Sintija Kokburn
Prevela Aleksandra Vesić
Aktivistkinje za ravnopravnost polova u
svim vrstama organizacija su se danas povukle i procenjuju rezultate napora iz
osamdesetih. Oni sa kojima sam razgovarala u cilju istraživanja koja su
predstavljena u ovoj knjizi1 su jedinstveni i potpuno složni u
razočaranju dostignućima "principa podjednakih šansi". Zakon je,
kažu, previše slab i težak za primenu. Organizacije koje preduzimaju neke
pozitivne akcije su malobrojne a njihovi ciljevi i metodi previše ograničeni.
Organizacije biraju visok profil (stručnjaka), mere koje ništa ne koštaju i
izbegavaju promene koje zahtevaju više sredstava a mogle bi da poboljšaju
stanje stvari za veći broj žena. Usvojene politike se retko zaista primenjuju.
Primenjivanje se ne kontroliše. Neprimena se ne kažnjava, a primena ne
nagrađuje. Sem toga, postoji široko rašireno uverenje među onima koji se bave
ravnopravnošću polova da problemi nisu samo produkt istorije. Postoji aktivni
otpor među muškarcima. Oni stvaraju institucionalne
prepreke da bi zaustavili ženski napredak u organizacijama. A na kulturnom nivou oni gaje solidarnost
među muškarcima i seksualizuju, prete, marginalizuju, kontrolišu i dele žene.
Jednake šanse: dugoročni i kratkoročni
program
U prethodnim poglavljima pratili smo
pokušaje u četiri organizacije da se izjednače položaji žena i muškaraca.
Akcija o kojoj se radi je uključivala i jednake mere za crne ljude,
homoseksualce i hendikepirane ljude. Proučavajući nameru i sadržaj akcije korak
po korak, u svakom od ovih slučajeva postale su vidljive razlike u planovima.
Postojale su kratke liste, odnosno ona minimalna pozicija podržana od uprave
bez koje nikakva politika sprovođenja jednakosti ne bi mogla ni da započne.
Takođe je postojala i duža lista promena koja je uključivala više stvarnih
vrsta promena, kao i zvanične i nezvanične ciljeve onih koji se bore za
ravnopravnost. Ženski sindikati ili žene menadžeri su davali svoju podršku
nekim od predloga sa te duže liste dok su na neke ostajali ravnodušni ili imali
čak i negativnu reakciju. Većina muškaraca se međutim nepogrešivo uključivala u
"vežbe podrivanja i ograničavanja", pokušavajući da postizanje
podjednakih šansi svede na najmanju moguću meru.
U slučaju angažovanja, obučavanja i
promocije žena (2. poglavlje) vidimo da uprava danas može biti voljna da kako
iz pragmatičnih, tako i moralnih razloga pokuša da ukloni diskriminaciju po
polnoj osnovi u treninzima za menadžment, da se otvori za ženske karijere u
upravi, profesionalnom i tehničkom polju. Postoje, međutim i konfliktni
interesi među muškarcima u organizacijama. Relativno moćni muškarci,
podržavajući aktivizam jednakosti, su često obavezni da ugroze interese svog
pola – manje moćnih muškaraca. Manje moćni muškarci nalaze da je jako teško,
posle dvadeset godina antirasističkih i antiseksističkih pokreta, naći
ubedljive razloge za nastavljanje diskriminacije. I pored svega, oni
manevriraju, obično uspešno, da bi odbranili mušku hijerarhiju. Oni koriste sva
sredstva u organizaciji koja su im dostupna. Čine sve što mogu koristeći ono
što je u kulturi, da onemoguće žene (posebno crne žene) da dođu na visoke
položaje, ili ako su već tamo, da na njima uspeju. Teže da zadrže žensku
lojalnost muškarcu i da održe status quo,
da spreče bilo kakvu organizaciju ili pokret među ženama i posebno da
obeshrabre žene koje su uspele da se identifikuju sa ženama sa dna hijerarhije.
Mnoge žene, međutim, imaju različite
ideje. One ne žele da budu simbolično priznate; one žele potpuno i fer
priznanje žena na muškim poslovima. One se nadaju da će žene te uloge igrati
drugačije nego muškarci. One ne žele da budu one koje se prilagođavaju, već
žele da aktivno učestvuju u transformaciji same organizacije. Paradoksalno,
postoje žene kojima se ne dopadaju aspekti kratkoročnog programa, ali nisu
oduševljene ni dužim. Pozitivna diskriminacija u korist individualnih žena je
nepopularna među ženama, koje instinktivno osećaju da je to samo još jedna
nepravda u nepravednoj organizaciji. Ipak one pozdravljaju ideju transformacije
koja može poboljšati stvari, veruju i za žene i za muškarce. Što se tiče
muškaraca, pa čak i onih u upravama, koji iniciraju pozitivnu akciju za žene,
oni ulažu energiju u ograničavanje bilo kog proširenja tog plana, otvaranje
novih puteva, i iznad svega dodatno obučavanje žena.
Drugi aspekt politike ravnopravnosti
polova bilo je poboljšanje mera kako bi se ženama omogućilo da uklope posao sa
odgovornošću za domaćinstvo (3. poglavlje). Ovde vidimo kako su neki od
muškaraca koji su na vrhu, bili voljni da prošire plaćeno li neplaćeno
porodiljsko, da obezbede dečiji dodatak i da učine uslove za zapošljavanje žena
fleksibilnijim, bilo zato što generalno podržavaju jednakost za žene ili zato
što su potpuno svesni imperativa takmičenja ženske radne snage na tržištu rada
koje se sužava. Ovakve "materinske privilegije" predstavljaju
kontradiktornost za menadžere. One obezbeđuju žensku radnu snagu, ali donose
nove troškove i nove administrativne teškoće. One su takođe sumnjiv blagoslov
za žene. Omogućavaju im da održavaju karijeru, bar na neki način, ali ih
istovremeno potvrđuju kao pol koji se bavi domaćinstvom. Zato bi dugoročni
program bio, za neke žene, da zapravo vide muškarce kako koriste neke od tih
beneficija umesto žena, da vide muškarce kako žrtvuju nešto od svog vremena i
nešto od sopstvene karijere da bi podelili brigu o deci i neke druge obaveze u
domaćinstvu. Samo nekoliko muškaraca sledi žene tako daleko. Muškarci se opiru
jednostavnim odbijanjem da promene praksu. Kadrovski menadžeri ne čine ništa da
bi ohrabrili muškarce da povežu posao i kuću na način na koji su žene to
primorane da urade.
Priznavanje prave vrednosti ženskom
tradicionalnom radu (4. poglavlje) i veštinama retko uspeva u programu uprave.
Ponovno procenjivanje ženskih nisko plaćenih poslova (u kojima su maksimalno
zastupljene crne žene), u kojima su one degradirane, vrednovanje adekvatno
vrednovanju tradicionalnih muških poslova, to su ženski zahtevi koji su u
velikoj meri u sukobu sa "muškim ciljevima" većine organizacija i
njihovih uprava. Profit ima primat u biznisu; kada je u pitanju država,
troškovi. Zahtev za jednakim vrednovanjem je u kontradikciji sa funkcionisanjem
tržišta rada, u kome je slaba pregovorna moć žena koje su vezane za domaćinstvo
jak adut poslodavaca. To takođe izaziva protivljenje muškaraca nižeg stepena
obrazovanja koji svoj društveni status i uopšte osećaj identiteta vide usko
povezan sa položajem žena koje im mogu biti podređene, eventualno jednake, ali
nikada iznad njih.
Postoje međutim još nedostižniji ciljevi
koji su sa ovim u vezi: restruktuiranje u organizaciji da bi se redukovale
statusne razlike, i demokratizacija organizacije koja će omogućiti veće učešće
svih, posebno onih koji su na na nižem stepenu obrazovanja, a to su uglavnom
žene i obojeni. Neki zaposleni muškarci su zapostavljeni u hijerarhiji, i
njihovi sindikati koji ih predstavljaju podržavaju sledeću interpretaciju
"jednakosti": "to je jednakost i za muškarce". Bolji status
i priznanje nižih stepena obrazovanja ne mora neophodno značiti više moći za
žene. Radnička klasa muškaraca nam pokazuje da su muškarci ti koji uglavnom
dobijaju. U većini organizacija, u svakom slučaju, struktuiranje hijerarhije i
proces donošenja odluka se dobro čuva daleko od domašaja običnih zaposlenih.
Sve to ostaje u rukama starijih menadžera, koji su većinom muškarci i većinom
beli.
Politika "jednakih šansi"
obično izaziva raspravu na nekoj tački, kao što je recimo pitanje seksističkog
izražavanja ili izražavanja prilikom obraćanja, ili napadnih postera na zidu
(5. poglavlje). Žene često idu i dalje i potežu pitanja seksualnog
uznemiravanja na poslu. Program uvođenja jednakosti retko je proširen
uključivanjem obuke muškaraca koja bi moglo pomoći da nauče obrasce ponašanja
koji se od njih zahtevaju, kao što ne uključuje ni striktan zahtev da oni te
obrasce poštuju. Menadžeri su retko voljni da, kada zaista dođe do testa,
disciplinuju one koji su okrivljeni za napad na drugi pol ili rasu. Muškarci
(kao i beli ljudi oba pola) u krajnjoj instanci vrlo često štite jedni druge.
