Lepa Mlađenović
SUSRELE
SMO SE U
ZAGREBU
jedan lični zapis
Prvog jutra smo bile uzbudjene. Za stolom
su Rada Borić, Biljana Kašić, Vesna Teršelić, Željka Jelačić.
Gledala sam Biljanu i mislila kako je rat
prošao kroz njeno lice i zatamneo tragove bezbrižnosti. Biljana je s Radom
zamislila da se sada okupimo, po prvi put u Zagrebu posle rata. Eto nas tu, u
hodnicima i sobama, svi zidovi zakrčeni ženskim projektima. Ženski pokret u
Hrvatskoj, to smo htele pre petnaest godina, kada smo i Biljana i ja i mnoge
druge, počinjale da artkulišemo nezadovoljstvo. Sedim u prvom redu, gledam moje
ratne drugarice. Biljana je počela da govori, ... kada je trebalo da nam kaže
da joj je drago jer smo tu zajedno, prvi put posle ... kao da su se sve godine
iskezile, pred njenim ili pred mojim licem, Biljani je glas počeo da drhti ...
duga pauza u njenom govoru u kojoj su joj reči stajale u grlu, svih poslednjih
pet godina rata u grlu, razrušena domovina, čipke naših baka u plamenu, sve je
već završeno, gotovo, a ništa nismo mogle promijeniti. Gledala sam Biljanu, i
iz njenog stegnutog grla osećala koliko smo verovale jedna drugoj dok su oni na
vlasti proizvodili mržnju, koliko smo se volele kad se sretnemo negde daleko,
kao sestre rođene. Sad smo tu sele zajedno. Strašno se već dogodilo, ali toliko
je bilo strašno da se ne možemo radovati. Ne možemo se radovati, znamo koliko
je mrtvih, koliko je izbačeno iz svojih kuća, koliko žena smo slušale i slušale
koje su nam plakale, a mi smo ih gledale pravo u oči, verovale im, a ništa
nismo znale šta će se još dogoditi. Ako se možda možemo radovati, sada kad je
završen rat, onda je to jedino nama samima i poverenju preko linija ... Biljana
nam je dala svoj najintimniji tekst, govor njenog tijela. Žene će pamtiti.
Posle Biljane Marijana Senjak čitala je
svoj tekst o radu sa traumatiziranim ženama. Gledam je i mislim na sve žene iz
Bosne koje je ona slušala, zločine koje je čula i samo ona ih nosi. Koliko
silovanih žena je u njenom liku tražilo odgovor, hranu, svoj dom, svoju decu,
svoju domovinu. A koliko još, mnogo više njih, nikada nisu našli Marijanu i
nijednu drugu Marijanu. Mi smo ih volele, one nas nisu našle. Neke su mrtve,
neke lutaju i dalje. A neke od nas i dalje ih tražimo. Možda ćemo čuti gde su
tekle Marijanine suze, koje nikada nismo videle. Muškarci su silovali, sada
sede u kafanama i smeju se. Nećemo im oprostiti, nećemo im se svetiti. Žene će
se organizovati.
Posle Marijane, Staša Zajović. Sedela je
za tim istim stolom i činilo se da Staša nikad nije bila takva, tako uzbuđena,
tako lična. Došle smo zajedno autobusom preko Mađarske. Noću na granici,
skinuli su nam tri žene koje su pošle s nama. Dve žene koje su 1995. morale da
izbegnu iz Hrvatske nisu pustili kući. Kako ih utešiti kada znaš da ih još
godinama neće pustiti kući, toliko dugo da možda više neće biti žive. Opet
suze. Vjosa Dobruna iz Prištine ipak će stići sutra. Gledam umornu Stašu i
mislim na neispavane noći, toliko ispisanih saopštenja za javnost, protiv rata,
ŽENE PROTIV RATA, koliko puta smo to izgovorile, koliko puta smo stajale na
ulici, gledale u daljinu a po neki prolaznik bi pljuno po koju ratnu izjavu na
nas. Žena iz Srbije u Hrvatskoj, 1996, a Staša dobro zna šta to znači, i ko je
pucao na Zagreb, Sarajevo, Vukovar ... govori anti-ratnim aktivistkinjama iz
cele bivše jedne zemlje, drhti joj glas, kaže: "Ja vidim, ja čujem, ja
osjećam vas", kao i Ana Ahmatova Marini Cvetajevoj za vreme nekog drugog
rata. A kad se sve prekine, pošte, telefoni, putevi, jedino ratne drugarice
prepoznaju ljubav u ovoj Aninoj rečenici.
