao lepe igračke ili samo sredstva za zadovoljstvo. Praznina
uma, bezosećajnost, frivolnost koje su obavezni rezultati ove lažne i
ponižavajuće procene žena mogu razumeti samo oni koji se kreću u modernim
krugovima.
Sara Grimki (Sarah
Grimké), Letters on the Equality of Sexes
(1838)
Rekli su da smo bez
duša, da smo životinje.
Nepoznata crnkinja iz
Savane, Džordžija, 1865 (citat iz Herbert Gatman (Gutman), The Black Family in Slavery
& Freedom)
Kako je žena uopšte
postala podređena muškarcu, kao što je to slučaj sada širom sveta? Svojom
prirodom, svojim polom, kao što su crnci sada i biće do kraja inferiorni u
odnosu na belu rasu, i samim tim, osuđeni na podređenost. Ali je žena srećnija
nego što bi bila u bilo kom drugom položaju, samo zato što je to zakon njene
prirode.
The New York Herald,
1852
Istraga o pravima roba
me je dovela do boljeg razumevanja naših sopstvenih. Otkrila sam da je pokret
protiv ropstva viša škola morala u našoj zemlji – škola u kojoj su ljudska prava više izražena i bolje se
razumeju i uče nego u bilo kojoj drugoj... Ova prava mogu biti otrgnuta robu
ali ne mogu biti otuđena; njegovo ime za sebe... je utisnuto na njegovo moralno
biće, i kao takav je postojan. Dakle ako su prava zasnovana na prirodi našeg
moralnog bića onda sama okolnost da smo određenog pola ne daje
muškarcu veća prava i odgovornosti nego ženi.
Anđelina
Grimki (Angelina Grimké), Letters to
Catherine Beecher (1836)
Policija je uhapsila
veliku grupu žena – belkinja, crnkinja, meleskinja – kada su se okupile za Vudu
ples. Oni koji su ih uhapsili su rekli da se su žene ponašale "nedostojno
i orgijastično".
New Orleans Weekly
Delta, juli 1850
Trebalo je da hodam sa
olujom i držim svoju moć, i da dobijem odgovore o životu i svemu u oluji.
Simbol munje je bio naslikan na mojim leđima. Trebalo je da ostane moj zauvek.
Zora Nil Harston
(Govoreći o svojoj inicijaciji u Vudu kult)
Dust Tracks on a Road (1942)
Frojd je jednom rekao da
žena nije dobro kulturalizovana; ona je, naglasio je, zaostala kao civilizovana
osoba. Ja mislim da je ono što je on pogrešno razumeo kao njen nedostatak
civilizacije ustvari ženski nedostatak lojalnosti
civilizaciji. Žene sa američkog juga nikada nisu bile lojalne ideologiji rase i
segregaciji kao muškarci sa juga. ...Mnoge od njih su bile izdajice Bele
Nadmoćnosti u periodu od dve stotine godina ali većina njih ne bi mogla da vam
objasni zašto.
Lilijan Smit (Lillian
Smith):"Autobiography as a
Dialogue between King and Corpse" (1962)
Hoćemo li još jednom
ubaciti staru reč "sloboda" u upotrebu? "Slobodu iz nerealnih
lojalnosti" da stoji kao četvrta velika učiteljica kćerima obrazovanih
muskaraca.
Virdžinija Vulf
(Virginia Woolf), Three Guineas
(1938)
...U prošlosti, bez
obzira koliko je ova bela žena sa juga bila siromašna ona se osećala kao da je
nešto više od nas. Na severu, bez obzira koliko siromašna ili koliko bogata ova
belkinja bila, ona se još uvek osećala vrednijom od nas. Ali posle realizacije
stvari, njena sloboda je okovana lancima sa mojom i ona po prvi put shvata da
ona nije slobodna dok se ja ne oslobodim. Suština toga je muški uticaj u ovoj
zemlji – znate da belac nije išao i ispirao mozak crncu i crnkinji, on je
ispirao mozak svojoj ženi... Učinio je da ona misli za sebe da je anđeo.
Fani Lu Hejmer (Fannie
LouHamer),
"The Special Plight & Role of Black Women" (1971)
Nisam u stanju da
dotaknem uništenje
unutar sebe
Ali ukoliko ne naučim da
koristim
razliku između pesništva
i govorništva
i moja će snaga poteći
korumpirana kao otrovna plesan
ili ležati mlitava i
beskorisna kao neuključen utikač
a jednog ću dana uzeti
svoj mladi utikač
i gurnuti ga u najbližu
utičnicu
silujući
osamdesetpetogodišnju belkinju
koja je nečija majka
i dok je bezobzirno
tučem i palim njenu postelju
crkveni hor ce pevati u
tročetvrtinskom taktu
"Jadnica. Nikoga
nije povredila. Kakve su zveri oni."
Odri Lord (Audre Lorde), "Power" (1976)
Moja je nada da će naši
životi proglasiti
ovaj sastanak
otvorenim
Džun Džordan (June Jordan), "Metarethoric" (1976)
Teško
je početi pisati reči koje će poneti moje misli o feminizmu i rasizmu izvan
granica mog sopstvenog uma, ove sobe. Teško je zato što želim da me razumeju,
jer pišem na raskršću koje je minirano bolom i besom, i zato što ne želim da
moje reči iskrive ili da mi ih oduzmu bilo zagovornice plitke i trivijalne
ideje feminizma1, ili
izlagačice rasne politike koja poriče osnovnu prirodu seksualne politike i
polnu ugnjetavanost.
Kroz
ovaj esej, pretpostaviću da crne i bele feministkinje imaju zajedničku
predanost, ne u nekom konceptu građanskih prava u starom okviru kapitalizma i
mizoginije, ne kao produžetak tokenizma da se više žena uključi u postojeće
društvene strukture, već da se duboko transformišu svetsko društvo i ljudski
odnosi; i da se mi slažemo da takva transformacija u najmanju ruku zahteva da
svaka žena bude samoidentifikovana i samodefinisana, i da ima pravo da odluči
kako, kada i za koga će primeniti svoju seksualnost i reproduktivne moći.
Kao
lezbejka/feministkinja, moj um i telo i moj intelekt mi govore da se ljudi
najviše plaše veza između dve ili više žena, da su te veze najproblematičnije i
najpotencijalnija sila transformacije na ovoj planeti. Ovaj esej vidim kao
jednu obalu razmišljanja i razgovora između crnih i belih feministkinja,
razmena koja tek započinje, i napunjena je istorijom koja dodiruje naše nervne
završetke iako mi o tome uglavnom ništa ne znamo.2
Počeću
tvrdnjom da sam rođena u rasističkom i patrijarhalnom domu, rasističkom i
patrijarhalnom gradu i kulturi; i zato što u tim ranim godinama, tako presudnim
u detetovom učenju o ljubavi, najbezuslovniju, najnežniju i, sada verujem,
najinteligentniju ljubav dobila sam od jedne crnkinje. (Kada kažem
"bezuslovna" ne smatram da je ta ljubav bila nerazumo popustljiva.
Ali moji roditelji su me videli kao nešto čime raspolažu, kao tačku na dnevnom
redu, dok ona nije, ili mi se to tako čini nakon ovoliko vremena.)
Ova
lična istorija nije jedinstvena; mnogim belim ženama su crnkinje bile majke, to
je veza koju osećamo na opasan način. Ovo ne smatram (kako su mi jedna ili dve
bele žene sugerisale) "uzrokom" mog bavljenja ovim pitanjima u ovom
eseju.To jednostavno dodaje smisao urgentnosti koja me je podstakla da uđem u
ovo razmišljanje. Već sam pisala o ovom odnosu i ne želim da ponovo raspravljam
o tome ovde.3
Kroz
tekst ću govoriti "crne žene" a ne "Prvi (ili Treći) svet",
jer iako razlika u boji kože i klasi nije ni u kom slučaju ograničena na bele i
crne žene, crnkinje i belkinje u ovoj zemlji imaju posebnu istoriju
polarizacije, isto kao što dele potlačenost i aktivizam; i ja se ovde obraćam
toj istoriji.
Ovaj
su esej u skorije vreme podržala dva članka: B. Smit (Smith): "Ka kritici
crnog feminizma", koji se prvo pojavio u Conditions, broj 2 (P.O.Box 56,
Van Brunt Station, Brooklyn, N.Y.11215); i "The Combahee River Collective:
A Black Feminist Statement", izašao u Capitalist
Patriarchy: A Case for Socialist Feminism, urednice Zile Ajzenštajn
(Eisenstein). Moram takođe da priznam raniji uticaj "A Historical &
Critical Essay for Black Women in the Cities," koji su napisale Pet
Robertson i njena grupa u antologiji Toni Kejd (Cade), The Black Woman, koji sam
čitala 1970., a još
uvek mi se čini plodnim mestom feminističkog mišljenja.
I
Zajednička
istorija crnih i belih žena u ovoj zemlji je toliko bolno, odjekujuće i
zabranjeno prostranstvo da su je se pisci jedva doticali bilo u političkoj
"nauci", bilo pišući lepu književnost. Ipak dok se ta istorija ne
upozna, tišina ne prekine, sve
ćemo nastaviti da se borimo u stanju lišavanja i neznanja. Nije da su bele
feministkinje jednostavno ignorisale ili poricale iskustvo i samo postojanje
crnih žena, ali su ipak, kako Barbara Smit iznosi, mnoge učene feministkinje
pisale kao da crne žene ne postoje. Takođe se mnogi kursevi ženskih studija i
tekstovi samo simbolično osvrću, ukoliko uopšte, na živote i rad crnih žena.
Čak tamo gde je rasizam prepoznat u feminističkim pisanju, kursevima,
konferencijama to je suviše često iz želje da ga shvatimo kao intelektualni ili
teorijski koncept. Prebrzo se krećemo, kao što muškarci često rade, u naporu da
ostanemo "na vrhu" bolnog i zbunjujućeg stanja i tako gubimo dodir sa
osećanjima koja crne žene pokušavaju da nam opišu, njihova proživljena iskustva
kao žena. Mnogo je lakše, naročito za
visoko obrazovane bele žene da se politički/intelektualno "pozabave" idejom rasizma, nego da se identifikuju
sa iskustvom crnih žena i da ga emotivno istraže kao deo našeg sopstvenog.
Ispod
svega ovoga verujem da se nalazi dublji, mnogo podmukliji problem: bele
feministkinje koje su pokušale da misle i pišu o iskustvu crnih žena, u velikom
broju su to radile pod teškim teretom osećanja krivice i lažne svesti, što su
produkti duboko usađenog ženskog samoprekora i istorije koju smo nedovoljno
proučile. (Postoji duboka razlika između stvarne krivice – ili odgovornosti – i
osećaja krivice). Takođe smo teško radile pod osećajem neznanja i samim tim smo
se neadekvatno postavile prema pravim životima crnih žena. Ovo neznanje je,
naravno, stvarno. Ono je uslovljeno onim što se naziva obrazovanje i uzima
iskustvo belaca za normativ, a podupiru ga strah i nelagodnost koje ono
izaziva. Vreme je da se otarasimo ovih nekorisnih tereta i pogledamo svežim
očima koncept ženskog rasizma, jer je istinska odgovornost ozbiljno pitanje za
feminističku etiku i za bilo koju trajnu akciju.