Među pojedincima, čak i oni muškarci kojima se ne dopada seksističko ponašanje,
retko, ako ikada, stanu protiv svojih muških kolega kada se tako ponašaju.
(Isto se može reći za bele ljude u slučajevima rasističkog ponašanja.)
Širok program uvođenja jednakosti uključuje
međutim i više od toga. Organizacije, kao što smo videli, rutinski eksploatišu
ženske (i muške) emocije i seksualnost. Organizacijski režim uključuje zvanično
sankcionisano a istinski podržavano ponašanje na polnoj osnovi (polno
stereotipne poslove i zaduženja, određenu odeću), i nezvanično, heteroseksualnu
kulturu. Muškarci nagrađuju žene za seksualne razlike ukoliko se one drže svog
mesta, a kažnjavaju ih za stupanje na mušku teritoriju. To su sredstva kojima
muškarci kontrolišu žene. Oni forsiraju muževnu kulturnu hegemoniju u kojoj
nije uobičajeno da će žene voljno odbaciti muško odobravanje, i da će se
identifikovati jedna sa drugom odnosno sa feminizmom. Zvanična politika
jednakosti retko, ako ikada, dotiče ove dublje aspekte organizacione kulture.
Konačno, u poglavlju 6, zajedno smo
prošli kroz stranputice prirode etnicizma ili rasizma koji je bio prisutan u
prethodnom izveštaju, i diskutovali činjenicu da pozitivna akcija u
organizacijama često istovremeno obuhvata i polnu i rasnu ravnopravnost.
Prepoznajući specifičnost rasizma, bilo je moguće videti sličnosti u procesu u
kojem vladajuće grupe definišu sebe kroz suprotstavljanje stranim telima i
inferiornim "drugima". Beli ljudi tako stvaraju drugačijeg crnog
čoveka na način koji se lako prepoznaje i kad su u pitanju žene: Drugi je biološki drugačiji, bliži
prirodi, seksualniji, dalji od kulture, pretnja civilizaciji i poretku. Isti
način je upotrebljen i kada su u pitanju "pravi muškarci" u odnosu na
homoseksualce. Hendikepirane osobe su stigmatizovane sličnim procesom.
Kroz ove procese, u interakciji sa
klasnim odnosima, dominantnu grupu oblikuju oni koji imaju moć da definišu sve
druge grupe kao inferiorne. A to je bela muška heteroseksualna i uglavnom
fizički zdrava vladajuća monokultura. Ona zadržava kontrolu nad materijalnim i
ideološkim resursima i zato je važna za klasnu kontrolu. Ona iznuđuje
normalizaciju i asimilaciju drugih kategorija po određenu cenu: možete naći
mesto dok god krijete svoje razlike. Mi ćemo znati da ste različiti i nastaviti
da vas konstantno tako i tretiramo, ali ako vi sami istaknete svoje razlike,
vaše šanse za jednakost su nikakve. Dugoročni program politike ravnopravnosti
je, prema tome, borba sa seksizmom, rasizmom, heteroseksizmom, i
diskriminacijom hendikepiranih ljudi, priznanje i prihvatanje visokih vrednosti
različitim vrstama tela i različitim kulturama – prihvaćenih kao jednakih,
svima omogućena ravnopravnost. Naprotiv, beli muškarci koji su na moćnim
pozicijama se često igraju "jednakosti" (suprotstavljajući grupe
jedne drugima) prema pravilu podeli i vladaj.
Aktivistkinje za jednakost, i zaposlene u
programu i volonterke, zaključuju da je ženska potreba za vidljivošću,
prepoznavanjem i jednakošću, konstantno aktivno i pasivno sabotirana od strane
muškaraca. Naravno, svet nije otvoren prema ubrzanoj transformaciji koja bi
bila u interesu bilo koje ugrožene grupe. Nasledili smo istorijski kompleks
struktura – moć države, pravni sistem, obrasce vlasništva, načine proizvodnje,
operativnost tržišta rada – koji podržava klasnu, polnu i rasnu nejednakost.
Feministkinje svakako kritikuju ove strukture, analiziraju njihov negativan
uticaj na žene, govore protiv njih i organizuju opoziciju. Pitanje je da li i
muškarci čine to isto: a oni to čine vrlo retko. Aktivistkinje za jednakost
nisu tako naivne da misle da bi kapitalistička firma dugo radila sa gubitkom.
Ali one svakako mogu sugerisati da neki dodatni izdaci, bilo iznad ili ispod
čuvene "donje granice" – dodatne cene proizvodnje ili smanjenje neto
profita – mogu biti opravdani zarad društvene odgovornosti. Vrlo malo muškaraca
to čini. U organizacijama postoji ustaljena praksa zapostavljanja žena,
obrazaca pojedinih odnosa, pravila i odrednica koje je teško izmeniti. Žene ih
dovode u pitanje, muškarci u celini ne. Naprotiv, gde god imaju mogućnosti, oni
rutinski manipulišu pravilima da bi ostvarili poene u mušku korist.
Zašto se muškarci tako uporno opiru
promenama za koje žene tvrde da su neophodne za njihovo oslobođenje. Odgovor je
da oni to često čine protiv sebe. Jer muškarci su uhvaćeni u mrežu
patrijarhalnih odnosa isto koliko i žene. Muška moć nije nešto povremeno,
slučajno ili incidentno. Ona je sistemska. Reći da je sistemska znači da je
ustaljena – ali ipak ne beskonačna, jer su matrijarhalna društva postojala u
prošlosti, a ravnopravnost polova će postojati u budućnosti. To takođe znači da
je prilagodljiva, sa tendencijom samo ka reprodukciji. Prekinuti taj proces
reprodukcije znači aktivno i svesno suprotstavljanje. Ali patrijarhalnost je na
kraju krajeva sistem dominacije. Žene izvlače neke prednosti iz svoje pozicije
u patrijarhatu. Na primer, od njih se ne zahteva da budu spremne da ubijaju
druge ljude da bi dokazale svoju ženstvenost, kao što rade muškarci da bi
dokazali svoju muževnost. Ipak muškarci izvlače maksimalnu dobit iz
patrijarhata.
Stoga je za muškarce suprotstavljanje
ženskom oslobođenju sasvim logično. Na kratke staze muškarci ne dobijaju ništa
situacijom u kojoj se masa žena individualno ili kao pol takmiči sa njima za
novac i status. Dodatno opterećenje je što muškarci shvataju da će, ako žene
preuzmu moć kao pol, to zahtevati kvalitativnije revolucionarne promene. Za
ženama se valjaju principi reprodukcije, domaćinstva i brige, uticaj u javnim
sferama, tresu se sami temelji muškog političkog i građanskog života. U
Aristofanovom komediji "Žene u narodnoj skupštini", radnja se zasniva
na preuzimanju polisa od strane žena. Za Aristofana "ovlastiti žene da
vladaju gradom znači promeniti ga. Komad jasno ukazuje da bi javne uloge za
žene neizbežno prouzrokovale uništenje samog polisa."
Muškarci će se opirati zato što
izjednačavaju mušku moć sa civilizacijom. Dok su žene u stvarnom životu uvek
stvarale socijalne i ekonomske preduslove kojima su podržavale mušku
civilizaciju, dotle za muškarce, kao što kaže Kerol Pejtmen (Carole Pateman),
"žene reprezentuju sve ono čime muškarci moraju da gospodare da bi
građansko društvo uopšte postojalo". Meri O'Brajen (Mary O'Brien)
pretpostavlja da muškarci, otuđeni od svojih korena u kreativnom delovanju,
negirani u reprodukciji, imaju potrebu da dominiraju nad ženama da bi zadobili
kontrolu nad potomstvom. Dalje, oni su se okrenuli produkciji, organizaciji,
gradnji i institucionalizaciji života kao svojevrsnoj mimikriji reprodukcije,
stvarajući sopstveni istorijski kontinuitet potpuno nezavisno od žena. Muškarci
su na taj način stvorili sopstveno "besmrtno potomstvo uma".
Organizacija je
suštinski proces demonstriranja moći. Nijedan pojedinac, bez obzira koliko je
bogat, bez obzira koliko je naoružan ne može zadugo sprovoditi svoju volju bez
organizovanja drugih koji će delovati u njegovom interesu. Bez organizacije on
je King Kong ili Rambo, sveden na smrtne mišiće. Organizacije, tako, ne
predstavljaju samo interes za muški pol. One su suštinski važne za produkciju i
reprodukciju moći. Zato muškarci neće lako dozvoliti ženama da prodru u njih.
Kao što O'Brajen kaže: "žene se takmiče sa muškarcima ne samo na radnom
mestu već i u stvaranju istorije".
Moć je veoma kompleksan pojam.
Patrijarhat nije jedini sistem odnosa koji vlada u zapadnim društvima. Odnosi
među polovima su sadržani u klasnim odnosima. Klasni odnosi sadrže polna
obeležja. Patrijarhat današnjice je kapitalistički, kao što je kapitalizam
oduvek bio patrijarhalan. U nekim pogledima, kao što smo videli u drugom
poglavlju, imperativi kapitalističke produkcije su u kontradikciji sa
imperativima patrijarhata. Potresi u klasnim odnosima u kapitalističkom društvu
danas – na primer u promeni prirode rada i ravnoteže između muškaraca i žena na
tržištu rada – stvaraju poremećaje u odnosima među polovima. Novi feminizam je
rezultat novih političkih i ekonomskih uslova.
