Zorica Jevremović

ŽENE, VIDEO, MEDEJA

 

 

Kad se u ovom delu sveta počelo misliti kako video nije ništa drugo do tehnika do koje je lakše doći no do filmske kamere, odnosno, da se videom bave oni koji nemaju dobre veze sa postojećim filmskim preduzećima, ministarstvima i sizovima kulture, je­dan video samit na tlu Vojvodine okrenuo je zamajac ovakvih zabluda na polzu i radost videofila. I ko bi se drugi tome drzovito dosetio ako ne – jedna žena (!). Lični projekt Vere Kopicl, donedavno nepoznate u kulturi, ali, odsad s razlogom poštujuće persone, u organizaciji i produkciji asocijacije "Apostrof", ostvario se u vidu Prvog međunarodnog video samita pod intrigantnim nazivom "Video Me­deja" (20-21. XII 1996). Kako je Fond za otvoreno društvo pomogao sredstvima ovaj festival, međunarodna odrednica samita je bila i "Istočna Evropa". Na prvi pogled, kulturološki, to i nije tako loše, no pridev "istočni" ipak, još uvek ima ružnjikav ukus geostrateškog pojma. Posle pada berlinskog zida i preobilne medijske žvake o "tranziciji", geostrateški termini poput "istočni", ili, "zapadni", deluju ne-smisleni čak i kad se pravdaju težnjama geopoetičara.

No, kad žena zna šta joj je činiti, i po cenu sitnih, vanestetskih konsenzusa, onda se dogodi da gđa Kopicl sa nekoliko svojih drugarica (Branka Davić, Vesna Rajčić) ostvari san ovdašnjih videoljubaca, lako i "ženski meko". U novosadskom pozorištu "Ben Akiba" dva su puna dana i noći vibrirali video talasi energijom poput one s festivalskog plakata koji prikazuje junakinju – skulpturu video ostvarenja "Tajga" (slovenačke autorke Eme Kulgler), virtuelnu repliku na Langovu ženu-robota iz "Metropolisa". Bilo je tu i performansa, video instalacija i video performansa, pokušaja simpozijuma ("Ženski narcis – laž i identitet") i izvestan kroki trenutne "istočno-evropske" produkcije.

Pre svih, valjalo bi istaći selekciju školskih radova novosadske Akademije umetnosti (likovni odsek). Iako je to bila informativna sekcija, radovi studentkinja (1979-1996), uzbudljivo su svedočili o snažnoj poetici ženskog video-pisma, iskazujući odličnu školu i zavidan način raznolikog promišljanja videom. Recimo, video Line Busove iz daleke 1987. više je pokazao smisla za formu i oblik video komunikacije no neke prisutne, proslavljene autorke na festivalu. Ili, "Licem u lice" Zore Popović (video minimalizam u iskazu i izrazu), ili, video Svetlane Gvožđan "Licem u lice sa zidom" (vizuelna poezija, svedena). Video performans "Paukomanija" Edite Kadirić inicirao je čudesni artoovski svet (mada sniman uvek nepreciznom kamerom – pitanje rakursa). Ženu vezanu lancima, skoro nagu, tri kršna momka razvlače "na sve strane sveta". Telo u koprcaju snagom otpora svedoči o bolu i njegovom dejstvu koje se prenosi na prisutne gledaoce kao krik pred konačni ropac. A potom idu slajdovi na rastegnutom platnu (kao četvrtom zidu ovog eksterijernog performansa) umorenog tela iste žene koju gledamo na sceni još uvek u akciji mukotrpnog preživljavanja. Slajdovi predstavljaju slike "iz glave žrtve" – jer ona zna šta je čeka na kraju mučenja, ali i čudovišne anticipativne fotografije što se stvaraju u glavama gledalaca performansa. Ti obdukcioni slajdovi koji u bljesku promiču platnom vraćaju na scenu energiju volumena smrti koja je sama sebi početak, a za izvođača u njoj tek oblikovani kraj. Za gledaoce ovog video-performansa "Paukomanija" je redak primer prožimanja "flash back" i "flach forward" toka vizuelne svesti. Gospodin Arto bi samo blago namestio svoju beretku: Medejin krik dokida smrt.

Video instalacija "Igračka" Estonke Mare Trala, ne samo feministkinje bi proglasile eksplicitnim prikazom eksploatacije ženskog bića u svetu muškaraca. I zaista, kako bi se mogla drugačije socio-kulturno označiti prisutnost monitora u čijem prizoru jedan uredno začešljani i kravatoidno doterani muškarac daljinskim upravljačem "bira" na videofilskom platnu žene ni lepe ni ružne, debele, stare i mlade u pozama raznim razotkrivanja ženskih oblina i šupljina. Na tragu "Paukomanije", ova instalacija po žestini pripada visokoj zahtevnosti angažovanog ženskog pisma, u kome sadržaj i forma u više oblika tvore siže za izravnu, brutalnu priču trivijalizacije snimanih ženskih organa za "daljinsku", pornografsku upotrebu. I sve to duhovito dato. Nezaboravno: Medeja na nišanu.