Žene
nisu stvorile odnos moći između gospodara i roba, niti mitologije stvorene da
opravdaju dominaciju muškaraca nad ženama: kao što je ona da je gospodar
"po prirodi" ili "sudbini" određen da vlada zbog svoje
urođene superiornosti; da je samo on "racionalan" dok je Druga
obuzeta emocijama, bliža životinji, otelotvorenje "mračne" podsvesti,
opasna i samim tim mora se kontrolisati; da su žene i robovi stvorenja sa
smrtnim dušama; da oni pokoreni u stvari vole svoje gospodare (da žene vole
seksualno nasilje i ponižavanje), da potčinjeni "prihvataju"; i čak
su srećni u svojoj sudbini dok ih "spoljni agitatori" navode na
nezadovoljstvo. Žene nisu stvorile ovaj odnos, ali u istoriji američkog ropstva
i rasizma bele žene su utisnute u njegovu službu ne samo kao bračna svojina i
stvoreni objekti belih muškaraca, već i kao njegovi aktivni i pasivni
instrumenti.
Moja nova gospodarica se
dokazala kao žena blagog srca i najnežnijih osećanja kao što je i izgledala
kada sam je prvi put sreo na vratima. Nikada pre mene nije imala roba pod
svojom kontrolom, a pre braka je zavisila samo od svoje umešnosti. Po zanatu je
bila tkalja, i zbog svog stalnog posvećivanja poslu bila je u velikoj meri
zaštićena od uništavajućih i neljudskih posledica ropstva. Bio sam potpuno
zapanjen njenom dobrotom... Bila je potpuno drugačija od svih belih žena koje
sam video... Ponizna servilnost, obično tako prihvatljiva ljudima kod roba nije
dobijala odgovor kada se manifestovala pred njom. Nije se time dobijala njena
naklonost; čini se da ju je to uznemiravalo... Najopasniji rob se potpuno
umirivao u njenom prisustvu i niko nije ostajao bez utiska kada bi je video...
Ali, avaj! Kratko je ovo
blago srce ostalo takvo. Smrtonosni otrov neodgovorne moći je već bio u njenim
rukama i uskoro je započeo svoj pakleni rad. Taj veseli pogled, pod uticajem
ropstva uskoro se zacrveni od besa...
Ubrzo pošto sam došao
kod gospodina i gospođe Old, ona je veoma ljubazno počela da me uči abecedi.
Pošto sam to naučio, ona mi je pomagala da sričem reči od tri ili četiri slova.
Baš u tom trenutku mog napretka, gospodin Old je otkrio šta se dešava i odmah
zabranio gospođi Old da me dalje podučava, rekavši joj između ostalog, da je to
nezakonito, a isto tako nesigurno da se rob uči čitanju. "Crnčuga ne treba
da zna ništa osim da sluša gospodara... Učenje bi pokvarilo i najbolju crnčugu
na svetu... Načinilo bi ga nezadovoljnim i nesrećnim..."
(Narrative of the life
of Frederick Douglas)4
Ova nezavisna žena sa zanatom je u isto
vreme ušla u instituciju braka i ropstva. Udajući se prihvatila je
pokvarennosti kako muško/ženskih tako i odnosa gospodara/roba. Napominjem da
ona nije pokvarena "neodgovornom moći" u tom smislu da je muški
tiranin ili patrijarhalni despot mogao biti tako opisan; već ju je više
rastrzala i izluđivala lažna moć i lažna lojalnost sistemu kojem se u početku
instiktivno protivila i koji je uništavao njen integritet. Bespomoćna u
instituciji braka, institucija ropstva joj jeste
dala skoro apsolutnu moć nad drugim ljudskim bićem i njen jedini ventil za
bes i frustraciju je bila kontrola koju je imala nad tom osobom. Ironično,
jedinu moć koju nije posedovala je bila moć manumisije (da oslobodi svoje
robove), koju je izgubila u braku.5
Bele
žene su u revoltu protiv ideologije ropstva i segregacije često delovale sa
pozicija bespomoćnosti, ili iz lažnog osećaja naše sopstvene snage i njenih
upotreba. Dok su muškarci na položaju nazivali naš osećaj za pravdu
"emotivnošću", našu humanost "neodgovornom", odbacujući
naše glasove i činove protesta jer nismo imale sopstvenu zajedničku moć
delovanja da unesemo u borbe koje smo započele zbog drugih. Mnogo toga bi se
promenilo da su američke žene mogle razumeti instituciju ropstva i segregacije
nisu uslovi svojstveni samo instituciji ropstva već i dominantna praksa
patrijarhata.6 Ovakvo razumevanje
nas je možda moglo dovesti do funkcionalnije politike kako za nas tako i za one
koji su, poput žena, definisani kao "Drugi".
Pasivna i aktivna instrumentalnost belih
žena u nehumanosti prema crnim ljudima je istorijska činjenica. (Isto tako je
pasivna ili aktivna instrumentalnost žena iste rase uperene jedne protiv drugih
činjenica: odsecanje i sakaćenje klitorisa i vulve mladim devojkama od strane
afričkih žena; majke kineskih devojčica lome njihova stopala u sitne
"lotosove kuke" da bi ih učinile prikladnim za brak; simbolična žena
koja izdaje svoje sestre u zamenu za mesto u muškom uređenju: lojalnost muškoj
civilizaciji.)7 Ali ispod ove
nepobitne činjenice – ili izdižući se iznad nje – nalaze se druge činjenice.
Belkinje, kao i crne žene i muškarci, su od osnivanja ove države živeli pod
ustavom koji su napisali i dalje ga tumače beli muškarci. Po tom zakonu, čak i
kada bi konačno bio donesen amandman o jednakim pravima to još uvek, imajući u
vidu sastav sudova, ne bi garantovalo svakoj
ženi čak ni jednaka prava po zakonu.8
Žene, kao i crni ljudi još se uvek smatraju inferiornim po intelektualnim
kvalitetima, marginalizovani su, krive žrtve. Žene, kao i crni ljudi, znaju šta
znači živeti u strahu od nasilja protiv kojeg sankcije zajednice i pravnog
sistema ne nude nikakvu zaštitu: silovanje, prebijanje žena, seksualna
zloupotreba od strane odraslih muških srodnika, nasilje od strane muškaraca u
zdravstvu. Važno je da bele feministkinje zapamte da uprkos nedostatku ustavnog
građanskog prava, siromašnog obrazovanja, ekonomske vezanosti za muškarce,
zakona i običaja koji zabranjuju ženama da govore u javnosti ili da slušaju
očeve, muževe, i braću, naše bele sestre iz prošlosti su po rečima Lilian Smit
(Smith) stalno bile "nelojalne civilizaciji", i "namirisale su
smrt u reči 'segregacija'",9
često se suprostavljajući patrijarhatu po prvi put, ne zbog sebe već zbog crnih
ljudi, žena i dece. Imamo jaku antirasističku žensku tradiciju, uprkos svim
naporima belog patrijarhata da polarizuje svoja stvorenja-objekte, stvarajući
dihotomiju privilegije i kaste, boje kože i godina i uslova ropstva. To je ta
tradicija – radije nego osećaj krivice ili "liberalne" politike –
koju želim da prizovem u ovom eseju.
II
Bele
feministkinje imaju posebnu istorijsku vezu sa konceptom samog rasizma. Pokret
za ženska prava u XIX veku je izgrađen u aktivizmu abolicionističkog pokreta u
kome je Lukrecija Mot (Lucretia Mott), Elizabet Kejdi Stenton (Elizabeth Cady
Stanton), Suzan B. Entoni (Susan B. Anthony), i mnoge druge pronašle svoje
glasove. Posle građanskog rata pokret sifražetkinja je bio duboko oslabljen
podelom oko pitanja da li crni muškarci treba da dobiju pravo glasa pre belih i
crnih žena. "Crnčev čas" kako je pitanje muškog sifražestva opisano
je bio, kako Sodžurner Trut (Soroujner Truth) žestoko primećuje: "Velika
buka oko toga da obojeni muškarci dobiju svoja prava, ali nema ni reči o
obojenim ženama". Da je ideja o ženskom pravu glasa ostala ujedinjena i
radikalno feministička, bila bi artikulisana u jeziku Sodžurner Trut i Suzan B.
Entoni kao ideja za izjednačavanje građanskih prava svih građana, crnih i belih, starosedelaca i doseljenika, srednje
klase i siromašnih, ali u zagrejanoj atmosferi oko davanja prava glasa crnim
muškarcima, ili belim i crnim ženama pojavili su se klasistički, rasistički i
čak ksenofobični govori.10 Lako je sa ove
distance videti da je stara strategija patrijarhata ovde bila na delu: ili su crni muškarci ili žene (crne i bele) mogle dobiti
pravo glasa, ali ne obe ove grupe – na taj način započinjući igru sa polovima
umesto rasizma kao lažnu istorijsku potrebu, kao što je bilo rađeno i radi se
sve do današnjeg dana.
Istoričarka
Barbara Berg nudi raniju verziju korena belog feminizma u Americi: "Ženska
dobrotvorna društva", ili dobrovoljna udruženja koja su nastajala pod
pritiscima urbanizacije u prvoj polovini devetnaestog veka, često prezrivo
odbačene kao dame Bogatić koje se posvećuju "dobro-delizmu", gradske
ženske organizatorke su radile, kako Berg tvrdi, sa jakim osećanjem
solidarnosti sa svim ženama, protiveći se ideologiji srednje klase o ženskoj
slabosti i zavisnosti, i
Stvorile stotine
udruženja posvećenih da pomognu starim, nemoćnim, siromašnim i devijantnim
ženama u gradovima širom zemlje. Nejasno viđene potrebe žena, nagoni, i želje
su pronašle definiciju u šarenolikosti gradske sredine... Nije mogla pobeći od
stvarnosti svoje sopstvene potčinjenosti...
U periodu od 1800. do
1860. ženska dobrotvorna društva su transformisala neprecizna shvatanja žena
širom Amerike u impresivnu feminističku ideologiju. (Berg naravno misli, ali
propušta da kaže, bele žene.)
Članice su zahtevale
žensku zajednicu. One su stalno naglašavale sličnosti između njih i Crnaca,
Indijanaca i imigrantkinja...
Berg
nastavlja sa komentarisanjem:
...U svojoj borbi za
pravo glasa, žene su kako ignorisale tako i pravile kompromise u principima
feminizma. Složenost američkog društva u periodu između dva stoleća je dovela
do toga da sifražetkinje promene osnove svojih zahteva za pravo glasa. One su
na početku zagovarale da je to prirodno pravo svake žene, isto kao i svakog muškarca da učestvuje u pravnom
sistemu u kojem će živeti...kasniji je sifražetski pokret porekao osnovna
ljudska prava žena iz nižih klasa....