MUŠKARCI I MUŽEVNOST: KONTINUITET I
PROMENA
Polno određenje je odnos, i to je
pretpostavka od koje moramo krenuti, pošto muževnost i ženstvenost imaju smisla
jedino u nekoj vrsti komplementarnosti jedno prema drugom, muževnost je sada
pod pritiskom svoje druge polovine. Kao što žene moraju prihvatiti svoje mesto
u društvu, tako i muškarci moraju naći nove načine da budu muškarci. Neki
muškarci, mali deo njih, je spreman da preduzme taj korak. Oni su primetili da
sistemska muška dominacija ne samo da pritiska žene već deformiše i muškarce.
Oni kažu da ono što muževni identitet zahteva od muškaraca, čini da većina
dečaka mora biti odgajana tako da krije svoju bolju stranu prirode, da teži
nepotrebnom takmičarskom duhu, da teži kontroli i nasilju. Ističu da muškarci
više vremena od žena provode u zatvorima, da procentualno žive kraće od žena,
da mnogo češće umiru od bolesti prouzrokovanih stresom i nasiljem. Sedamdesetih
je bila oformljena jedna grupa muškaraca da bi pokušala da odgovori na
feminizam na nov način koji je uključivao podržavanje žena u njihovim zahtevima
i nalaženje boljeg i društveno poželjnijeg identiteta za njih same. Ali takvih
grupa je bilo malo, nisu zaživele. Šta je sa većinom muškaraca koji verovatno
nisu ni čuli za njih? Da li oni pokazuju znake promene, bilo u svom stavu, bilo
u svom polnom identitetu, kao odgovor na žensku želju za jednakošću?
Odgovori koje muškarci daju na feminizam
i ideje o ženskoj jednakosti u četiri organizacije ovde predstavljene, su
uglavnom slični onima koje daju istraživanja. Meri Ingem (Mary Ingham) je
intervjuisala stotine muškaraca, uglavnom službenike i profesionalce, većinom
bele. Bile su rane osamdesete. Otkrila je da "većina muškaraca oseća
ženski pokret vrlo aktivnim..." "Dosta mi je ženskog
oslobođenja". Bili su skoro jednobrazni u izražavanju doživljaja da
feminizam čini žene neženstvenim, i da, iako su njegovi ideali sasvim u redu,
njihova realizacija je krenula potpuno pogrešnim pravcem. Ono što je ženama
izgledalo kao potpuno nov svet sedamdesetih, muškarce nije mnogo dodirnulo.
"Bilo je retko da muškarac prizna da se promenilo nešto u njegovom životu.
Većina tih muškaraca se složila sa jednakim platama i jednakim pravima
"ali ... skoro jednoglasni su bili u verovanju da su polovi različiti;
jednaki ali različiti; i u definisanju tih razlika završavali su braneći
konvencionalne uloge." Zaključci Meri Ingem nisu bili optimistički povodom
rezultata borbe za jednakost u organizacijama. "Pravila po kojima su
muškarci odgajani, posebno kad je u pitanju odnos prema radu, ne uključuju
odgovor na potrebe drugih osoba. Prema tome, zašto bi pravila bila takva da
odgavaraju potrebama žena za jednakošću? Ivon Roberts (Yvonne Roberts) u
iscrpnim intervjuima sa 45 muškaraca je stalno slušala: "feminizam je za
žene koje žele da budu muškarci; žene koje spaljuju grudnjake; žene koje mrze
muškarce. Nijednom mi nije bilo rečeno da je feminizam i oslobođenje od stvaranja
stereotipa za žene i muškarce; pravo izbora za žene i muškarce; kraj
zloupotrebe moći jakih nad slabima."
Muški negativni
odgovor na feminizam je delom bes, delom uznemirenost. Muškarci potčinjavaju
žene ali takođe i zavise od tog predmeta-žene koji su stvorili. Kada uklonimo
svilene povoce hegemonije stvaramo novu žensku prisutnost koja mnogo manje
odgovara muškarcima nego stara. Kao što je jedan muškarac rekao, feminizam:
ruši
ženstvenost koja je muškarcima donela seksualnu stabilnost i uredila naše
unutrašnje svetove. Šta se dešava kada žena više ne pripada muškarcu, kada
ženski identitet i praksa počnu da odbijaju da prate šablon muške
heteroseksualne želje? Muškarci ostaju uskraćeni. Navikli smo da smatramo ženu
izvorom utehe, ona nam ispunjava unutrašnju prazninu, nemi prostor koji
okupiramo i zanemarujemo, ona govori taj jezik, bez nje smo ništa. A ipak nam
ponekad njena prisutnost preti istom sudbinom.
Nije feminizam jedini koji izaziva
muškarce i ruši trenutne odnose između muževnosti i ženstvenosti.
Transformacije u ekonomiji i političkim strukturama to takođe čine. Nova
tehnologija preti muževnom identitetu muškaraca radničke klase, odbacivanjem
teške industrije u Britaniji i pomerajem ka servisnoj ekonomiji i široko
raširenoj nezaposlenosti. Sve to utiče i na srednju klasu muškaraca. Endrju
Tolson (Andrew Tolson) kaže:
posleratna
rekonstrukcija britanskog društva strgla je idealističku masku koja je
okruživala rad srednje klase i otkrila je, prvi put, njenu golu nesigurnost.
Sve više muškaraca počinje da gleda na karijerističku strukturu kao
uzaludnu i nemoguću za održavanje... bez etičke obaveze u odnosu na institucije
kojima služe, muškarci srednje klase se suočavaju sa nedostatkom motivacije za
rad...u sve više birokratizovanom društvu iskustvo rada pravi kompromis sa
muškom herojskom vizijom.
Postoji mnogo istraživanja i analiza
problema muževnosti, koji istražuju mehanizme kojima se muževnost stvara,
tražeći indikatore stresa i promene. "Muške studije" su literatura
koja cveta. Jedna od njihovih najpopularnijih tema je pretpostavljena
"kriza" muževnosti. Majkl Kimel (Michael Kimmel) poredi današnju
konfuziju oko pitanja šta znači biti pravi muškarac, sa sličnim periodima krize
u restauraciji u Engleskoj i dva veka kasnije u Sjedinjenim Državama, u
vremenima kada su strukturne promene transformisale instituciju privatnog
života, posebno brak i porodicu, koji su važni izvori polnog identiteta. Još
jedna tema literature muških studija je njihova potreba da uklone svoje
"karakterno oružje", da "dođu u dodir sa svojim
osećanjima". Kao što kaže Vik Sajdler (Vic Seidler): "kao muškarci mi
smo javno potvrđeni samo ako se identifikujemo sa našim razumom. Naučeni smo da
preziremo svoja mekša osećanja kao 'ženska'. Distanciramo se od samih sebe..."
Muškarci počinju da shvataju da postati
muškarac u konvencionalnom smislu je dugo i teško putovanje. Ponekad se osoba
izgubi en route. Kao što kaže R. V.
Konel (R. W. Connell) "muževnost nije pala sa neba: konstruisana je
muževnom praksom, može izazvati otpor, može poći naopako i uvek postoji
nesigurnost u pogledu rezultata. Na kraju krajeva, to je razlog zašto u sve to
mora biti uloženo tako mnogo napora."
Ova
relativno nova percepcija pola koji se razvija vodila je temi
"višestruke" muževnosti i ženstvenosti. Ženstvenost i muževnost kao
strukture karaktera moraju biti posmatrane kao istorijski promenljive. Ne
postoji ništa što bi sprečilo pojavljivanje nekoliko oblika seksualnih karaktera u istom društvu u isto vreme.
Višestruke ženstvenosti i muževnosti su, po meni, centralne činjenice koje se
moraju uzeti u obzir kada se postavlja pitanje pola i načina na koji
egzistiraju njegove strukture (Konel, 1987).
Shvatanje po kome polni identitet
muškarca iz radničke klase nije isti kao polni identitet muškarca iz srednje
klase je sve više zastupljeno; postoji muževnost homoseksualaca, i muževnost
obojenih muškaraca. Što nas dovodi do poslednjeg dodatka porodici muških
tipova: Novom Muškarcu. Čak su se i mediji "uhvatili" na ideju da su
vidljive razlike koje pokazuje današnji muškarac od onog iz vremena Britanske
imperije ili iz vremena Vijetnamskog rata. Da li je on, zapravo, artefakt koji
su proizveli mediji je samo po sebi diskutabilno pitanje. Svakako da je beli
muškarac koga možemo uočiti u trenutnoj modi i drugim vrstama reklama (crni
muškarac dobija drugačiji tretman, često kao atleta) mekši, senzualniji momak,
ponešto narcisoidan. On je neko ko voli dobre stvari u životu. Sa druge strane,
on ne sumnja da je on jedna od tih dobrih stvari. On je još uvek božji dar
svakoj ženi, ali i muškom posmatraču će biti oprošteno ako se zaljubi u njega.