Alicja Žebrovska (Poljska) komplikovanim nazivom "Prvobitni greh – Misterija posmatra" prikriva neverovatnu koncepciju i još začudnije izvođenje "ženske tajne". "Mi smo svi inicirani u tajnu; a svaka tajna je realnost" – kaže A. Žebrovska u kataloškom objašnjenju svog rada. Ta tajna je ovde vagina. No, da vagina nije samo "ženski organ" za voajerski pristup, ni uobičajeno mesto fiziološkog trena s falusom, ucelinjenje je od koje zastaje dah. Kako je to uopšte uobličeno?! Biranje objekta tj. određenog ženskog spolovila, rad (šminkanje, postavljanje veštačkih trepavica na ivice gornjih usmina) i konačno postavljanje veštačkog oka na mestu izvora "ženske tajne" takav je producentsko-izvođačko-snimateljsko-režijski poduhvat koji izmiče svakom takmičarskom, festivalskom vrednovanju. Video ima dva dela, u prvom vagina prima šta uobičajeno prima u sebe, al’ rađa Barbiku (!). U drugom delu – "Misterija posmatra" veštačko oko iz nutrine mesta rađanja i zadovoljstva svake (ljudske) vrste neda mira gledaocu, bez obzira na pol, rasu i obrazovanje. Pravo, Alicja: Medejina tajna u egzilu (...)

"Dodirni me", performans Mime Orlović, traga za dodirom koji poezuje šaku i šaku, telo i telo, znane i neznane ljude koji se nađu ispred paravana kroz koji viri starovremenska medicinska spravica za lečenje reume "visokofrekventnim strujama niske amperaže". Da li treba dodati da je to aparatić Miminog dede, nađen na vrhu ormana u prolaznom hodniku kuće, zaboravljen, i ponovo oživljen za inicijaciju potrebe za kolektivnim dodirom. Na festivalu je prikazan dokumentarac "S puta u nemoguće" Olivere Miloš Todo­rović o radu "Džepnog pozorišta M" u psihijatrijskoj bolnici "Dr Laza Lazarević". U jednom času, arhivski snimak predstavlja krug ljudi kako se drže za ruke, inicirani potrebom veze sa zajednicom, koliko i dodirom sa prvim telom "do sebe", da bi se vlastito telo osetilo zaronjeno u stvarnost, realnost zadovoljstva, naloga "dodirni me". Čezne li Medeja za drugim(a), koliko za sopstvom?

Na Video samitu kao autorka velike sposobnosti elaboracije predmetnog sveta i video spekulacije istog, nametnula se akribična slovenačka autorka Ema Kugler. Kulturološki, njeni radovi pronose mesto i vreme njihovog nastanka, post-modernizam ljubljanskih krugova znan iz vizuelnih medija, nalazi odziv u Eminom tretmanu "dekonstrukcije" modela sveta, koliko i natruha tradicionalnog geopoetičkog priklona ekpersionističkim uprizorenjima akcije, likova. "Tajga", video rađen po perfomansu, poetičnija je od "Posetioca", narativne video priče. U "Tajgi" ženski lik tvoren je od sante leda nalik Langovoj robot-ženi ali bez glave, u "Posetiocu" muška figura poseduje (veštačka) krila. U srazu ledene, topljive žene i prometejski agilnog muškog posetioca, pamtićemo muško-ženski svet Eme Kugler. Medeja od leda, s krilima.

"Osećanje" Vesne Tokin unelo je mira i spokoja na festivalu. Posle eruptivnog "Supernauta" Sonje Savić, mega-video rada koji potražuje više video planova (ekrana) za "prosleđivanje", upućivanje ekstatičnih signala zapretenih, energetskih audio-vizuelnih sila koje zasipaju gledaoca iz trena u tren svih 45 minuta projekcije, "Osećanje" je došlo kao interludij koji je izmamio tri put "bravo" potpisnice ovih redova, uživo, u sali "Ben Akiba". Zašto? Ni minimalnije storije za video rad, ni jednostavnijeg izvođenja vizualizacije pesme Jelene Marinkov, tačnije jedne njene strofe:

 

"zato što sam jagnje koje

zvezde broji dok voda

kaplje i vri"

 

"Osećanje" je tip "kućnjaka" po načinu nastanka. Medijum videa je tretiran kao nasušno potrebni, kućni okvir za estetski doživljaj sveta. V. Tokin je potpisana kao scenarista i reditelj. "Nema" montažera, nema "imena". Ko bi drugi bio to nego ona, Vesna: mikseta je "posuđena", iznajmljena nekako. Vesna i Jelena su drugarice, i saradnice na relaciji Vršac-Zrenjanin. Jedna pesnikinja i jedna slikarka. I to se vidi u "Osećanju". Svakako, miksaža zvuka, muzički tonovi Momira Petrovića uobličili su ovo jedva petominutno vizuelno, minimalističko tkanje. I on je, valjda, radio bez para, "na crno", kako vrsta "kućnjaka" podrazumeva. Dokle? Pitanje koje se ispostavilo i ovim primerom. Alternativa nije amaterizam. Alternativa je subverzivna delatnost, koja, eto, dosegne i prag festivala, poput ovog u Novom Sadu. Šta bi na sve ovo izrekla jedna S. Savić prekrilo bi žučem čitave tabake. Medeje računaju na ispoljena "osećanja".

Naime, kad već govorimo o okviru "istočno-evropske" produkcije, najbliži deo sveta, poput slovačkog kulturnog tla legitimisao je ko stoji iza video-autorki, što se novca za proizvodnju ideja tiče: Ministarstvo za kulturu, pre svega. Postoji li neko slično ministarstvo u Srbiji za video prilike? Il’ u srpskom ministarstvu ne mirišu Medeje?