...Ženski pokret koji se
razvio u periodu između 1800 i 1860 je bio začetak misli. Stajao je na pragu priznavanja da je oslobođenje jedne klase žena
zavisilo od slobode svih ostalih (autorkin kurziv). Svakako da je bila
nesreća dvadesetog veka da je zapamćena samo sifražetska kampanja dok su koreni
američkog feminizma zaboravljeni.11
Antirasistički
u povoju, feminizam koji prevazilazi klase koji Berg primećuje u ženskom
reformnom pokretu ranog XIX veka – a koji Entoni stalno potvrđuje u
sifražetskom pokretu – stalno će biti pod pritiskom patrijarhalne strategije:
zavadi pa vladaj. Ova strategija se iznova hranila sposobnošću privilegovanih
žena da zaboravljaju gde njihova privilegija nastaje, i šta one moraju da daju
za uzvrat, i kao što ću pokušati da pokažem u nastavku, na upotrebi žena –
crnih i belih – kao tampona između moćnika i njihovih najprezrenijih žrtava.
Ali se ona takođe hranila na činjenici da su žene – privilegovane ili ne – bile
učene da se identifikuju sa muškarcima, bilo da su to muškarci na položaju sa
kojima mogu biti povezane, ili kao emocionalne simpatizerke muškaraca iz
potčinjenih grupa. Identifikacija sa ženama kao
ženama, a ne kao osobama jednakih po klasi ili rasi ili kulturalnom
ponašanju je još uvek jako problematična. Ista ona ograničenja koja su silila
nas belkinje da se, ako želimo zadržati svoj ugled i koristi, odreknemo svojih
sestara (i svojih sestara u nama samima), izgleda da se od crnkinja zahtevalo
da se odreknu ili svog pola ili svoje rase u političkim ujedinjavanjima.
Optužba za devijantnost uvek uperena na žene koje se povezuju, naročito ukoliko
postoje rasne i klasne razlike među njima, jednako se koristila protiv crnih i
belih feministkinja. Sve smo upoznate sa promenama koje se pojavljuju u
rečniku: od jakih i pametnih žena u XIX veku do "kučki koje žele da
kastriraju", "muškomrzačica", "zagovaračica
matrijarhata", "muškarača", "lezbača" i
"kontrarevolucionarki".12
Pokušaj
belih žena da formulišu politiku radikalnog feminizma uprkos snažnim negativnim
pritiscima muške levice šezdesetih godina ovog veka je možda već zamagljena i
tamna istorija u našem dobu antistorije. To se dogodilo ili iz želje da se
šezdesete zaborave ili da se predaju "nostalgiji" (Mnoge crne
feministkinje su bez sumnje u svojoj svesnoj politici pokušale da se suoče sa
protivurečnostima pokreta crnih nacionalista).Tu feminističku borbu protiv
politike krivice su dokumentovale Ketlin Beri (Kathleen Barry), Barbara Beriz
(Beriss) Džoana Perent (Joanne Parrent) i dr. u "Manifestu četvrtog
sveta" iz 1972, jednom delu naše istorije i radu iz radikalne feminističke
teorije koji dokumentuje i napore muške levice da prisvoji feministički pokret
iz ranih sedamdesetih.13
Ukoliko
plitki, "životni stil" tip feminizma može u potpunosti odbaciti
pitanje rasizma, takođe je tačno da se više "političke" bele
feministkinje često osećaju ranjivim na optužbu da su "bele žene srednje
klase" ili "feministkinje buržujke "prezrena privilegovana bića
čija je potčinjenost besmislena u poređenju sa potčinjenošću crnih žena i
muškaraca iz trećeg sveta, pripadnika radničke klase. Ova optužba, naravno,
odlučno izbegava centralnu činjenicu muške ginofobije i nasilja uperenog protiv
svih žena.14 Ona takođe usmerava
energiju na smešnu i jalovu igru "hijerarhije potčinjenosti" koja ima
ukus srednjovekovne teologije. Prikloniti se njoj, u refleksu liberalne
krivice, znači zamagliti i izvitoperiti prava pitanja razlike među ženama i
selektivnog tretmana žena u patrijarhatu i rasizmu.
Činjenicu
da je "privilegija" belkinja ili žena iz srednje klase smrtonosna
igračka još su od početka prepoznale neke crne feministkinje.15
Ove autorke su brzo prepoznale idiotske uvredljive forme koju je preuzela
"privilegija" bele žene iz srednje klase: "kuća za lutke,"
nametnuta detinjastost i bespomoćnost propisane institucionalizovanom
heteroseksualnošću i brakom za savršeno sposobne, inteligentne žene;
degradirajuće igre za ekonomski zavisnu belu ženu koja mora da ih igra da bi kupila
svoje privilegije; moralne, zakonske i teološke sankcije korišćene da je spreče
da pokaže inicijativu i da prosuđuje. Ako su crnkinje nekada zavidile
belkinjama srednje klase i prezirale ih one su takođe sa bolom uvidele kako
crna kultura srednje klase pokušava da kopira uspešnu belu kulturu, uključujući
i menjanje inteligentnih, sposobnih žena u "salonske zabavljačice".
Optužba
za "rasizam" bačena na belkinje u ranom periodu grupisanja nezavisnog
feminističkog pokreta je bila optužba napravljena sa najbestidnijim zlim
namerama od strane belih "radikalnih" muškaraca (a i nekih levičarki)
protiv hrabrog skoka u želji za samodefinisanjem koje je bilo potrebno da se
stvori autonomna feministička analiza. Taj skok, kako je svaka grupa i svaka žena
otkrila, često uključuje osećanja krajnje dislokacije, "ludila" i
užasa. Za mnoge bele feministkinje, cinična i manipulišuća upotreba optužbe za
"rasizam" kao nešto što će odvratiti od feminističkog organizovanja
je bio gorak izvor razočarenja u levicu kojom su dominirali muškarci (zajedno
sa vidljivom muškom nadmoćnošću kako levice tako i muškaraca u pokretu crnaca).
To se slaže, sa našeg stanovišta, sa optužbama koje su crne feministkinje
morale da odbijaju, sa "fragmentiranjem" borbe crnaca ili "kastriranjem"
crnog muškarca. Drugim rečima ironija je u tome, što je žena mogla dublje da
prepozna i meri činjenicu rasne potčinjenosti (a mnoge od prvih nezavisnih
belih feministkinja su shvatile svoju stvarnost u pokretu za građanska prava na
američkom jugu), ona se osećala ranjivije u svojoj borbi da definiše politiku
koja će već jednom uzeti poziciju žene kao centralnu i koja će videti
potčinjenost žena kako kao političku stvarnost utkanu u svaku instituciju tako
i kao prodiruću metaforu koja baca svetlo na svaku drugu formu dominacije. Ova
osećanja, zajedno sa potrebom da se odbaci lažna krivica i lažna odgovornost za
temelj rasizma u američkom društvu, su možda izazvala neku vrstu povlačenja iz
svega što liči na retoričke zahteve da se bele feministkinje "bave našim
rasizmom"kao prvi prioritet. Ali svakako ovakvi zahtevi imaju drugačije
značenje i imperative kada iz zlih namera dolaze sa usana belih – ili crnih –
muškaraca, čija je namera da da se diskredituje feministička politika; i kada
ih artikulišu crne feministkinje koje su se dokazale kao nepokolebljive i
uporne u pružanju ruke belkinjama, u isto vreme odbijajući da se odreknu makar
i delića svoje crnačke stvarnosti.
Lako
mogu da shvatim kako su crnkinje, kada su pogledale savremeni feministički
pokret, naročito onaj karikirano predstavljen u štampi kojom dominiraju
muškarci (i crni i beli), i kada su videle potpuno neznanje o iskustvu i
potrebama crnkinja, okarakterisale ovaj "rasizam" kao nimalo drukčiji
od rasizma odomaćenog u patrijarhatu. Ali ja se nadam da sada to možemo
razlikovati i dodatno definisati, izvlačeći zaključke kako iz dubljeg
razumevanja istorije crnih i belih žena, tako i iz nepopustljivog stanovišta
samog patrijarhata. Definišemo, računajući kako na dublje razumevanje istorije
crnih i belih žena tako i na nepokolebljivo stanovište samog patrijarhata.
III
Tek
smo u proteklih pedeset godina, i to sa puno prekida i prepreka, počele da
ponovo otkrivamo i ponovo procenjujemo žensku istoriju koja je oduvek
izostavljana, lažno predstavljana ili banalizovana u pitanjima muških (i
ponekad neke simbolične žene) naučnika. Sam napor da se preispita mizoginija i
heterocentrizam u školskim i fakultetskim udžbenicima, da se uopšte
"uključe" žene u kanon istorije je još uvek teška i mučna borba. Još
je 1972, Gerda Lerner, bela feministkinja i istoričarka, objavila svoju
dokumentovanu antologiju "Crne žene u beloj Americi" (Black Women in White America); pa ipak
neznanje političkog vođstva, medija, umetnosti i društveno korisnog rada crnih
žena još uvek preovladava u mnogim kursevima i tekstovima o ženama. Veliki deo
savremene socijalne i političke dokumentacije se može naći u antologiji Toni
Kejd (Cade), "Crna Žena" (The
Black Woman) objavljenoj 1970,
kolekcija eseja koji su nagovestili začetak crnog feminizma, iako su neke
autorke uglavnom bile zaokupljene ispitivanjem uloge žena u okviru crnog
nacionalističkog pokreta. Ali polarizacija crnih i belih žena u američkom
životu jasno se očituje u istorijskom metodu koji, ukoliko nas sve zajedno ne
odbacuje, ili mutno svrstava pod "ljudski rod", ostavlja nas u
odvojenim tomovima, ili posebnim esejima u istom tomu.
Kažem
"polarizacija"; ali kao i uvek, živeći u uslovima patrijarhata
potrebno je da pogledamo ispod onoga što je očigledno i vidimo ono što je
istovremeno istinito, iako neviđeno. U psihi belih gospodara (i njihovih crnih
imitatora), podela ženskog lika je poslužila svrhama i polne i rasne
diskriminacija: bela boginja/crna đavolica; vrla devica/crnkinja kurva;
plavokosa, plavooka lutka/egzotična mulatkinja objekat seksualne žudnje.
Plavokosa, plavooka žena, "čista" južnjačka dama iz perioda pre
američkog građanskog rata je takođe bila vlasništvo baš kao i danas. Pripadnost
beloj rasi ne štiti ni jednu ženu od vlasništva muškarca; to joj jeste dodelilo
površno osećanje privilegije koje je može zavarati o njenom osnovnom statusu
objekta kao žene bez prava glasa i nad kojom dominiraju.
Priče koje su stigle do
nas sa usana naših prabaka robinja nam govore o velikim farmama širom
Virdžinije i Južne Karoline gde su" crni mužjaci" primoravani na
snošaj sa ženama pridošlim iz Engleske da bi radile kao sluškinje po ugovoru.