Žene su prosto srasle sa idejom da je taj
muškarac, koji se ne boji da nosi naočare, izgleda stidljiv, koji se oslanja na
ženu umesto da je obori sa nogu, na neki način raspoložen (u pažljivo određenom
kontekstu) da nosi kecelju ili gura kolica. Neke optimistički smatraju da ovi
znaci ljubaznosti najavljuju korenitu promenu zapadnoevropskog muškarca koji je
danas pod pritiskom ženske želje za slobodom. Lin Segal (Lynne Segal), na
prime, čita ove promene kao znake da se "muškarci mogu menjati i menjaju
se". Ona, vrlo razumno, ukazuje da svi muškarci ne nalaze mogućim ili
poželjnim da učestvuju u društvenim odnosima koji podrazumevaju dominaciju.
Druge su opreznije u procenjivanju ovog
novog Lica. Rovena Čepmen (Rowena Chapman) novog muškarca vidi kao adaptivnog
hibrida, "čije su mogućnosti i načini da zadrži kontrolu bolje nego
ranije". Neki pro-feministički nastrojeni muškarci su takođe među
skepticima. Džon Raderford (John Rutherford) na primer, ne misli da Novi
Muškarac ima celo polje za sebe. Danas je rašireniji Osvetoljubivi muškarac.
Boreći se da zadrži tradicionalnu muževnost "suočava se sa činjenicom da
je svet postao mekši, pacificiran kukavicama i izdajnicima, nečasnim
feminiziranim muškarcima". To ne znači da se muškarci ne menjaju.
"Rušenje našeg seksualnog identiteta proizvelo je novu fleksibilnost
muževnosti. Ali ono što se nije dogodilo je pokušaj da se taj potencijal
upotrebi za promenu." Radikalna politika, ukazuje Raderford, skoro da i
nije pokušala da se obrati muškarcima kao polu i ponudi druge alternative. I
zaista pritisak na muškarce ponekad proizvodi neke prilično ružne mutacije.
Robert Blaj (Robert Bly), na primer, nije oduševljen novim "mekim"
muškarcima i žudi za povratkom starog "divljeg muškarca", onog
"duboko muškog" koji leži u modernom muškarcu. Sumnjam da bi ga
feministkinje pozdravile kao nekog sa kim bi delile postelju.
Iako pomaže to što možemo videti pol i
odnose koji su sa njim povezani kao nešto što je podložno promeni tokom
vremena, kao i razlike u različitim klasama, postoji opasnost da ideja o
"višestranoj muževnosti" na nivou kulture utiče na odvraćanje pažnje
od konzistencije muške dominacije nad ženama na sistemskim i organizacionim nivoima,
od nastavka materijalne i strukturne nejednakosti i nejednakosti moći među
polovima. Artur Britn (Arthur Brittan) ukazuje da "klasični muškarac"
još uvek vodi glavnu reč u državi, ekonomiji i reprodukciji. Muževnost može
biti "problematična" ali muška dominacija se brani vrlo sistematično
i brutalno. "U tom kontekstu mora biti procenjen porast novih lokalnih
muževnosti", kaže.
Šta je onda sa muškarcima koje smo
pomenuli u ovoj studiji, a koji pomažu ženama da upoznaju i primene strategije
jednakosti? Neki od njih naravno nisu nikada bili umešani osim nominalno. Neki
su svakako ušli u to svim srcem. Svi su oni važni u pridobijanju pristanka
drugih muškaraca za ovu politiku, onih koji su u vrhu organizacija i u odbrani
žena kada ih napadaju. Jedna od žena koja je radila na tome mi je rekla: prvi
put radim sa muškarcem koga poštujem. Nisam ih mnogo srela. Bez ovakvih muških
saveznika, projekti za jednakost ne bi ni počeli. Ne treba da potcenjujemo
doprinos ovih nekoliko muškaraca, i mnogih koji još mogu da doprinesu pokretu
za promene u ovim organizacijama. Svakako, moramo obratiti pažnju na ono što
nam ti muškarci govore: da njihovi napori, kao i naši, konstantno nailaze na
odbijanje, ismevanje i onemogućavanje od strane većine.
Moja studija ukazuje ne samo na razlike
između muškaraca koji su za jednakost i onih koji su protiv, već i na podelu
kod onih koji su za jednakost na one koji podržavaju politiku "jednakih
šansi", i onih koji podržavaju žensku autonomiju i ženski pokret.
Muškarci, čak i oni koji su aktivisti, imaju kratkoročniji program projekta
jednakosti od žena sa kojima rade. Često postoji jednostavan uslov povezan sa
njihovim učešćem: "sve dok se držite dalje od feminizma".
Antifeminizmu muškaraca, koji predstavlja
teško sankcionisanje odvojenog ženskog identiteta, moraju se suprotstaviti i
muškarci kao i feministkinje. Muškarci moraju biti spremni da prihvate rizike
da izgube poštovanje drugih muškaraca, kao što su žene morale da budu spremne
da ga izgube. Neuobičajen primer pozitivnog odgovora muškaraca došao je od
jednog londonskog autoriteta. Tu je direktor odeljka gde rade beli muškarci
odlučio da prihvati jednakost ozbiljno. Prepoznao je potrebu da muškarci urade
više nego što je samo podrška ženskom aktivizmu, u cilju istraživanja načina na
koji muškarci moraju oduzeti sebi moć da bi je žene dobile. U svom odeljenju
sazvao je niz sastanaka sa svim muškim menadžerima na temu "muškog stava
prema ženama". Zajedno su planirali promene koje mogu uvesti u praksi svog
odeljenja. Učenje umeća slušanja žena; obezbeđivanje uočljive i struktuirane
agende posla tako da žene ne budu isključene iz muške mreže informisanja;
podjednako procenjivanje doprinosa sveg osoblja bez obzira na njihov položaj;
davanje više odgovornosti i poverenja onima koji su na nižim pozicijama. Svaka
predložena politika u ovom odeljenju sada mora uključivati obrazloženje ne samo
kako će pitanja o kojima je reč uticati na žene i etničke manjine, već
preciznije "ako uključimo takvu politiku, šta će tačno ići u prilog ženama.
A koji će sledeći problemi ostati nerešeni". Mnogi ljudi, kaže direktor,
su ukazivali da takva praksa predstavlja preterano politiziranje. "Ono što
ja odgovaram je da je to politički čin ako se ne uradi ništa u situacijama u
kojima postoji diskriminacija. Ne postoji neutralna pozicija. Ne postoji način
da se bude apolitičan. "Mada može biti teško za muškarce, ali oni muškarci
koji nisu deo rešenja, oni su deo problema."
Potencijali za transformativnu promenu
Moguće je da je pozitivna akcija za
jednakost polova samo moda koja prolazi. Osamdesete mogu biti zapamćene kao
period u kome se talas feminizma sedamdesetih osušio u pesku institucionalizma.
Ako je to zaista tako, to se dešava jer je pokret ograničavan, sprečavan i
obeshrabren u svom napredovanju od strane muškaraca koji drže moć. Moja
pretpostavka je da će takvi pokušaji opstati još mnogo godina, ograničavani sa
jedne strane potrebama poslodavaca devedesetih za ženama na tržištu rada a na
drugoj vraćanjem političke klime na socijal-demokratiju. Što više organizacija
proglasi sebe "poslodavcima koji daju jednake prilike", taj
prvi talas će se brže kretati od pravljenja politike ka njenom usvajanju i
nadgledanju njenog ostvarivanja. Oni će biti stavljeni na test da li zaista
menjaju praksu u svojim organizacijama, procedurama menadžmenta i kulturi
radnog mesta. Relevantno je i pitanje šta je još potrebno da bi se unapredile
šanse za ravnopravnost žena u korporacijama i poslovnom svetu. (Ovde neću
govoriti o paralelnim koracima potrebnim za rešavanje problema drugih vrsta
diskriminacija.)
Postoje određeni neophodni uslovi,
pozitivne promene potrebne da bi se ženama olakšalo uzimanje učešća u poslu i
javnom životu, kao i da bi se aktivistkinjama za jednaka prava olakšalo
usvajanje njihovih ciljeva od strane organizacija. Prvo, poboljšanja su
neophodna u socijalnoj politici, a to znači preusmeravanje sredstava ka ženama
i onima koji se brinu o ljudskom zdravlju i reprodukciji. Poboljšanje i
proširivanje socijalnog osiguranja je fundamentalno za žene, da ne bi teret
obaveza koje one nose umanjio njihove šanse na poslu i njihovo prisustvo u
javnosti. Društvena briga o deci mora biti rešena na takav način da bude
dostupna svakom detetu predškolskog uzrasta, kao i obezbeđivanje sredstava za
odmor za svako starije dete. To je pitanje kvaliteta kao i kvantiteta,
uostalom. Obdaništa i druge usluge, ako treba da budu prihvatljive za žene,
moraju biti onog kvaliteta koji sada obezbeđuju žene koje za taj posao nisu
plaćene. Ona treba da budu pod lokalnom kontrolom žena (i muškaraca) koji se
bave negom dece.
Drugo, potrebna je ekonomska politika,
podržana od sindikata, koja bi nas eventualno pomerila ka tridesetčasovnoj
radnoj nedelji za oba pola, koja bi uvela restrikcije po pitanju prekovremenog
rada, fer minimalnu platu i uključivanje kroz ekonomiju (i to ne samo sudskim
akcijama već i vladinom intervencijom i kolektivnim dogovorom) jednakih plata
za iste poslove. Oni koji rade skraćeno radno vreme treba da budu zaštićeni po
zakonu kao i drugi, i da imaju ista prava na povlastice kao i oni koji rade
puno radno vreme.
