prEUgovor koalicije, podnele su Narodnoj skupštini, a pre toga Odboru za ljudska i manjinska prava i rodnu ravnopravnost, kao i Odboru za evropske integracije, amandmane na zabrinjavajuća rešenja Predloga zakona o rodnoj ravnopravnosti i Predloga zakona o izmeni i dopuni Zakona o zabrani diskriminacije, koja su se pojavila nakon javne rasprave. Oba zakona su usvojena bez izmena predloga zakona na način na koji je koalicija prEUgovor ukazala.
Autonomni ženski centar, ASTRA i Grupa 484, kao članiceNakon završetka javne rasprave Vlada Republike Srbije usvojila je i uputila Narodnoj skupštini Predlog zakona o rodnoj ravnopravnosti i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o zabrani diskriminacije, koji su sadržali rešenja kojih nije bilo u javnoj raspravi, te se na njih nije moglo reagovati. Reč je, pre svega, o privilegovanju finansiranja specijalizovanih usluga za učinioce nasilja u odnosu na usluge za žrtve, kao i o izostavljanju seksualnog uznemiravanja kao diskriminišućeg ponašanja (predlog pominje samo polno i rodno uznemiravanje).
Na 8. sednici Odbora za ljudska i manjinska prava i rodnu ravnopravnost nije bilo reči o apelu i predlozima, kao ni na 14. sednici Odbora za evropske integracije, tako da su oba predloga zakona jednoglasno usvojena u načelu.
Nije bilo reči o apelu koalicije prEUgovor ni na 12. sednici Narodne skupštine tokom rasprave u plenumu i, u načelu, u obraćanju predsednice Odbora za evropske integracije g. Elvire Kovač, kao ni u obraćanju predsednika Odbora za ljudska i manjinska prava i rodnu ravnopravnost g. Muamera Bačevca. Iako je predsednik Odbora svoj ekspoze zasnovao na podacima o nasilju prema ženama, ističući porast prijava koje registruju ženski SOS telefoni, nije se osvrnuo na očigledne diskriminatorne odredbe predviđene u čl. 58 i 77 Predloga zakona o rodnoj ravnopravnosti u vezi sa specijalizovanim uslugama za žrtve nasilja u odnosu na specijalizovanu uslugu za učinioce nasilja.
Samo je jedna od potpredsednica Narodne Skupštine postavila pitanje ministarki za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog da objasni zbog čega je Vlada privilegovala finansiranje usluge za učinioce nasilja u odnosu na finansiranje specijalizovanih usluga za žrtve nasilja. Citiramo delove iz odgovora ministarke (iz stenografskih beleški NS od 18.5.2021. godine, str. 65-69):
.....
„Dodatni propis koji će potpuno jasnim učiniti vama i dati kredibilitet mojim rečima je Zakon o socijalnom preduzetništvu kome se nadamo u trećem kvartalu ove godine, zato što nam je cilj da žrtve nasilja budu u dobrim rukama, cilj nam je da prestane projektno finansiranje“.
.....
„Ono što mi želimo je da odredbama ovog zakona i za počinioce nasilja i za žrtve nasilja kažemo da su to naši građani, svi, mi smo im obavezni da dogovorom u Skupštini, dogovorom u Ministarstvu finansija za Republički budžet u Vladi Vojvodine za pokrajinski budžet u lokalnim samoupravama pružimo dokaze da ćemo sredstvima u budžetu, skupljenom od svih građana, pokušati da izgradimo sistem "sigurnih kuća"“.
.....
„Mi znamo da je jedan deo civilnog društva izrazito nezadovoljan s pravom ili bez, na dijalogu sa njima je da to utvrdimo zato što uopšte smatramo da i država može da pruža usluge prevencije nasilja i zaštite žena od nasilja“.
.....
„Mi mislimo da o tome treba da bude dijaloga i da vidimo čime civilno društvo odriče pravo da možda ima i u centrima za socijalni rad i u specijalizovanim institucijama ljudi koji bi mogli da pomognu na projektima smanjivanja ukupne količine nasilja u društvu. Možda nema, novac je tu za onog ko ume, jer je Srbija zemlja koja će preuzetu obavezu za ukupno smanjivanje nasilja u društvu obaviti do kraja“.
Komentare na izmene i dopune zakona koje je podnela prEUgovor koalicija možete videti OVDE.
Usvojeni Zakon o rodnoj ravnopravnosti pogledajte OVDE.
Usvojene izmene i dopune Zakona o zabrani diskriminacije pogledajte OVDE.