Ovakvo uređenje je bila
dobra osnova za ustanovljenje odanih kućnih robova koji su obezbeđivali fizičku
udobnost i zabavu gospodaru i njegovoj porodici, pošto je gospodar kontrolisao
decu iz svih crnih sjedinjavanja. Obično je dozvoljavao ovim svetlije obojenim
crncima pristup u veliku kuću i lagano stvarao drugu klasu robova pored kućnih
robova. Ovo je bilo zasnovano na boji kože kao i na socijalnoj hijerarhiji.
Deca iz gospodareve veze sa ropkinjom su bila deo ove klase. Mnogi iz ove grupe
su se obrazovali, postali salonski zabavljači koji govore više stranih
jezika...
...Ropkinja je lagano
prenosila većinu svojih osećanja obespravljenosti u ovom patrijarhalnom društvu
na dobroćudnog protestantskog muškog Boga kojeg su joj obezbedili osvajači da
bi očuvali svoj sistem. Majmunolika "Gospođica Eni" ih je malo
tešila, ali nije dala jak odraz ljudske vrednosti jer je bela žena bila žena a
svaka žena, je bila opasna po mušku vlast.16
Crni
pastuvi" prisiljavani da siluju bele sluškinje po ugovoru. Istorija
linčovanja, zakona o zabrani mešovitih brakova. Istorija "gospodareve veze
sa" (čitaj intenzivno silovanje) ropkinjom. Hijerarhija boje (plavooka
plavuša, kućna ropkinja svetle kože, tamna "crnčuga" koja je
doživljavana kao bliža životinji nego ljudima). Bela sluškinja po ugovoru koju
po nalogu siluje crni rob. Bela gospodarica u službi zabavljačice. Bela žena iz
više klase za koju se smatra da nema seksualnih želja. Hijerarhija robova.
Hijerarhija među belim ženama: mlada/lepa/može se udati za dobrostojećeg
muškarca; obična/baba devojka/jalova; siromašno belo đubre; sluškinja po
ugovoru i ona koja je samo za rađanje; kurva. Za sve žene klasa se menja sa
nijansom boje kože, ali isto tako sa godinama, brakom ili usedelištvom, sa
stotinu drugih uticaja koji svi zavise od toga za kakvog je ili nije muškarca
vezana. Klasa se slama kada je boja u pitanju a onda se ponovo uspostavlja oko
linija boje. Svuda ima silovanja: u gospodarevoj spavaćoj sobi, u ropskim
odajama, crnačkoj četvrti. Silovanje u braku je do dana današnjeg legalno. Crni
muškarci su linčovani za navodna silovanja belih žena; bele i crne žene (na
različit način) su smatrane da su navodile na silovanje, krive žrtve; crne žene
koje svakodnevno siluju crni muškarci, neosvećene.
Mrzim ropstvo. Vi kažete
da nema više posrnulih žena na plantaži nego u Londonu, proporcijalno njihovom
broju; ali šta kažete na ovo? Velikaš koji upravlja odurnim haremom crnkinja sa
svim posledicama koje slede, živi pod istim krovom sa svojom divnom belom ženom
i lepim i obrazovanim kćerima? On drži glavu visoko i postavlja se kao model
svih ljudskih vrlina ovim jadnim ženama koje mu je Bog i zakon dao... Vidite
gospođa Stouv nije pogodila najbolju tačku. Ona čini Legrija neženjom.
...Njegova žena i kćeri, u svojoj čistoći i nevinosti, ne trebaju ni da sanjaju
o onome što mogu jasno videti kao i sunčevu svetlost. I one do kraja igraju uloge anđela koji ništa
ne sumnjaju. One kažu da vole svoga oca i da je on primer sve ovozemaljske
dobrote.
(Dnevnik Meri Bojkin
Čestnat, avgust 1861)17
Dnevnici
Meri Čestnat su bolna studija instiktivne, nerazvijene svesti jedne bele žene
sa juga Amerike o vezi između seksualnosti i rasizma u ropstvu. Kao neke
inteligentne žene danas, čiji tekstovi otkrivaju delimičan, ipak blokiran
feminizam čini se da ona šeta gore – dole, mučeći se, videći i izgovarajući ne
u potpunosti jer je bespomoćna u ograničenim okvirima svoje vizije. Udata za
visokog oficira konfederacije, ona oseća jednaku gorčinu i prema ženama i prema
muškarcima. Njena mržnja prema ropstvu dolazi direktno iz ponižavanja i
hipokrizije koju ono nanosi belim ženama, koje ona takođe vidi kao saradnice u
bestidnoj šaradi patrijarhata. Da su se njen život i život crne žene sa aukcije
nekada za nju povezali to je samo u nejasnim trenucima razumevanja, nikada u
jasnoj viziji. Za nju crna žena ostaje Druga.
Mrzim ropstvo. Mrzim čak
i taj oštri autoritet koji vidim kod roditelja koji misle da je njihova dužnost
da ga primenjuju na deci. (Ne spominje autoritete među supružnicima).
...Imam ispred sebe
pismo koje sam napisala gospodinu Čestnatu dok je bio na našoj plantaži u
Misisipiju 1842. To je najpristrasniji abolicionistički dokument koji sam ikada
pročitala. Našla sam ga dok sam spaljivala pisma pre neki dan, ali ovo pismo
nisam spalila...
Da, kako zavidim onim
svetiteljkama sa severa, u njihovim čistim rashlađenim domovima u Novoj
Engleskoj, koje pišu knjige da bi se obogatile a nas postidele. Novac koji
zarade ide njima. Ovde svaki cent odlazi agentu koji snabdeva plantažu.
(Dnevnik Meri Bojkin
Čestnat, novembar 1861)18
Oštro
kritikujući abolicionistkinje sa severa Amerike; prevrćući se u svom kavezu
gorkog znanja, prezira, odbrambenosti, svest o zaveri: bela žena sa juga je deo
i paket seksualne, rasne i ekonomske zbrke koju ona nije stvorila.
A
ta je zbrka zgrabila i crne i bele žene za srce njihove ženske egzistencije.
Linda Brent daje detaljnu priču crno/belog ženskog emotivnog ulaganja u kući
gde je gospodar opsesivno želeo da ispuni svoj cilj – da učini mladu crnu ženu
svojom ljubavnicom:
Nema veze da li je
ropkinja crna kao ebonovina ili bela kao njena gospodarica. U oba slučaja ne
postoji zakon koji je može zaštititi od uvrede, od nasilja ili čak od smrti...
Gospodarica, koja treba da štiti bespomoćnu žrtvu, nema drugih osećanja prema
njoj osim ljubomore i besa...
Čak će i maleno dete,
koje je naviknuto da služi gospodaricu i njenu decu, naučiti i pre nego što
napuni dvanaest godina zašto njegova gospodarica mrzi neku ropkinju. Možda je i
detetova majka jedna od tih omraženih. Ono sluša žestoke izlive ljubomore, i ne
može a da ne razume šta je uzrok... 19
O
svojoj gospodarici koja ju je ispitivala o tome šta se zapravo događalo Linda
Brent kaže da je "ona osećala da je njen bračni život oskrnavljen, njena
čast okaljana; ali nije imala samilosti prema jadnoj žrtvi muževljeve
podmuklosti... Bila sam objekt njene ljubomore a kasnije i mržnje."
Opisuje gospođu Flint kao ženu koja "nije imala dovoljno snage da nadgleda
muževljeve prevare; ali je imala tako jake nerve da je mogla sedeti u svojoj
fotelji za odmor i gledati bičevanje žene dok je krv prskala od svakog udarca
bičem."20 Strah od skandala u
zajednici je uslovio ovu brutalnost prisutnu svakodnevno u domaćinstvu.
Ukoliko
je udata bela žena imala neki status ili identitet to je bilo zbog njene udaje
i materinstva (iako su njena deca bila svojina oca). Pa ipak je bivala uvučena
u bespomoćnu ljubomoru na crne žene kako kao poželjnije seksualne objekte za
njenog muža tako i kao surogat majke za njenu decu. Izvori njene vrednosti kao
žene kako ih je patrijarhat definisao su stalno bili nesigurni bez obzira na
koliko visokom "pijedestalu" se nalazila. U ovoj netolerantnoj, pa
ipak svakodnevnoj situaciji možemo uočiti korene kasnijih pretpostavki koje
preovlađuju kod belih žena o crnkinjama kao nemoralnim i razbludnim po prirodi.
Ma koliko se ropkinja borila da se odbrani od silovanja bila je opisivana kao
kriva i dozvoljavalo se da bude žrtveni jarac za bes silovateljeve supruge. A
kada su njena deca previše očigledno ličila na silovatelja mogla su biti
prodana zbog sramote ili kao uzročnici uzburkanosti bračne netrpeljivosti
između bele žene i belog oca glave porodice.
Nelojalnost
civilizaciji: još jedan lik iz XIX veka. U eseju o ženskim korenima džeza,
sociološkinja Suzan Kevin navodi citate iz zapisa o "vudu kraljicama"
iz Nju Orleansa u čijim su se kultovima i verskim skupovima afrički i evropski
muzički elementi počeli mešati. Uprkos zakonu protiv "okupljanja belih
žena i ropkinja" crne i bele žene su delile zajedničko ekstatično iskustvo
vudu ceremonija. Pod starateljstvom i autoritetom "mamaloje" ili crne
vudu kraljice, u kultu gde se "čini da žene čine najmanje 85% broja
pripadnika kulta i uvek su to bile bele žene koje su ulazile u sektu..."
Voduni vode korene iz Dahomeja21,
iz kulture nabijene ženskom snagom. Novine su opisale plesove žena kao
"orgijastične i nepristojne"; 1895-te hapšenje u "oronuloj
zgradi" je opisano rečnikom viktorijanske i rasno polno lažne stidljivosti
i gnušanja:
Žene, odbacivši
svakidašnju odeždu su obukle bele negližee. Crnkinje i belkinje su se
promiskuitetno, previjajući se... dahćući, buncajući sa penom na usnama kretale
u krugu. Ali najponižavajućija i najsramnija činjenica ovog prizora jeste
prisustvo veoma velikog broja dama (?) koje se kreću u najvišim krugovima
društva, bogatih i samim tim uglednih, koje su uhvaćene u raciji.22
Ove
žene bi nesumnjivo šokirale i zgrozile bele pobožne žene, koje Lilijan Smit
opisuje, koje su 1930. organizovale Udruženje žena sa juga za prevenciju
linčovanja:
Pobunjene dame su se
sakupile u jednom od naših gradova na jugu... Mirno su rekle da se ne boje
silovanja; što se tiče njihove svetosti, one će se same bez problema pobrinuti
za to; nije im potrebno kavaljerstvo linčovanja da ih zaštiti i one to nisu
želele. Ne samo to... One će lično učiniti sve što je u njihovoj moći da spasu
svakog Crnca od linčovanja i dodale su još, hrabro podvriskujući, da imaju
dosta moći.
I imale su je više no
što su znale. Imale su moć duhovne ucene nad većim delom Juga...Niko, od
hiljada belih muškaraca, nije imao ideju koliko malo ili koliko mnogo svaka
žena zna o njegovim privatnim stvarima...23
Postoje
mnogi oblici nelojalnosti civilizaciji.