Treće, nama treba zakonsko pojačanje.
Pozitivna diskriminacija za žene, sve dok su one vidljivo diskriminisane ili
nedovoljno zastupljene na bilo kom polju, ne samo da treba da bude
legalizovana, već (po konvenciji UN iz 1979) i obavezna. Vlada treba da ukine
svoju zabranu na evropsku inicijativu za ograničavanjem prekovremenog rada i da
omogući onima koji rade skraćeno radno vreme potpuna prava. Od poslodavaca u
Britaniji treba da se zahteva nadgledanje sastava njihove radne snage, tako da
gde god se pokaže da su žene ili obojeni zastupljeni u manjoj meri, postoji
obaveza da se usvoji politika jednakosti, podnesu predlozi za pozitivnu akciju
i obaveza da pokažu rezultate u određenom vremenskom roku. Dalje, ne treba
zaposlena žena pred zakonom da dokazuje da je bila diskriminisana, već je
poslodavac taj koji treba da dokazuje da je nevin u slučaju da ga optuže za
diskriminaciju. Kazne za poslodavce za koje se dokaže da su krivi za
diskriminaciju treba da budu povećane. Zakon o jednakom vrednovanju treba
izmeniti tako da poboljšanje položaja grupe žena može biti zasnovano na slučaju
jedne od njih. Vlada bi trebalo da stopira sve subvencije i kreditiranje
poslodavaca koji su optuženi za diskriminaciju ili nepreduzimanje koraka za
njeno okončavanje. Ugovori moraju biti obnovljeni tako da javne službe mogu
koristiti usluge samo onih preduzeća koja su usvojila politiku ravnopravnosti.
Komisija za jednaka prava treba da više uvažava feminističke organizacije kao i
da u svojim vrhovima ima više predstavnica feminističkih organizacija.
Ovo su samo neke od promena koje traže
pravni centri i ženske grupe koje rade na pitanjima jednakosti. Džin Gregori je
ukazala da: "ako sudovi i tribunali izgube korak sa fundamentalnim ciljevima
jednakosti, nove rupe u zakonu i načini za izbegavanje će se otvoriti isto
onako brzo kao što su se stari zatvorili. Na kraju dana, razumevanje i stavovi
ljudi koji međusobno sarađuju su bitniji nego smišljanje novog načina
govora." Ona veruje: "to će zahtevati ništa manje od energičnog
forsiranja i pažljivog nadziranja programa pozitivne akcije uključujući i
pravničke profesije, da bi se srušio monopol starijih belih muškaraca
privilegovanog porekla i uspostavi se poverenje u integritet i predstavljanje
pravnog sistema."
Ovakva poboljšanja bi stvorila klimu u
kojoj bi pozitivna akcija za žene i druge diskriminisane grupe unutar
organizacija zaista bila efektivna. Trenutno, postoji nekoliko razloga za
optimizam da će se neke od tih stvari zaista i desiti u bliskoj budućnosti. A
ne treba ni objašnjavati da uspešna borba zavisi od postojanja aktivnog
feminističkog pokreta, koji u ovom trenutku i nije u uzlaznoj liniji. Možemo
čak stvarati i strategiju na organizacionom nivou koja uvažava različite
mogućnosti za korenitu promenu koje se mogu primenjivati u različitim vrstama
organizacija.
Zbog prirode stvaranja članstva,
političke partije i sindikati su od svih organizacija najpodložniji
organizovanom pritisku zbog velikog broja članica: to je direktan pristup
vlasti traženjem većine ili skoro većine pozicija u telima u kojima se donose
odluke, ako je potrebno i preko dogovora o kvotama koje zakon dozvoljava. U
teoriji postoji sasvim razuman, a ipak jedva upotrebljen prostor, za sindikate
koji se mogu promeniti da bi odgovarali interesima svojih ženskih, obojenih i
lošije plaćenih članova. Jednom tako promenjena politika, imala bi veliki
uticaj na polnu i rasnu ravnopravnost u organizacijama koje se bave
zapošljavanjem, jer će oni pre nego poslodavci uneti klasnu dimenziju u tu
strategiju.
Volonterskim organizacijama obično ne
upravljaju motivi profita. One su obično male i imaju socijalne ciljeve koji su
jasno definisani. Obično ih kontrolišu neki od oblika upravnog komiteta u
okviru uslova koji su propisani statutom. Na nesreću, takve organizacije su
često poprište konflikata i razočaranja. Oni koji rade u njima saznaju da
etički "glavni cilj" ne mora obavezno da se preslika na ličnu etiku
rukovodstva. Ipak takve organizacije nude najširi pristup koji podrazumeva
etičke argumente, i koji kombinovan sa akcijom za žensku ravnopravnost od
strane komiteta, starijih članova uprave i klijenata, kao i zaposlenih, može
biti savim realan u pojedinim slučajevima. Najbolje od volonterskih
organizacija mogu biti pioniri transformativne promene, modeli na koje se može
ukazati organizacijama i u privatnom i u javnom sektoru.
Organizacije u javnom sektoru su u teoriji subjekat podložan
transformaciji koja dolazi odozgo kao i sa strane i odozdo. Odnosno, neki od
vladinih resora podležu instrukcijama vlade, političkog pravca većinske partije
u Parlamentu i pritiska od strane zaposlenih. Strukture Whitley saveta za odnose u industriji čine da sindikati građanskih
službi imaju određen uticaj na upravu. Međutim, ta odeljenja su, sa druge
strane, jezgra glomazne birokratije, i njihova unutrašnja praksa je prilično
autonomna u odnosu na politički pritisak. Slobodne su od pritiska da moraju
biti profitabilne, a ipak su subjekat budžetskih zatezanja. Do sada su
dostignuća na polju jednakosti, u glavnim takvim službama, bila prilično
razočarajavuća. Nacionalna zdravstvena služba, na primer, ne prednjači kao što
bi trebalo. Pošto su velika služba, i rašireni su po celoj zemlji, postoji
otvoreno polje mogućnosti u vladinim službama za široke promene koje potiču iz
centra, pojačane aktivnim pritiskom iz ženskih organizacija i njihovih
sindikata.
Lokalne vlasti su u teoriji podložnije
spoljnom i unutrašnjem pritisku. Lokalni organi političkih partija mogu
mobilisati snage za promenu preko izabranih predstavnika; sindikati takođe
imaju značajan uticaj; kao i društvene grupe. Ipak, broj lokalnih vlasti sa
nekim bitnim rezultatima u pozitivnoj akciji je mali. Vođeni od strane Velikog
londonskog saveta, nekoliko gradskih lokalnih odbora načinilo je u prošlosti
impresivne korake koji bi mogli biti ponovljeni u mnogo povoljnijim političkim
uslovima. Mnoge greške su napravljene, uglavnom zato što su oni insistirali na
jednakosti mnogo više od ostalih organizacija. Postoje greške iz kojih se mnogo
može naučiti. Najvažniji argument za značajne promene u lokalnim vlastima je da
su njihovi službenici čuvari kapije. Bez odgovarajuće zastupljenosti oba pola,
svih etničkih grupa, homoseksualnih kao i heteroseksualnih, i ljudi koji imaju
iskustvo sa različitim vrstama hendikepa, služba koja se nudi društvu će biti
neadekvatna, neprimerena i diskriminatorska. Iako isto možemo reći za bilo koju
organizaciju, ovi argumenti imaju specijalnu težinu u slučajevima lokalno
izabranih vlasti.
U ovoj studiji nisu ni pomenute
propuštene prilike u oblasti obrazovanja. Škole, koledži, tehničke škole i
fakulteti sa njihovim uticajem i na sadržinu kao i na odnos prema obrazovanju
su potencijalno u srcu društvene promene. Malo ih se međutim angažovalo kao
lideri akcije za postizanje ravnopravnosti, a čak i tamo gde je takva akcija
energičnije pokušana naišla je na jednako energičan otpor.
Možda je najveće pitanje mogućnosti
ovakve pozitivne akcije u privatnom sektoru, gde je politika jednakih šansi do
danas ostala više na kozmetičkom nivou ili instrumentalizovana nego stvarna.
Videli smo kako neki poslodavci, možda rastući broj, vide mogućnost dobitka za
svoj poslovni interes u prihvatanju kratkoročnog programa politike
ravnopravnosti za žene. Dugoročni program, ipak, košta više novca, ozbiljno
preti klasnim odnosima eksploatacije, menja hijerarhiju i ustaje protiv otpora
zaposlenih muškaraca. Teško je ići protiv imperativa koji zahteva profit. A
ipak pažljivo ispitivanje o tome kuda odlazi zarada ili neto profit pokazuje da
se novac često troši na društvene i političke ciljeve koji nemaju veze sa
profitom. Ako kompanija može biti sponzor društvenog razvitka ili Konzervativne
partije, nema nikakvog razloga zašto ne bi potrošila više novca dovodeći
sopstvenu kuću u red. Privatni sektor može biti ranjiviji od javnog sektora
kada je u pitanju imidž; a u nekim industrijama sindikati čak i sada nisu bez
uticaja. Uticaj koji na polnu ravnopravnost mogu imati bankarski, osiguravajući
i finansijski sindikat, na primer, gde su feministkinje u vođstvu, je zaista
impresivan.