Sutradan, Rada Borić je čitala svoje
pismo drugarici iz Afrike. Mislila sam, Staša je pisala u Španiju, Saška u
Palestinu, ja u Njujork... pisale smo pisma drugaricama koje su daleko, tražile
smo svedokinje za nova osećanja koja su nas hvatala odjednom. Želele smo da nas
neke druge, koje nisu iz jugoslovenske priče, čuju i vide, njima smo mogle
pisati bilo šta a da ih ne ranimo ili da nešto ne pogrešimo. Jer smo bile pune
bespomoćnosti koje nismo htele priznati. A te druge, slale su nam parfeme,
čokolade, časopise, baš onda kada nam je to bilo najpotrebnije. Nisu nas
izneverile. Verovale smo im. Rada nije govorila, izabrala je da čita kako bi
obuhvatila svoje emocije, kako bi se obuzdala, za svaki slučaj ... ali, Rada je
čitala i gutala suze, kao i Staša pre nje kao i Biljana pre nje, kao ... u
nekim tamnim noćima rata. Žene su uvek pisale pisma jedna drugoj.
GRADILE SMO I ŠIRILE SVOJ CIVILNI PROSTOR
rekla je Vesna Teršelić. Nismo mogle zaustaviti rat ali smo nama samima i još
nekim ženama proizvodile, ni iz čega, iz naših utopija i politika, iz naših
feminističkih uverenja, prostor u kome smo mogle disati i raditi. Prostor u
kome smo jedna drugu podsticale na vrednosti ženske solidarnosti, to se lako
zaboravi, onda na: etiku različitosti, ženska ljudskih prava, sva etničkih
prava, nenasilnu komunikaciju. Naš otpor ratu je bilo stvaranje jednog sveta za
nas same, jer je pritisak rata bio toliki da smo ponekad sav svoj rad ulagale
da bismo mogle održavati ‘samo malo svijetlo’ kaže Vesna. Iz tog malog svijetla
smo sada došle.
AUTOBIOGRAFIJA RAZBIJA NACIONALIZAM rekla
je Ronit Lentin, aktivistkinja iz Irske. Ponovo nas je podsetila na snagu lične
priče. Omogućiti da lična priča izađe napolje, da je zabeležimo, objavimo.
Ženski pokret je odatle počeo, iz razmena ženskih iskustava. Ali svaka
situacija ugnjetavanja vraća nas na istoriju iskustva jedne osobe. Kada vam
žena koja živi iza druge linije ispriča svoj život, onda vam činjenice njenog
života umanjuju mržnju i neznanje – njena javna biografija je mogućnost
ukidanja nacionalne ideologije. Na ovom skupu je bilo jasno da smo makar mi, iz
mirovnih pokreta, etničke podele između nas ovih pet godina rata odbolovale,
izdiskutovale i uglavnom ostavile u prošlosti. Slušale smo jedna drugu, čule
smo. Kaže Staša Zajović, kaže Marina Cvetajeva.
Susrele smo se u Zagrebu, i neke od nas
su videle da sada više nismo ranjive jedna na drugu kao što je to bilo 1992. i
1993. Tih prvih godina rata nam je sve bilo neprijatno novo, i svaki ton je
mogao zvečati danima u nama. Na svakoj strani strah, povređenost, mučnina,
krivica. Neke od nas, a to čini mirovni pokret jezgrom novog društva, želele
smo da znamo istinu svakog zločina, da čujemo svaku ženu. Ova politika
stvaranja prostora jedne za druge dovela nas je u feministička i mirovna
stvaranja. Do upoznavanja samih sebe. Omogućile smo jedna drugoj, slušajući
jedna drugu i dajući jedna drugoj prostor za ono što jeste da bude. Naučile smo
kako se pita, i šta je dubina politike dijaloga. Iako mnoge od nas i dalje ne
znaju svoj nacionalni identitet, ili ga naprosto još uvijek odbijaju jer je ceo
rat ugnjuren u njega. A poslednje veče, bila je dovoljna jedna bosanska pjesma
da se mnoge od nas zažele jedne drugačije budućnosti.
Ovakvi susreti nam trebaju da bismo dalje živele. Grlile smo se ne
samo prvog, nego i sledećih dana, u pauzama, po hodnicama, sa zvukovima raznih
vrsta.
4. novembra 1996 – 9. aprila 1997.