IV
Slike
koje imamo jedne o drugima. Komplementarnost koja se razvila među mnogim belim
i crnim ženama koje su se "borile" za njih kao porobljene ili malo
plaćene radnice u svojim domovima, komplementarnost tako često definisana
infanitilizacijom belih žena. "Privilegije" ekonomski zavisnih udatih
belkinja su tradicionalno za cenu zahtevale prisilnu "ženstvenu"
bespomoćnost, dokolicu, poricanje sposobnosti i fizičke snage i vrstu ponašanja
devojčica koju je Ibzen opisao u prvom činu "Kuće za lutke". Žena sa "privilegijom"
bele srednje klase (pristup sredstvima, nešto obrazovanja, pokretljivost,
fizički komfor itd) će sve vreme biti zadržavana od prave moći sputavajućom
normom "ženstvenosti" (isto kao i svojinskim i drugim zakonima). Ova "ženstvenost"
(ili infantilnost), iako uslovljena muškim zahtevima, doživljavana je ne samo u
odnosu sa muškarcima već i u odnosu sa crnim ženama. Dok je crna kućna
pomoćnica prala, peglala, kuvala, čistila podove, glancala srebro i pazila decu
bele žene, ona bi mogla, i ja pretpostavljam da jeste, postati objekat majke u
fantazijama bele žene – čak i kada su bile istih godina; i, ukoliko je o beloj
ženi u detinjstvu brinula crnkinja transfer postaje lako izvodljiv. Ali ovo je
značilo da relativna moć dostupna belkinji srednje klase nikada nije stvarno
odmerena bilo u njenu korist ili u korist crne žene koja je, ironično,
prisiljena da otelotvoruje žensku snagu, sposobnost i emocionalnu stabilnost u
mnogim belim domaćinstvima. "Privilegija" bele žene je uključivala privilegiju
slabosti – društveno ohrabrivana hipohondrija, povlačenje, slom – naročito tamo
gde se na crnu ženu moglo računati da nastavi sa vođenjem i održavanjem
domaćinstva.24 U međuvremenu su
emocionalne i psihičke snage koje su crne žene razvijale i prenosile jedna
drugoj u borbi za opstanak držane potpuno odvojene od bilo kog prilaza
ekonomskoj ili socijalnoj moći.25
Slike
koje imamo jedne o drugima. Kako se crne i bele žene kreću kao mitovi kroz
međusobne fantazije, mitovi koje je stvorila psiha belih muškaraca uključujući
njihove perverzne ideje o lepoti.26
Kako sam ja prenela crnim ženama svoju sopstvenu seksualnost, svoj osećaj sebe
kao devijantne, da i ne govorim o sopstvenoj magiji, o sopstvenom besu? Koje
iluzije još uvek negujemo, sopstvene ili međusobne amazonske snage ili
nesposobnosti, glamura ili nekompetentnosti, "pametna a ružna" ili
umno hladna, kako igramo uloge majke ili kćeri, kako koristimo jedne druge da
ne bi dotakle sopstvenu moć? (Frensis Dejna Gejdž opisujući efekte govora
Sodžurner Trut "Zar nisam žena": "Uzela nas je u svoje snažne
ruke i prenela nas sigurno preko močvare poteškoća, preokrećući plimu u našu
korist". Moćna crna majka svih nas, politički najbespomoćnija žena u toj
prostoriji: "Uzela nas je u svoje
snažne ruke"). Kakve karikature beskrvne krhkosti i vrele senzualnosti
se još uvek utiskuju u naše psihe; i gde primamo takve utiske? Šta se događa sa
nekoliko hiljada belih žena sa severa i crnkinja sa juga koje su zajedno učile
u školama pod rekonstrukcijom Fridmenove uprave (Freedmen's Bureau) rame uz
rame podnoseći uznemiravanja Kju Kluks Klana, terorizma i neprijateljstva belih
zajednica?27 Kako procenjujemo
gubitak kada su bele ženske organizacije na prekratnici veka isključile crne
žene, držale ih u odvojenim jedinicama Unije ženske hrišćanske umerenosti i
Udruženja mladih hrišćanki – "na osnovu nemoralnosti ovih žena"
(podela i pobeda); kako analizirati polne rane, identifikaciju sa muškarcima,
koje mogu naterati belkinje da protestvuju protiv linčovanja ali još uvek pripisuju "niske moralne
standarde" crnim ženama – kako sirotim bivšim ropkinjama tako i
fakultetski obrazovanim, ženama srednje klase kao što su i one? Kako su se
stare polne rane otvorile među crnim i belim ženama ponovo šezdesetih godina
ovog veka u pokretu za građanska prava? Kako je beli muškarac, kako je crni
muškarac, uspeo da okrene belu kučku protiv crne pičke, "žutu curu"
protiv crne?
Naučena da poreknem svoju čežnju prema
drugom ženskom telu, misleći da je crna koža žig, sramota, gledam u tebe i
vidim da je tvoje telo predivno; razlikuje se od mog, ali mi više ne
predstavlja tabu. Izaberemo li da se ovako ponašamo ili ne (i kakav sve bol
možemo istraživati dodirujući jedna drugu) ukoliko obe posedujemo ovo znanje,
ukoliko je moje telo tebi lepo koliko i meni tvoje, zato što pripada nama, u
potvrđivanju naših sličnih i različitih moći, u potvrđivanju ožiljaka, belega,
linija života, uma koji gori u našim telima, postavljamo zahteve samima sebi
koje prevazilaze najveće zabrane patrijarhata. Grlimo jedna drugu snažno. Ne
inafantilizujemo jedna drugu; odbijamo da budemo infantilizovane. Uživamo u
našim razlikama. Počinjemo da sjedinjujemo svoje moći.
V
Rasizam.
Aktivna dominacija: Porobljavanje.
Bičevanje. Silovanje. Linčovanje: ne samo muškaraca već i trudnih žena.28
Spaljivanje živih ljudi, kuća, autobusa, krstova po dvorištima. Bacanje bombi
na crkve. Prisilna segregacija: u
skloništu, dok se obeduje, u toaletima i pored česmi, u crkvama i učionicama.
Zakoni zabrane braka među pripadnicima različitih rasa. Nasilje institucija: Zavod za socijalni rad. Sistem državnih škola.
Sistemi zatvora i kaucije. Kontrola informacija i komunikacija. Mit o prvom
amandmanu. Test inteligencije. Prisilna sterilizacija. Opravdanje: priča o mitovima; dehumanizacija kroz jezik; pragmentacija
(simbolični izuzetak da bi se "potvrdilo" pravilo).
Pasivni tajni dogovor:
Slepilo od snežne beline. Beli solipsizam: razmišljati, zamišljati i govoriti
kao da belina opisuje svet. Mitske zablude: Mamica, super žena, Crna Amazonka,
njene grudi poput kula; mačkasta, vrednica, (gde dobijamo ove slike?) Fragmentacija
kojom upravljaju muškarci: Ja sam ružna ako si ti lepa; ti si ružna ako sam
ja lepa. (Nikad se to ne odnosi ni na mene ni na tebe već na muškarca – crnog
ili belog – koji će nas proceniti i otkriti koju od nas želi.) Internalizovana ginofobija: Ako prezirem
sebe kao ženu tebe moram prezirati još više jer si ti moj odbačeni deo, moje
anti ja.
Tvoje telo ili moje, u zavisnosti od
okoline: opruženo, iznad ulice, platforme podzemne železnice, na kraju ili
centru grada, votka ili viski, na plišu ili satenu, metresa ili konkubina, crna
ili bela. Usne izvijene ili napućene kao kod lutke. Crna mačkica, belo dupence,
razbijačica jaja, aljkavica, raskalašana balavica, nimfomanka, jebačica,
kurvetina, razbijačica, pička.
VI
Zavidela
sam nekim liberalnim, prosvetljenim, belim ljudima koji su navodno bili
"slepi za boje"; ja ću zbog svojeg vaspitanja, tamo gde sam bila uvek
i do kraja života biti uvek, ponekad ogorčeno, svesna boje. Svi odrasli ljudi u
mom drtinjstvu, beli ili crni su je bili svesni; to je bila neprikosnovena
svesnost, ućutkivana i primoravana tajna. Ali ja više ne verujem da je
"slepilo za boje" – ukoliko uopšte postoji – suprotno rasizmu;
smatram da je to, u ovom smislu, oblik naivnosti i moralne gluposti. Ono
ukazuje na činjenicu da ću gledati u crnu ženu i videti je kao belu i tako se
uplesti u beli solipsizam do potpunog brisanja njene stvarne realnosti. Ali
krećući se sve dalje u svetu gde sam rođena nešto se drugo dogodilo: počela sam
da žene doživljavam kao žene. Počela sam da uviđam klasne, rasne razlike i
razlike u uzrastu koje nisam želela da vidim: ali iznad svega, ono što
patrijarhalna fragmentacija nije želela da vidim ili da vidimo jedne u drugima.
To da smo različite, da smo iste; da smo čudom bile spojene uprkos zakonu; da
su nas nasiljem razdvajali; da se još uvek plašimo i ne verujemo jedne drugima,
da čeznemo i da smo potrebne jedne drugima, da se u potpunosti posvetimo ženama
je rušenje osnovnog tabua zbog čega često prolazimo kroz samokažnjavanje isto
kao i kazne koje nam nameću čuvari tabua.
VII
Ukoliko
bele i crne feminiskinje imaju nameru da govore o ženskoj odgovornosti, verujem
da se reč rasizam mora zgrabiti, da
je se golim rukama dočepamo, iščupamo iz sterilne ili odbrambene svesti gde
tako često raste i da se transplantuje tako da može pružiti nove uvide u naše
živote i naš pokret. Analiza koja stavlja krivicu na mesto aktivne dominacije,
fizičkog nasilja i nasilja institucija, u opravdanja umetnuta u mit i jezik,
kod belih žena ne samo da stvara lažnu svest već nam dozvoljava da poreknemo
ili zanemarimo veze među belim i crnim ženama uzrokovane istorijskom činjenicom
ropstva pa nadalje. Ovakva analiza ometa svaku pravu diskusiju o ženskoj
instrumentalnosti u sistemu koji ugnjetava sve žene i gde je mržnja prema
ženama sadržana u mitovima, folkloru i jeziku.29
U
mnogim raspravama o rasizmu u belom feminističkom pokretu može se osetiti
nepotreban teret sa svim svojim ustajalim i zagušljivim smradom zajedno sa prisustvom
krivice i samomržnje. Verujem da crne feministkinje prepoznaju bespotrebnost i
mrtvilo ovih emocija. Crne feministkinje koje su utvrdile da "polna
politika u patrijarhatu prožima živote crnih žena isto kao i politika klase i
rase"30 su morale svaka za
sebe da ispitaju i odbace veliki deo ženske krivice i samomržnje da bi izjavile
ovako nešto.
Odgovornost
za učestvovanje je ozbiljno i trajno pitanje. Meri Dejli u svojoj knjizi Gin Ekologija uporno opisuje kako u Africi i Aziji – a ne samo u beloj zapadnjačkoj
kulturi – žene pretvaraju u "simbolične mučiteljke" drugih žena.