Svet je otišao dalje od onih dana kada je
jedina alternativa privatnoj svojini bila državna svojina, kada je borba morala
da bude za "ovladavanje sredstvima za proizvodnju u ime radničke
klase". Videli smo ljude u Istočnoj Evropi kako koriste svoju novu slobodu
glasajući protiv društvene svojine. Razočaranja socijalističke demokratije ili
državnog socijalizma odavno su odvratila britanskog glasača od ideje da će
nacionalizacija rudnika uglja ili banaka biti dovoljna da se promene društveni
odnosi ili stvarna sadržina posla i politike. Sada pretpostavljamo da će
organizacije, bilo u državnom bilo u privatnom vlasništvu morati da se promene,
ako će se uopšte menjati, zbog kombinacije pritiska od strane vlade i pritiska
od strane zaposlenih i sindikata, zajedno sa klijentima ili deoničarima i
nihovim organizacijama. Opasnost od ekološke katastrofe će možda uticati na
poslovne korporacije da generalno postanu društveno odgovornije. Godine 1968.
pobunjeni studenti su govorili o dugom maršu kroz institucije. Aktivizam
jednakih prava, sa svojom perspektivom moći koja je raspodeljena na razne
tačke, može biti bolja polazna tačka nego što je klasna borba ikada bila za taj
marš promene. Raditi stvari na ženski način, u svakom slučaju, može verovatno
biti donekle manje muški i militaristički od marša – subverzivno potkopavanje
možda.
Za feminističku praksu u organizacijama
Sada, šta je feministički cilj unutar
organizacija? Sledećih osam strategija u ovom istraživanju proizlaze iz iskustva
aktivistkinja za ravnopravnost, kao veoma važne za proširivanje "jednakih
šansi" iznad minimuma potenciranog od većine muškaraca iz uprava. Nijednu
od njih nije lako postići, što i jeste razlog što ne postoje u većini projekata
za ostvarivanje jednakosti. U svakom slučaju, one mogu biti kriterijum za
procenjivanje ciljeva i rezultata.
Prvo, izgleda da dokazi pokazuju, moramo
naći način da postignemo visoku i sigurnu
poziciju za inicijativu za jednakost u odnosu na mušku
hijerarhiju, tako da ta politika od početka krene sa izvesnim autoritetom.
Naravno, ovo znači suočiti se sa opasnošću da jedinica zadužena za to bude
suviše daleko od žena, kao i podložna pritisku od strane uprave. Ipak, vrh
uprave ima moć da promeni organizacione strukture, da postavi pravila tako da
utiču na ponašanje i time izgradi uslove za dalju promenu. Na primer, vrh
uprave ima moć da učini određenu vrstu ponašanja jednostavno neprihvatljivim. U
Severnoj Irskoj praksa zapošljavanja je takva da je zabranjeno pokazivati bilo
kakve verska ili politička znamenja na radnom mestu. Aktivisti za ravnopravnost
izveštavaju da je kulturni uticaj ovog pravila neizmerljiv. Tako bi moglo da
postane nezamislivo okačiti kalendar sa golim ženama na zid isto kao što je
nezamislivo pljunuti na javnom mestu. Ovakve promene mogu izgledati trivijalne,
ali bez njih će konstantno opstajati okolina u kojoj će bilo kakve veće promene
biti onemogućene.
Ako aktivistkinje za jednakost ne žele da
budu izolovane ili kooptirane, politika mora
uložiti veliku energiju i sve raspoložive resurse u stvaranje ženskog pokreta
unutar organizacija (i u njihovoj okolini). Aktivistkinje kažu da je to
najteže postići. To znači razvijati svest, stvarati mrežu i povezivati žene za
jednakost u radu. Jedino to može generisati pritisak odozdo koji će dati
legitimitet zahtevima koje aktivistkinje postavljaju pred uprave organizacija.
Osim toga, posebno je važno, da žene koje su se uzdigle na važnije položaje
preko ove pozitivne akcije ne budu ostavljene same, na milost i nemilost muškom
otporu i osveti, kojoj su obično izložene. Mreže podrške su zato potrebne, da
bi podržale žene koje su dospele na vodeće položaje i žene koje su uspele da se
zaposle na nekim poslovima koji tradicionalno ne spadaju u ženske poslove. Od
pomoći je imati ženske grupe unutar sindikata i grupe koje će raditi na
kampanjama za ostvarivanje posebnih zahteva, kao što su obdaništa u okviru
radnih mesta ili sobe za odmor. Finansijske izvore koji su dostupni kampanji za
ravnopravnost, treba usmeriti, gdegod je to moguće, ka izgrađivanju ženske
kulture u organizacijama, omogućavanju ženskih aktivnosti, događanja, filmova.
Sva ova sredstva se od početka koriste da
bismo uspostavile legitimitet odvojenih
aktivnosti i raspravu o "različitosti, ali pod našim uslovima".
Žene se moraju osetiti slobodnim da se potpuno predstave kao žene, bilo da se
taj identitet izražava u rečima ili telima, emocijama ili vrednostima, a da ne
bude marginalizovan, uhvaćen u stereotipe ili osuđen zbog toga. Ovo zapravo
izgleda kao ključni korak u pomeranju od ideologije "ravnopravnosti"
pojedine žene koja se uključuje u mušku kulturu, ka ideologiji "stvarne
ravnopravnosti", po kojoj su žene kao pol potpuno zastupljene u
organizacijama.
Četvrto, dokazana je važnost stvaranja saveza sa muškarcima koji nas
podržavaju. To znači praviti razliku između muškaraca, raditi konstantno sa
onima koji su se pokazali voljni da se kreativno uključe u projekat za
postizanje ravnopravnosti, pomoći im da razumeju šta oni zaista mogu da urade.
Moramo pomoći muškarcima da preuzmu odgovornost za rad na promeni svesti i
kulture drugih muškaraca. Muškarci će spremnije saslušati druge muškarce nego
žene, samo što je još uvek malo muškaraca koji su spremni da progovore.
Peta važna strategija je osigurati da projekat za ostvarivanje
ravnopravnosti ima i klasnu dimenziju, koja je ranije nedostajala. Treba
jasno staviti do znanja da to nije projekat koji će uključiti nekoliko
ambicioznih i dobro obrazovanih žena koje same uprave u korporacijama
prihvataju kao potencijalno preimućstvo za sebe. Nekvalifikovane žene, koje ne
rade puno radno vreme ili su privremeno zaposlene, a kojih u velikom broju ima
u svakoj korporaciji moraju biti prihvaćene kao deo projekta od samog početka.
To znači rad sa sindikatima i granskim sindikatima – koji će insistirati da
granski sindikati uzmu učešća u procesu, i da insistiraju da se umešaju i
sindikalni službenici.
Šesto, ciljevi transformacije projekta ravnopravnosti moraju biti jasni i
o njima se mora diskutovati među aktivistkinjama, ako ne uvek i sa upravom (u
početku). Cilj mora biti proširivanja značenja ravnopravnosti. Mora se
postaviti pitanje ne samo "žena koje postižu moć" već i "kakva
je to vrsta moći?" ne samo "žene koje se uspinju lestvicom" već
i "kako žene mogu restruktuirati tu lestvicu". Neke žene (kao i neki
muškarci) će uvek ostati na dnu. Kako se može čuti njihov glas i na pravi način
oceniti njihova vrednost?
Dve poslednje tačke zahtevaju proširenu elaboraciju. Prva od njih
je potreba za strategijskim pristupom ulozi službenica koje se bave
ravnopravnošću ili uopšte službenica. Službenice koji rade na ravnopravnosti su
često izolovane. Ako nisu iz same korporacije, označene su kao stranci, manjka
im prijateljstva i podrške, i svakako su podložne svačijoj sumnjičavosti. Ako
su naimenovane unutar same organizacije, često su sasvim svesne da su izabrale
ili bile izabrane za posao koji ne liči ni na jedan drugi posao, za koje će
mnogi posumnjati da je uopšte posao, bez određene niti vodilje za obavljanje.
Ako ga rade dobro, od njih će se otuđiti neke bivše kolege, i one će možda
ugroziti svoju karijeru. Službenica koji radi na tome se, na neki način, malo
razlikuje od bilo koje žene koja se nađe na visokom položaju. Uobičajena šema
za kompetentnu ženu, posebno za crne žene, je da bude uzdignuta na isturenu
poziciju, da joj se zatim uskrati podrška, da bi se ona demoralizovala i
otišla. Neke od njih osećaju kao da im je nameštena smicalica. Generisati
ženski pokret oko službenica koje rade na ravnopravnosti je neophodno, zbog
opstanka njih samih, znači i procesa uspostavljanja ravnopravnosti.