Svaka kultura uči žene specifičnim zahtevima za "opstanak" (koji mogu
biti samo živi pakao) – koji su iskazivanje lojalnosti patrijarhalnoj
civilizaciji. Jedno od iskazivanja je bilo prenošenje osakaćivanja generacijama
koje je podnošeno jer je izgledalo da je to jedini izbor (iako mi znamo da da
majke uče kćeri rušenju i pobuni isto kao i lojalnosti patrijarhatu). Kada se,
u opresivnom patrijarhatu, žene obučavaju i daje im se pristup samo određenim
"uslužnim" poslovima (majka, bolničarka, učiteljica, socijalna
radnica – loše plaćene, sentimentalizovane uloge) uglavnom su žene te koje se
suočavaju sa pravim prisustvom živih osoba (deca, korisnici socijalnih usluga,
bolesni, stari), čije je stanje posledica okrutnosti i ravnodušnosti moćnih
muškaraca koji kontrolišu profesije i institucije. Žene su te koje treba da
apsorbuju bes, glad, neispunjene potrebe, duševnu i fizičku bol ljudskih života
koji postaju apstraktni statistički podaci u rukama naučnika koji se bave
socijalnim naukama, vladinih činovnika, birokrata; ili poetski materijal u
rukama "humanističkih proučavalaca", koji se (poput nedavno
kanonizovanog sveca Roberta Kolsa)31
hrane životima potlačenih.
Mnoge
takve žene ne interesuje naročito njihov položaj u političkom smislu; one se
drže poslova za koje su im rekli da su ih dostojne; one su malo plaćene ili
nisu uopšte, i ukoliko se vežu i dele zajedničke interese sa korisnicima
usluga, bivaju otpušteni. Mnoge su herojski tražile način da obore
"sistem" ovako ili onako; mnoge druge snose posledice koje su tipične
za sve profesije. Njihova instrumentalnost je jedna posledica načina na koji
su, kao žene, bile "usmerene" ili izabrane za jednu vrstu posla ali ne
i za druge; to je indikacija velikih rupa u njihovom obrazovanju, laži kojima
su ih učili, kako su naučene da ćute kad se ne slažu da bi položile ispit,
diplomirale, nađu posao, zadrže ga. Rasizam i mizoginija su utkani u profesije,
nadmoćnost belih muškaraca je konac kojim su one protkane. Ali crno dete u
prvom razredu, ili detetova majka, ili crni pacijenti u bolnici, ili porodica
koja koristi socijalnu nadoknadu mogu iskusiti rasizam najdirektnije od osobe
koja je bela žena, koje predstavlja ova "uslužna" zanimanja kroz koja
nadmoćno društvo belih muškaraca kontroliše majku, dete, porodicu i sve nas. To
je njen rasizam, da, ali ona je taj
rasizam naučila u istoj patrijarhalnoj školi koja ju je učila da su žene
nevažne i neravnopravne i da se plaši svojih želja za pobunom i da postane
oruđe. Pa ipak pitanje odgovornosti ostaje otvoreno pošto neke žene u
"uslužnim" poslovima nalaze načine da budu manje oruđe, više
nelojalne civilizaciji od drugih.
Ali
šta je sa ženama koje sebe smatraju politički svesnim kao što su feministkinje?
Šta je sa nama koje se, kao feministkinje zajedno sa Virdžinijom Vulf pitaju:
... Nemojmo nikada
prestati da razmišljamo – šta je to "civilizacija" u kojoj smo se
obrele? Kakvi su to obredi i zašto da uzimamo učešće u njima? Kakve su to
profesije i zašto bi smo zarađivale od njih? Kuda, ukratko rečeno, to vodi nas,
povorku sinova obrazovanih muškaraca?32
Bele
feministkinje sam koncept rasizma često intelektualizuju. Za neke, savesno,
obavezno pominjanje" rasizma i klasizma" dozvoljava da se shvate te
duboko kvalitativne razlike u ženskom iskustvu koje je uzeto u obzir, a u
suštini je tu intelektualistička analiza preuzela ulogu emocionalnog shvatanja,
što je nemoguće. (Mi sve prepoznajemo
taj fenomen kada je muška analiza seksizma u pitanju). Moguće je prikloniti se
ideji apstraktnog postojanja rasizma, i čak raditi politički na pitanjima koja
se najbliže tiču crnkinja i žena iz Trećeg sveta, kao što je zloupotreba
sterilizacije iz čisto razumske korektnosti koja nas zapravo distancira od
trenutka gde crne i bele žene moraju biti zajedno. Više sam puta osetila bes
zbog apstrakno "korektnog" jezika kojim se služe samoprozvane
politički aktivne feministkinje: jezik, koji mi se činio da više dolazi iz
naučenih analiziranja nego iz sinteze misli i osećanja, lične borbe i kritičkog
mišljenja koja su u jezgru feminističkog procesa. Moj bes je delom izazvan
razdvajajućim efektom koji takvo govorništvo prouzrokuje, ostavljajući me sa
osećajem da nisam u dodiru sa nekim vitalnim centrom kojeg moram iskusiti da se
ne bih osećala bespomoćnom. Ali je bio izazvan, i još jeste – takođe bes zbog
smanjivanja formule još uvek neistraženih pokreta i gestova, tišine i dijaloga,
među ženama – u ovom slučaju između crnih i belih žena.
(Takođe
sam radila i sledeće: izgovorala reč "rasizam" dok sam zadržavala
svoje telo i dušu od realnosti koju ta reč može za mene izazvati, ukoliko bi to
dozvolila: iskustvo taloženo polovinu života, živela sam u neodređenosti i
videla duplo, sporednoj viziji, a uspomene sam sakrila ispod tepiha.)
Rasizam. Zvuk
same reči: kratak, oštar, dovoljno ružan; kako je lako izgovoriti je ukoliko
ste bele, osećajući da je pravda izvršena stvarnostima koju ona predstavlja.
Ali ona takođe može prikiti ove stvarnosti. Optužujuće kao što i jeste –
"To je rasistička primedba" ubacila je u žensku grupu: bes, suze,
poricanje, opovrgavanje, beskrajne razgovore – koliko je optužujuće u isto je
vreme mehanizovano, kao i svaka apstraktnost: dugme koje možemo pritisnuti,
ukoliko smo bele i da nastavimo sa svojim životima kao i uvek.
Pa
ipak moramo nastaviti da koristimo tu reč. Kada sam započela pisanje ovog eseja
želela sam da je poništim; smatrala sam da nosi previše tereta sramote i čiste
apstrakcije da bi nam mogla koristiti. Mislila sam da pokušam da nađem
drugačiji jezik kojim ću opisati, naročito probleme belih žena kada se susreću
sa crnim ženama; razlike koje su podelile crne i bele žene; pogrešno imenovanje
ili poricanje ovih razlika u svakodnevnom životu. Ali sam uverena da moramo
nastaviti sa korišćenjem te oštre, zvučne reči; ne da bismo paralizovale same
sebe i jedna drugu, ponavljanim, zaostalim količinama krivice, već da je
raščistimo, razumemo je kao žensko
iskustvo, i takođe razumemo njene nerazmršene veze sa ginofobijom. Naša uloga,
kao žena, u ovom povezivanju nije apstraktna pravda već je pitanje integriteta
i opstanka.
Jedna
od korisnih stvari kada se govori o prošlosti je njena sigurna udaljenost: hoću
da kažem, pošto osećamo izvesnu odvojenost od nje možemo dozvoliti sebi da
prepoznamo u istoriji načine ponašanja koji se nastavljaju do danas i još uvek
pogađaju naša delovanja. Dnevnik boravka
na plantaži u Džordžiji autorke Fransis Kembel je dobar primer. Ja sam o
knjizi čula kao delu Engleskinje udate za američkog vlasnika robova koja je
bila zgrožena institucijom ropstva i njena su je ubeđenja dovela do razvoda
braka prilikom čega je izgubila decu. Čitajući je može se u potpunosti iskusiti
uticaj rasističkog jezika i klišea umetnutog u vatreno i nepopustljivo
optuživanje ropstva. Crnci su "detinjasta, blaga po prirodi ljudska bića,
čije je duševno stanje u srodstvu sa njihovom jednostavnošću i sklonosti ka
impulsivnim emocijama" u čemu su slični i sa belom decom; fizički izgled
odraslih crnih žena i muškaraca je "neprijatan" i "ružan"
iako "videla sam mnoge bebe na ovoj plantaži koje su isto tako lepe kao
bela deca"; crnci su "čađavi" sa "zaslepljujućim
zubalima", njihove oči i zubi svetle u mraku, itd,itd. Pa ipak su njena
shvatanja rada institucija politički oštra, što se može videti u njenim
zapisima o džordžijskim brđanima, ili siromašnim belcima: "Oni u velikoj
meri pomažu zločin ropstva iako nemaju nikakve zarade ili koristi od njega, jer
je to barijera koja deli crnu i belu rasu tamo gde oni leže, valjajući se u
neizrecivoj degradaciji, ali strašno ponosni na osnovnu slobodu koja ih još
uvek razdvaja od šibanih obrađivača zemlje".
Ili,
kada primećuje kako južnjaci sami sebi čestitaju na "visokom stepenu
kapricioznog dozvoljavanja svojim omiljenim robovima da povremeno učestvuju u
bliskosti sa njima" ona piše: "To je samo ponižavanje većine kada se
priznaje favorizovanost manjine – sistem favorizovanja, koji je savršeno
istrajan u najdubljem preziru i nepravdi, degradira i sam svoj objekat, iako ga
manje potčinjuje u poređenju sa okrutnošću koju praktikuje nad drugima".33
Čitajući
Feni Kembel imala sam prosvetljujuće iskustvo; jer ona je znala šta je rasizam,
osetljivo analizirajući njegove efekte na moral i psihu slobodnih crnaca na
Severu, dok je bila nesvesna koliko njen jezik odražava primetnu odanost beloj
rasističkoj kulturi. Njena inteligencija i dubina osećanja, autentičnost njenog
besa i bola su upravo činioci koji je stavljaju u nenamerno ublažavanje oblika
rasizma koje nije istražila ili
uključila u svojoj odbrani crnaca i svojoj optužbi ropstva.34
VIII
Na
rasizam se često prave aluzije kao na nešto uniformisano ili ujednačeno: u
suštini on uzima mnoge forme. Kao žene potrebno je da razvijemo jezik kojim
ćemo opisati forme koje direktno utiču na naše međusobne odnose. Verujem da
današnje bele feministkinje, odgajane kao belkinje u rasističkom društvu, često
oprerećene belim solipsizmom – ne na
svesnom nivou održavano verovanje da
je jedina rasa urođeno superiornija od svih ostalih, već uska vizija koja
jednostavno ne vidi iskustvo ili postojanje onih koje nisu bele kao dragoceno
ili značajno osim grčevitim, nemoćnim refleksima krivice koja pak ima malo ili
uopšte nema trajnu snagu ili političku korisnost. Verujem da smo takođe
opterećene mitskim zabludama o crnim
i ženama drugih boja da su ta pogrešna shvatanja cvetala na pomešanom tlu
ropstva i ginofobije, subjektivnosti patrijarhata. Odabirajući da ispitam
ženski rasizam iz feminističke perspektive, mogu mnogo tačnije da primetim beli
solipsizam koji me okružuje i koji sam delimično internalizovala i pomogla da
se ovekoveči; mitske zablude koje sam imala, prvo o crnim ali i o drugim
ženama, za koje mi se činilo da su im istina, magija i moć menjanja posebno
dostupne, misleći da imaju pravo da ozbiljno shvate svoje stanje, što sam sebi
uskraćivala.
Takođe
mi se čini da osećanja krivice – tako lako izazvana kod žena da su skoro
postala oblik društvene kontrole – mogu takođe postati oblik solipsizma,
preokupacija sopstvenim osećanjima što nas zauvek sprečava da se povežemo sa
iskustvima drugih. Osećanja krivice parališu, ali paraliza može postati zgodno
sredstvo za ostajanje pasivnim i korisnim. Ukoliko ti se ne mogu približiti
zato što osećam toliku krivicu prema tebi, onda ne moram nikada da slušam šta
zapravo imaš da kažeš; nikada ne moram da rizikujem da ti se približim i da
budemo dve žene sa izborima o tome kako bismo mogle postojati i delovati.
Odgovornost može započeti ozbiljnim naporom da se razdvoje obale patrijarhatom
izazvane ženske samomržnje od našeg iskrenog prepoznavanja instrumentalnosti u
prošlosti, prepoznavanje koje nije obično samooptuživanje već je istinski
istorijsko i može se iskoristiti.
Bele
feministkinje neće nadmašiti prošlost pažljivim "uključivanjem" jedne
ili više crnih žena u naše projekte i zamisli; niti kroz neku lažnu odgovornost
nekoj "drugoj" Crnoj Ženi, Mitu iz senke. Pravo nadmašivanje – i
korišćenje – prošlosti zahteva mnogo teži rad. Ali takođe donosi kanalisanje
energije među ženama, za koju smatram da je u samom jezgru lezbejskog
feminizma: doživljavanje ljubavi kao identifikacije, kao nežnost, kao
saosećajno sećanje i viziju, kao uvažavanje možda nekog malog detalja, kako ta
starica nosi šešir ili ona devojčica trči niz ulicu – neizrabljujući,
neposesvini eroticizam, koji može preći granice između godina i uslova,
osećajući jedna drugoj kožu, makar u trenutnom shvatanju protiv cenzurisanja,
poricanja, laži i zakona civilizacije.
(Ukoliko
neko misli da nudim jednostavno rešenje kroz žensku identifikaciju, želim da
kažem da verujem da ljubav, integritet i opstanak zavise, u svetlu naše
istorije kao delu američkog rasizma, od stalnog pitanja: Kako će crne i bele žene imenovati, zasnovati, stvoriti pravdu između
nas? Jer čak i kada vodimo ljubav možemo, a to često i činimo, da
ovekovečimo nepravdu.)
Ako
počnemo da prepoznajemo šta razdvajanje crnih i belih žena znači, onda mora
postati jasno da ono znači prekidanje tišine o tome šta je politika boje kože,
šta je mitologija polne politike crnih i belih muškaraca značila nama, i
pažljvo slušanje crnih žena dok nam govore šta je značila njima. Zašto bismo,
na primer, bile više otuđene od književnosti i života crnih žena nego od vekova
literature i istorije belih muškaraca. Koja je od ove dve kulture, crna i
ženska, ili bela i muška značajnija za nas dok se upinjemo da zatražimo pravo
na žensku verziju stvarnosti? Ne možemo se nadati definisanju feminističke
kulture sa ginocentričnim pogledom pod rasističkim uslovima, jer će nam tako
deo nas samih zauvek ostati nepoznanica.
Proteklih
deset godina feminističkog pisanja i govorenja, kada smo izgovarale sopstvene
reči ili smo to pokušavale, pokazale su nam da su stvarnosti koje nam je
civilizacija predstavila kao nevažne, regresivne ili neopisive dokazale kao
naši najosnovniji izvori. Ženski bes – ljubav među ženama. Tragična, snažna
veza majke i kćerke. Činjenica da se žena može radovati stvaralaštvu svoga uma
a ne materice. Stvarnosti lezbejskog materinstva. Seksualnost starijih žena.
Veze – bolne, nejasne i često gorke – među crnim i belim ženama, uključujući
stid, manipulaciju, izdajstvo, hipokriziju, zavist i ljubav. Ako smo naučile
nešto iz našeg izlaženja iz tišine i dolaska do jezika, to je ono što je bilo
neizgovoreno te zbog toga neizgovorljivo,
u nama, jeste ono što najviše preti patrijarhalnom poretku kojim muškarci kontrolišu
prvo žene, a onda sve koji se mogu svrstati i iskorišćavati kao
"drugi". Sva tišina ima značenje.
IX
Uzeti naše stanje za ozbiljno: Crne
žene isto kao i belkinje znaju da su potčinjenost najčešće prepoznavali i crni
i beli ljudi u Americi – čak i oni koji opravdavaju i praktikuju rasizam – kao
rasnu i/ili klasnu potčinjenost. Potvrditi mržnju prema ženama kao stalnu
činjenicu života kako u crnoj zajednici tako i kao deo života belih žena je
značilo, i za crne i bele feministkinje, veliki i hrabar iskorak izvan
političkih pozicija prošlosti, starih analiza moći i bespomoćnosti. Odbacivanje
ili odlaganje "ženskih pitanja" (kao da "ženska pitanja"
nisu centralna ljudska pitanja) od strane "radikalnih" ili
"revolucionarnih" grupa je deo masovne psihologije muške nadmoći; da
su žene sve to uopšte prihvatile je mera našeg indoktriniranog samoporicanja.
To je ono isto samoporicanje koje nam je dozvolilo da podnosimo bez pogovora
duhovnu mučninu koju su izazivali vicevi o usedelicama, taštama, jevrejskim majkama,
lezbejkama, prostitutkama; pornografiju; dnevne objave muškog nasilja nad
ženama; našim znanjem da nismo sa muškarcima koje smo negovale, podržavale i
umesto njih išle u zatvor duhovno i emotivno jednake, i da oni preziru i boje
se naše ličnosti i naše same ženskosti. Bes i bol koji jezik, likovi, dela koja
kleveću i uništavaju žene izazivaju u nama su uzeli tri oblika: samilost (za
naše silovatelje i prebijače, a ne jedna za drugu); poricanje i smeh (dečaci će ostati dečaci; smisao za humor je tako važan); ili stari isprepletani bes
žene protiv žene. Dozvoliti sebi samima da prepoznamo dubinu mržnje prema
ženama koju srećemo, tolerišemo i opravdavamo u svakodnevnom životu je
zastrašujuće; pa ipak negde je sve prepoznajemo i verujem da kada se ovaj strah
sve više osvešćuje on postaje zdraviji. Neizanaliziran bol vodi u umrtvljenost,
servilnost, ili ka nepredvidljivim i beskorisnim nasilnim ispadima. Kao
odvojene individue, žene su retko bile u poziciji da iskoriste svoj bol i bes
kao kreativnu silu za promenu. Mnoge žene nisu bile u stanju da dotaknu svoj
bes, već su ga vraćale unutra kao zarđali ekser.
Onoliko
koliko mogu da zamislim da sam crnkinja, crna feministkinja, mogu i da zamislim
kako nosim u sebi određeni strah: da bele feministkinje i druge bele žene koje
su "izmenile svoje živote" u svetlu feminističkog pokreta mogu još
uvek posedovati sposobnost da se zavaravaju nekim kompromisom uključivanja u
patrijarhat, u poredak belih muškaraca. Da one (mi) neće emotivno verovati ono
što one (mi) inelektualno govore kao potrebu da se stavi tačka na patrijarhat.
Da njihovo (naše) fizičko, genetsko znanje neće uspeti da se uzdigne poput
upozoravajuće mučnine tamo gde selektivni tretman žena manjini nudi novac,
nagrade, "oslobađajući stil života", lična razrešenja – a ta je
manjina toliko bela. Da one (mi) neće prepoznati oblike samoubistva koje smo u
prošlosti počinjavale, pod njihovim najnovijim maskama. (Prva klonirana žena?
Prva lezbejka na poziciji državnog sekretara? Prva majka na mesecu?) Da će, nesposobne
ili u nemogućnosti da protumače destruktivnost rasizma onako kako ga crni ljudi
preživljavaju, one (mi) takođe neće uspeti da protumače nasilje i ginofobiju
onako kako je one (mi) proživljavamo. Ali ovo nije noćna mora samo crnih
feministkinja.
Protivurečnosti,
tabui razlika. Rekli su nam: To telo,
tamnije ili svetlije nego tvoje, predstavlja stranu zemlju. Ne možeš ga
upoznati. Ono govori drugačijim jezikom, to je strana teritiorija: druga. U
isto su nam vreme rekli: Ne možeš pronaći
celinu sa nekom čije je telo oblikovano kao i tvoje, neka koja kao i ti ima
samo klitoris, samo vaginu, neka kojoj kao i tebi nešto nedostaje. Moraš
tražiti Suprotnog, Drugog, Njega čija različitost od tebe znači snagu, znači
vladavinu. Bez Njega ti si bespomoćna, nedovršena. Sa njom možeš biti samo dve
polovine, neizbalansirana, osakćena, prezrena.
Ali
u tebi tražim i različitost i identitet. Obe znamo da žene nisu identične:
kretanje tvoga uma, ritam tvog orgazma, likovi u tvojim snovima; oružja koja si
primila od majke ili si morala da izumiš; raspored tvojih žudnji – ja ne mogu
neposredno spoznati samo zato što smo obe žene. A opet ima mnogo toga što mogu
znati. Ono što me je zateklo nespremnu, što topi moj gnev sada, je da su nam
rekli da smo potpuno drugačije, da ta razlika među nama mora biti sve, mora
biti odlučujuća, da se od te razlike obe
moramo okrenuti; da takođe moramo bežati od naše sličnosti.
Kao
lezbejki/feministikinji, šta meni može značiti pasivna servilnost tom muškom
poretku, već da pasivno pristanem da ostanem oruđe muškaraca, koji su oduvek
zarađivali na ropstvu, imperijalizmu, prisilnoj heteroseksualnosti i
materinstvu, organizovanoj prostituciji i pornografiji i razdvajanju jednih
žena od drugih? Šta može poslušnost tom muškom poretku značiti, već da je moja
ženska identifikacija samo "seksualna sklonost", a da je moje erotsko
ja još uvek iskrivljeno i prisiljavano?
Pošto
sam gurnula ruku dublje u vrtlog ovog toka – istorija, noćne more, odgovornost
– osećam da je struja besnija i ima više formi nego što se to na površini vidi:
Ima besa, straha, ali ima i moći, moći koja se ne može imati bez straha i besa.