Žene koje su zaposlene na ovom projektu
se na mnogo načina mogu porediti sa socijalnim službenicama lokalnih organa
vlasti čiji je broj toliko porastao od sedamdesetih godina. Kao i one
svojevremeno, i službenice za ravnopravnost su nova vrste zaposlenih, ubačene
da budu neka vrsta posrednika između određene grupe ljudi sa istim interesima i
sistema uprave. Isto kao što su socijalne službenice konstantno bile u
situaciji da žongliraju između svoje lojalnosti zajednici u kojoj su radile i
vlasti koja ih je zaposlila, tako službenice koji rade na ravnopravnosti moraju
hodati po tankoj liniji i istovremeno biti izvor podrške za žene i biti
odgovorne pred šefovima. Obe vrste službenica su izložene stresovima koji mogu
ugroziti njihov lični opstanak. Ako posao rade tako da stvarno koriste
zajednici, rizikuju bes svojih pretpostavljenih. Ako zadovolje upravu, sigurno
će biti okrivljene za izdaju onih kojima su želele da pomognu. Oba posla
privlače ljude koji su napredni i oba ih mogu uništiti.
Svakako je interesantno, da uprkos svoj
sličnosti koju rad na ravnopravnosti ima sa društveno korisnim radom, on ipak
do sada nije stvorio političku teoriju i praksu koja se može uporediti sa
praksom i teorijom ovog prvog posla. Do kasnih sedamdesetih lokalni socijalni
rad u zajednicama i akcija u zajednicama su razvili široku literaturu koja se
bavila strategijama, legitimnošću i praksom. Rad na ravnopravnosti još uvek
nema svoju teoriju. Ne postoji trening koji se može uporediti sa treningom za
socijalne službenike i zastupanje tih stavova. Svaka žena kreće da uči iznova
za sebe. Ne možemo izbeći činjenicu da podržavanje rada na ravnopravnosti, kao
i rad u zajednici, zavisi od identifikovanja sopstvenih interesa, odabiranja
strane, i spremnosti da se izgubi posao ili da se da ostavka ukoliko dođe do
suviše velikih kontradikcija. Rad na ravnopravnosti će retko dovesti do
napredovanja u karijeri, ukoliko se obavlja kako treba. Osim, naravno, ako se
ne pospeši proces uspostavljanja ravnopravnosti i ne započne ubrzana promena u
organizacijama. Danas je u različitim zemljama u Evropi u porastu broj ljudi
koji se time bave, u svim regijama i gradovima Britanije, i u različitim
vrstama organizacija. Oni se susreću sa sličnim problemima i mogu sami sebi
stvoriti okolinu koja će ih podržavati i pružiti pomoć, stvoriti feminističku
realnost koja će se suprotstaviti realnosti korporacija i različitih vrsta
organizacija. Suprotstavljanje muškoj moći je rizičan rad i ne treba ga se poduhvatiti
bez sigurnosne mreže.
Konačno, osma tačka, feministička
strategija transformativnih promena u organizacijama, čega su žene uglavnom
svesne, treba da obrati pažnju na
stvaranje saveza sa ostalim diskriminisanim grupama, koje su takođe
subjekti uspostavljanja politike jednakosti. Ovo zahteva dužu diskusiju.
Savezi za promene
Politika identiteta nas je odvela veoma
daleko, i ako ne budemo pažljive, može nas odvući u zamku međusobnog
optuživanja oko naših položaja u hijerarhiji opresije. Pored toga stalno
postoji i zapetljan problem oko toga ko se oseća sposobnim da prihvata neki
identitet i kada.
U najboljim danima novog talasa feminizma
žene koje su postale svesne nove vrste ugnjetavanja žena i mogućnosti koje
pruža oslobođenje žena verovale su da je sestrinstvo nešto nedeljivo. Međutim,
problem je što su žene koje su aktivno učestvovale u ženskom pokretu uglavnom
bile bele, obrazovane, poticale iz srednje klase, i živele, većim delom, u
Zapadnoj Evropi i Severnoj Americi. Pokret je bio rasistički – jer je bio slep
za etničke razlike i rasizam. Bio je naivan – jer je mislio da govori u ime
svih žena o ugnjetavanju za koje se pretpostavljalo da ga sve žene osećaju na
sličan način.
Kasnije su crne žene rekle feminizmu:
slušajte šta mi imamo da kažemo. Istakle su da su bele žene delile sa belim
muškarcima korist od kolonijalizma i ropstva. Kada su bele žene govorile o
pritisku usled zatvorenosti u kućama i preokupaciji kućnim poslovima i ženskim
tričarijama, crne žene – koje su teško radile kao i mnogi muškarci od sumraka
do svitanja – nisu mogle da se prepoznaju u toj priči. One su pokazale kako
bela feministička kritika porodice ignoriše činjenicu da su seksualno
uznemiravanje i ucenjivanje na poslu i rasistički napadi od strane belih
muškaraca i žena, stvorile od porodice, za neke crne žene, azil i mesto
solidarnosti. Crnim ženama je izgledalo da kampanje belih žena protiv nasilja
ignorišu nasilje nad crnim muškarcima od strane bele policije. "Kakva je
svrha govora o muškom nasilju kada se nismo izborile protiv nasilja
države?" Pojavile su se razlike među crnim ženama i ženama iz etničkih
manjina. Muslimanske žene, Hindu žene, Karipkinje su pisale i govorile o
posebnim vrstama ugrožavanja, jedinstvenim načinima na koji ženski život može
biti struktuiran blokirajućim unutrašnjim hijerarhijama klase, pola i rase.
Slične podele su se pojavile između
heteroseksualnih žena i lezbejki. Prečesto su ženske diskusije o seksualnosti
podrazumevale da žena mora biti u vezi sa muškarcem, da je heteroseksualnost
zapravo seksualnost. Lezbejke su osetile da su za neke žene nevidljive, kao i
za svet koji je heteroseksualan. Ali neke crne žene su se žalile da je
lezbejski apel, ideja o lezbejskom sestrinstvu bolesna. "Ideja o
lezbejskoj naciji ili lezbejskom plemenu je san bele žene... efektivna
lezbejska politika mora se bazirati na raznolikosti i višestrukosti".
Nešto kasnije, kao što smo videle, hendikepirane žene su počele da govore iz
pozicija ženskog pokreta i pozicija pokreta hendikepiranih, žaleći se na svoju
nevidljivost. Zašto se susreti žena, baš kao i susreti u muškom svetu tako
često organizuju bez mogućnosti da njima prisustvuju ljudi koji su u kolicima
ili bez prevodilaca za gluve?
Ukratko, do sredine osamdesetih kočija i
konji su mogli biti provezeni kroz rupe koje su se stvorile u negovanoj paučini
sestrinstva. U lokalnim savetima, gde je aktivizam ravnopravnosti bio u punom
zamahu, su polako nastajale ženske grupe, lezbejske i gej grupe i ljudi koji su
se bavili hendikepiranim osobama. Napetost, kao što smo videle, je bila bolna.
Zagovornici jedne ugnjetene grupe zahtevali su veći legitimitet za tu grupu
nego za ostale. Svaka grupa krivila je druge (često opravdano) za ignorisanje
problema koji su nastajali iz bilo koje druge vrste ugnjetavanja, osim onih koji
su se ticale njih samih. Ženske grupe su bile okrivljene da se retko susreću sa
crnim ženama, ili da troše suviše dobijene pomoći na bele ženske grupe. Rasne
grupe su bile optužene da su muške baš kao i bilo koji bela patrijarhalna
grupacija. Oni koji su se bavili hendikepiranima smatrali su da su tretirani
kao siromašni rođaci pokreta za ravnopravnost. Lezbejke su se često odvajale od
gej grupa jer su se povremeno pokazivali skloni ugnjetavanju kao i bilo koji
heteroseksualni muškarci. U nekim pitanjima kao što je pedofilija, interesi
žena i muških manjina izgledali su sasvim suprotni. Neke lezbejke su smatrale
da su savetnici, uključujući i feminističke dozvolili da napad vlade na
homoseksualce u Zakonu 1988, bude opravdanje za uskraćivanje podrške. Ove
razmirice su često podsticali, naravno u svoju korist, beli muškarci na
pozicijama.
Postaviti pitanje feminističkih saveza, i
recimo dozvoliti progresivnim savezima za transformativnu promenu da uključe
muškarce koji bi pružili podršku, znači hodati po slomljenom staklu gde leži
mnogo povređenih osećanja. Ipak, ako pokreti i organizacije uopšte žele da
napreduju, moraju se učiniti neki pokušaji da se uči iz grešaka koje su već
napravljene i stvore veze između grupa žena koje svoje interese mogu posmatrati
kao veoma različite.
Ako želimo da se izdignemo iznad
identiteta politike i hijerarhije ugnjetavanja moramo prvo naučiti kako da
poštujemo i volimo naše sopstvene razlike. Najrazorniji pritisak koji žene crne
i bele, zatim obojeni i muškarci etničkih manjina, kao i lezbejke i
homoseksualci, i hendikepirani podnose u različitim organizacijama, je pritisak
da prođu kao nešto što nisu. Od žena se očekuje da oponašaju muškarce u onoj
meri u kojoj se penju hijerarhijskom lestvicom. Reprodukciju, domaćinstvo, realnost
naših tela bi trebalo da taktično zadržimo kod kuće. Moramo sakriti plastične
kese za kupovinu u toalete, izbegavati da telefoniramo u škole naše dece,
izbegavati upadljivu odeću, i nikad ne pominjati menstruaciju ili
predmenstrualni sindrom.