Potrebno je da idemo van retorike i izbegavanja na to mesto u nama samima, da
bismo osetile silinu svega onoga preko čega smo pokušavale – bez uspeha – da
lako kliznemo.
(Iz: Adrienne Rich: On
Lies, Secrets and Silence, Selected
prose 1966-1978, W. W. Norton &
Company, London1979.)
FUSNOTE
1
Primer: Feministkinje koje vide rasizam kao "njihov problem"
("Moja oblast je, ipak , modernizam"); žene koje vide
"feminizam" kao novi put za uključenje u poredak belih muškaraca;
feministkinje koje poriču istoriju pravih razlika između dve ili više žena.
2
Vidi "Breaking the Silence: A Dialogue between Barbara Smith and Laura
Sperazi" u Equal Times: Boston's Newspaper for Women, od 26.marta 1978.
3
Vidi Of Woman Born: Motherhood as Experience and Institutuon (New York: Norton,
1976), pp 253-55. Vidi ispred, "It Is the Lesbian In Us," pp 199-200.
4
(1845; preštampano izdanje., New York: Signet, 1968) pp 48-49. Više je nego
sugestivno da je obrazovanje u XIX veku viđeno kao nešto što kvari kako roba za
ropstvo tako ženu za brak i materinstvo.
5
Vidi Linda Brent, Incidents in the life of a Slave Girl, uredila Lydia Maria
Child (1861; preštampano izdanje, New York: Harcourt Braace, 1973) pp 50-51.
Linda Brent je bio pseudonim Herijet Brent Džouns (Jones), crne žene odrasle u
ropstvu, koja je pobegla, krila se 7 godina u kući svoje babe, konačno pobegla
na zapad i pridružila se antiropskom pokretu u Njujorku.
7
Vidi Meri Dejli (Daly), Gin/Ecology: The Metaethics of Radical Feminism
(Boston; Beacon, 1978).
8
Mišljenje sudije Pauela (Powel) u odluci vrhovnog suda u slučaju Kalifornijski
univerzitet protiv Bakke jasno izražava stav da je diskriminacija po polu viđena
kao manje odbojna nego rasna ili etnička diskriminacija: ¨...percepcija rasnih
klasifikacija kao nasledno mrskih korena iz duge i tragične istorije kojoj
diskriminacija po polu ne pripada. Da sumiramo, sud nikada nije sagledao ovakvu
klasifikaciju kao u suštini sumnjivu ili da se može uporediti sa rasnim ili
etničkim klasifikacijama iz razloga jednake zaštite analize."
9
"Autobiografija kao dijalog između kralja i leša" u Lilijan Smit
(Smith), The Winner Names the Age, Mišel Klif (Cliff), uredila, (New York:
Norton, 1978), p 191.
10
Na nacionalnoj američkoj ženskoj konvenciji sifražetkinja održanoj u Nju
Orleansu, 1903, sifražetkinja iz Misisipija se zalagala za pravo žena na
glasanje zbog toga što bi to; "odmah osiguralo trajnu nadmoć bele rase,
dobijenu pošteno jer je neosporivi autoritet izjavio da u svakoj južnjačkoj državi
osim jedne ima više obrazovanih žena nego svih nepismenih glasača, belih ili
crnih, starosedelaca i stranaca zajedno.¨(Ida Husted Harper, Istorija ženskog
sifražestva, tom V,1922, pp 82-83) Uporedoti ovo sa rečima Suzan B. Entoni
(Anthony) na prvom godišnjem sastanku američke asocijacije za jednaka prava
1867:¨Ovako ja razumem razliku između abolicionista, neki od njih misle da je
došlo vreme žetve za crne muškarce, a setve za žene. Drugi sa kojima se slažem
smatraju da smo sejale seme za individualna prava što je osnovna ideja
republike u toku prošlog veka i da je ovo vreme žetve za sve građane koji plaćaju
poreze, poštuju zakone i lojalni su vladi¨. (Suzan B. Entoni i druge, Istorija ženskog
sifražestva, tom II, 1881, p 220). Potrebno je više proučavati dinamiku
mizoginije u abolicionističkom pokretu i rasizma u pokretu za ženska prava.
Retorika ženskog pokreta u XIX veku – i neosporno radikalni zahtevi i protesti,
i jezik manipulativnog argumentovanja – prošla je kroz značajne promene između
konferencije u Seneca Falls 1884. i prvog svetskog rata; ova retorika se treba
bolje razumeti. Ne da bi se bele feministkinje XIX veka oslobodile optužbe za
rasizam već da dobijemo bolji uvid u zapletenost pola i rase, da otkrijemo
sopstvene greške i da ih ne ponavljamo više.
11
The Remembered Gate: Origins of American Feminism (New York; Oxford,1978). pp
246-50.
12
U članku, "Scratching the Surface: Some Notes on Barriers to Women &
Loving," Odri Lord primećuje: ...nedavno su u studentskom domu u jednom
njujorškom koledžu, gde su crne žene želele da se okupe oko feminističkih
pitanja, upućeni preteći telefonski pozivi onim crnkinjama koje su se usudile
da istraže mogućnosti feminističkog povezivanja sa ne-crnim ženama... Kada
pretnje nisu sprečile pokušaj koalicije crnih feministkinja rezultat histerije
koja je nastala su bile crne žene isprebijane i silovane...(the Black Scholar,
tom 9, no.7, april 1978.)
Vidi
takođe Išmael Rid (Ishmael Reed) (opisan u New York Times-u, 28. oktobar 1977,
kao "možda najbolji crni pesnik koji danas piše"):
Feministkinje
su skočile na mene, nisu im se dopali moji likovi, naročito oni crni, nisu im
se dopali moji crni likovi... Jedna žena iz Njuzvika koja mi je zadavala mnogo
problema kao i Margo Džeferson (Jefferson), prava žena svetle kože koja je
predstavljena kao Njuzvikova crnkinja, feministkinja, kreolka... Nazvala me je ženomrscem.
Došli smo do toga sad da ukoliko ne stvorite lik koji se njima dopada, koji je
u skladu sa politikom partije onda vas proteruju kao što su proterali Normana
Mejlera (Mailer) iz javnog života zato što je nešto komentarisao o ženama. One
su sada dosta moćne... ovi tipovi su dobro poznati u svakom folkloru:
goropadnica, kučka . Smatram da njih mora biti, ljudi raspravljaju o njima
hiljadama godina u različitim kulturama. A sada iznenada ove žene dolaze, ove
intelektualne feministkinje ili kako god hoćete i one će promeniti sve, promeniće
biologiju... Ljudi su se jebali 50,000 godina ne upotrebljjavajući dildoe...
(Boston Real Paper, 25. Februar 1978. pp 25 i 26).
13
Prvi put objavljeno u "Notes from the Third Year"; preštampano u En
Kod (zajedno sa Elen Levin (Levine), i Anita Rapon (Rapone), uredile, Radical
Feminism (New York: Quadrangle,1978.)
14
Ginofobija: stara koliko i vreme, muški strah i mržnja ka ženama prisutna u
svim kulturama, koju žene takođe udišu kao otrovna isparenja u vazduhu koji udišemo
svakodnevno. (Prim. autorka)
15
Vidi Gven Peton (Patton), "Black People & Victorian Ethos"; Toni
Kejd (Cade), "On the Issue of Roles"; Pet Robinson (Robinson) i
ostale, "A Historical & Critical Essay for Black Women in the Cities";
u Kejd (Cade), uredila, The Black Women (New York; New American Library,1970).
16
Robinson i ostale, op.cit, pp 206-8.
17
Ben Ejms Vilijams (Williams), urednik, A Diary from Dixie (Boston: Houghton
Mifflin 1949), p. 122.
18
Ibid, p. 164.
19
Brent op cit, pp 26-27
20
Ibid, p.10.
21
Republika u zapadnoj Africi, od 1975. Republika Benin, prim.prev.
22
Suzan Kevin, "Missing Women: On the Voodoo Trail to Jazz", Journal of
Jazz Studies, vol.3,no.1, 1975.
23
Killers of the Dream ( New York: Norton, 1961,dop.izd.), pp 145-46. Lilijan
Smit spominje pozadinske uticaje ove grupe, uključujući same Crnce koje su
vodili hrabri ljudi poput Valtera Vajta (White) iz Atlante i W.E.B. Debajsa (Du
Bois): ona ne spominje Ajdu B. Vels (Wells) osnivačicu Memphis Free Speach udruženja,
koja je sama vodila krstaški rat protiv linčovanja što ju je izložilo nasilju
gomile, i koja je organizovala crnkinje i belkinje u nekoliko gradova na severu
i zapadu. O njenom radu, uključujući prepisku sa Fransis Vilard (Willard) i
Suzan B. Entoni (Anthony) na temu rasizma, vidi Crusade for Justice: the
Autobiography of Ida B.Wells, koju je uredila njena kćerka, Alfreda B. Daster
(Duster) (Chicago:Univesity of Chicago, 1972).
24
Ista crna žena je mogla, naravno, takođe biti "infantilizovana" u
drugačijem smislu od strane svoje bele gospodarice. Gledajući je sa visine kao
pripadnicu "neodgovorne, lenje, intelektualno na nivou deteta" rase.
25
A privilegija se pokazala kao loša zamena za vrste moći koje su žene srednje
klase zapravo mogle da odmere pod uslovom da smo voljne da se vežemo kao žene –
rizikujući gubitak ugleda i samim tim privilegije.
26
Vidi Lilijan Smit (Smith), "Woman born of Man" u Tne Winner Names the
Age, op.cit., posebno pp 204-5, 207.
27
Vidi Nensi Hofman (Hoffman), 'Missis Comes Fur Larn We': Yankee Schoolmarms in
the Civil War South" (neobjavljen tekst).
28
Ukoliko termin "linčovanje" nekim slučajem izgleda apstraktno, vidi
Ajda B.Vels (Wells) Crusade for Justice, op.cit.; Lora Brent (Brent) He Called
Them by the Lightning: A Theacher's Odyssey in the Negro South, 1908-1919 (NY:
Bobbs-Merrill, 1967) posebno pp 171-75; savremeno objašnjenje, Džun Džordan
(Jordan), "In the Vallley of the Shadow of Death: The Meaning of Crown
Heights", u Seven Days, avgust 1978.
31
Videti New York Times Magazine, mart 26, 1978.
32
Tri Gvineje ( Three Guineas, New York; Harcourt Brace, 1966), pp 62-63; prvo
izdanje 1938.
33
Fransis Kembel (Kemble), Journal of a Residence on a Georgian Plantation in
1838-1839, John A. Scott, ed. (New York: New American Library, 1975).
34
Lora Bim se bavi rasizmom koji ne može da vidi izvan estetike dominantne
kulture: "Poznavala sam crnu ženu koja je rekla da je njima smetao njen
izgled više nego bilo šta drugo. Poznajem bele muškarce i žene koji su celi život
proveli među njima koji bi umrli za njih iz principa pa su ih ipak nazivali 'ružna
rasa'"¨. (He Called Them by the Lightning, op.cit, p 212.