Videli smo i kako su lezbejke i
homoseksualci prihvatljivi jedino ako nikad ne govore o svojoj različitosti,
poštuju stid njihovih heteroseksualnih kolega, beskonačno slušaju priče o seksu
koje čine da se osete kao autsajderi i nenormalni, a da nikad ne kažu ni reč o
svom životu i svojim ljubavima. Sličan pritisak nevidljivosti nosi i većina
hendikepiranih. Harlan Han piše:
u
prošlosti, mnoge osobe, lišene pozitivnih referenci koje bi im omogućile da
prihvate svoje fizičke razlike kao lepe ili kao izvor dostojanstva i ponosa,
pokušavale su da prezru ili ignorišu svoju hendikepiranost u nadi da će uspeti
u težnji da ih prihvati "normalna" većina. Ali hendikepirani nemaju
sposobnosti kameleona, i "prolaženje" je luksuz koji može biti
dostignut samo uz veliki psihološki rizik.
Videli smo, najzad, kako se od ljudi koji
pripadaju etničkim manjinama očekuje da sakriju svoje različitosti i prihvate
ono što se reprezentuje kao prepoznatljiva "britanska" kultura, kao
cenu koju će platiti da bi ušli u organizacije belih ljudi. Istorija
kolonijalizma predstavljala je uništenje kultura, kao što su i kolonizovani
ljudi bili obrazovani da prihvate asimilaciju.
Praksa oslobođenja u organizacijama, bilo
da je u pitanju feminističko ili antirasističko, praksa oslobođenja homoseksualaca
ili praksa koja se posebno razvija u poslednje vreme, pokret za prava
hendikepiranih, ide na to da istakne, a ne sakrije, fizičke i kulturne razlike.
To, možda više nego bilo šta drugo, prkosi patrijarhalnoj premoći. Jer kao što
Nensi Hartsok (Nency Hartsock) kaže, "virilnost, ili muževnost pola koju
nosi moć, zahteva poricanje tela i njegovu važnost". U patrijarhatu
kreativnost je čin intelekta i duha. Telo je irelevantno. Poznata nam je muška
retorika koja kao da potiče od bestelesnih, nevidljivih muškaraca. Na taj način
može se predstavljati kao da govori u ime svih, u ime svačijeg tela. Doroti
Smit (Dorothy Smith) je napomenula da su muškarci, da bi mogli da uzmu puno
učešće u svom apstraktnom načinu akcije i vladanju, oslobođeni (ženskim radom),
od potrebe za obraćanjem pažnje na svoje fizičke potrebe. Krenuti sa tačke
gledišta jedne žene znači krenuti od subjekta koji je potpuno telesan, u
materijalnom svetu koji je okružuje. Ako nameravamo da svi stavovi, uključujući
i muške, imaju jednaku vrednost, moramo muškarce vratiti nazad njihovim telima.
U ravnopravnom, demokratskom svetu, istina može jedino predstavljati
pregovaranje među jasno "određenim i otelovljenim znanjem".
Jednom kada naše različitosti budu
priznate i afirmisane, možemo tražiti zajednički interes u preispitivanju naših
potreba. Biće nam jasnije, kao što kaže Džun Džordan (June Jordan), da se
"partnerstvo u bedi ne nastavlja obavezno na partnerstvo u promeni. Kada
čudovišta skinemo sa naših leđa, mnoge od nas će poželeti da odjure vrlo
različitim putevima.... Krajnja povezanost ne može biti neprijateljska. Ona
mora biti potreba koju nalazimo među sobom. Tu vezu će odrediti i ono što
možemo učiniti jedne za druge, a ne samo pitanje toga šta smo."
Prelazeći na konkretan slučaj, mogle bismo
razmotriti primer šta nam treba za efektivan savez sa hendikepiranim ženama.
Šta treba da sadrži? Prvo, kao nehendikepirana žena, moram da prepoznam svoje
sopstvene predrasude i pogrešnu percepciju koju imam kad su u pitanju
hendikepirani. (U pisanju ove knjige uvek upotrebljavam ja i moje. Zapravo su
druge, hendikepirane žene te koje su uticale na moja shvatanja, sve dok ovaj
materijal nije postao makar upola prihvatljiv. Čak i sada, uprkos toj pomoći,
one sigurno mogu naći slabe tačke.) Prepoznavanje sopstvenih predrasuda i
ponovno stvaranje novih odnosa sa hendikepiranim ljudima znači mnogo u
otkrivanju naših polu-skrivenih osećanja. Izgleda da delimična invalidnost
drugih ljudi budi u nama osećanje bespomoćnosti i bola koja smo doživljavali
kao deca. Postati politički svestan po pitanju hendikepiranosti zahteva da se
kreativno izborimo sa tim prošlim emocijama i suočimo se sa našim sadašnjim
strahovima kada su u pitanju naše telo, nesreće, bolest i smrt. To ne znači,
naravno da jedino ljudi koji nisu hendikepirani treba da rade na svojim
predrasudama. Kao što su žene interiorizovale mizoginiju, tako su hendikepirane
osobe interiorizovale nepoštovanje umanjenih sposobnosti. A hendikepirane žene
nisu manje podložne rasizmu i homofobiji nego one koje to nisu.
Drugo, nehendikepirane žene moraju da
slušaju kada hendikepirane govore o svojim prioritetima i da ponovo pregledaju
svoj program da bi ih uključile. Neki od naših interesa mogu se ispostaviti kao
zajednički. Ako su se sreli interesi žena koje guraju kolica za bebe, možda će
se sresti i interesi onih koji guraju kolica za invalide. Ako se nalaze mesta
koja su sigurna za žene, mogu se naći i mesta koja su sigurna za invalide.
Treće, žene koje nisu hendikepirane,
moraju slušati grupe u kojima su organizovani hendikepirani i pružati im
podršku u njihovim aktivnostima. Moramo biti stručnjakinje u praksi poboljšanja
organizacija tako da služe i ljudima koji su hendikepirani, kao što smo
stručnjakinje za njihovo poboljšanje za žene kao žene. Tu naravno postoji
problem. Mnoge grupe žena učestvuju u dele represiji sa muškarcima i žele da
rade u politici sa "svojim" muškarcima. To može biti teško i za neke
feministkinje koje žele da rade autonomno. Šta je alternativa? Ako
hendikepirane žene kažu da dele interese sa hendikepiranim muškarcima, onda
nehendikepirane žene moraju biti spremne da rade sa tim muškarcima – a da
pregovaraju o recipročnom poštovanju žena i ženskih interesa. Možda neće biti
lako.
Konačni preduslov za strategijski savez
je svakako razvoj političke teorije koja objašnjava sve represije i prefiguriše
oslobođenje. Treba nam teorija o moći. Feminizam je proizveo dva korisna
pogleda na moć. Prvi je da je većina nas u nju uključena. Možda ponekad mislimo
da možemo identifikovati zajedničkog neprijatelja, ali u stvarnosti mi
znamo da moć ne počinje i ne završava se sa belom muškom monokulturom moćnika.
Možemo osećati da smo u pravu kada mislimo da smo bespomoćne jedino kada
mislimo samo u jednoj dimenziji. "Ja sam radnička klasa", "Ja
sam žena". Kada moć prepoznamo kao multidimenzionalnu, vidimo da je
raširena svuda oko nas i da sve učestvujemo u njoj makar malo, recimo na račun
toga što smo heteroseksualne (u odnosu na homoseksualce), ili fizički i
mentalno zdrave (u odnosu na nekog ko je hendikepiran).
Drugo, svakako smo naučile da nije svaka
moć negativna. Nensi Hartsok je rekla da teorije o moći govore o i u interesu
onih koji ih stvaraju. Konvencionalan pogled na moć u
kapitalističko-socijalističkim sistemima je da moć znači dominaciju. Vladajuća
grupa nije voljna da zamisli moć na bilo koji drugi način. A ipak, kako ona
kaže: "teorije o moći su implicitno teorije o zajednici." Način na
koji shvatamo moć, je način na koji shvatamo društvo, a upotrebiti moć
drugačije znači stvarati različit svet. Žene i druge potčinjene grupe su
potencijalno sposobne da prepoznaju i upotrebe moć ne kao dominaciju već kao
potencijal.
Naše teorije mogu biti hegemone, sve dok
su u rezonanciji sa mnogo različitih grupa. Ali nikad ne mogu biti totalitarne
– nikad autoritativne. Izložile smo pogrešnost univerzalizma belog muškarca,
teško da možemo želeti da ga zamenimo drugačijim univerzalizmom. Kao što kaže
Dona Haravej, postoje "veoma specifične vizuelne mogućnosti, svaka sa
fantastično detaljnim, aktivnim, delimičnim načinom organizovanja svetova.
"Poziva nas da istražujemo saveze sa osnova "elaboriranja
specifičnosti i razlika i brige uz puno ljubavi, iz koje ljudi mogu naučiti
kako da iskreno posmatraju stvari sa drugačije tačke."
Ono čemu nas vodi pokret za oslobođenje,
čak i sa slabim vodičem kao što je projekat za ostvarenje ravnopravnosti, je
jača koncepcija socijalizma i demokratije. Socijalizam u kojem se neće
insistirati na uniformnosti i kolektivizmu, već koji će omogućiti individualni
i grupni identitet. Demokratija neće značiti "jedan čovek jedan glas"
već demokratski paritet, ne volja većine, već omogućavanje mnogo glasova koji
pregovaraju.
(Iz: Cynthia Cockburn: In the Way of Women (Men's resistance to
sex equality in organisations), Macmillan Press, London 1991)