Autonomni ženski centar je predao komentare na Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakonika o krivičnom postupku. Izražena je zabrinutost zbog većine predloženih izmena kojima se urušava koncept tužilačke istrage i tužilaštva kao organa gonjenja, kao i protiv urušavanja dostignutih prava oštećenih i posebno osetljivih oštećenih i svedoka.
AŽC se protivi izmenama čl. 297 da o rešenju o sprovođenju istrage odlučuje sud i smatra da se na taj način pogrešno tumači odredba čl. 32 Ustava, koja propisuje pravo na pravično suđenje. Ovim rešenjem se stvara nesklad prava između osumnjičenih da su izvršili krivično delo i oštećenih koji imaju pravo na zaštitu, što garantuje čl. 36 Ustava, koja propisuje pravo na jednaku zaštitu prava i na pravno sredstvo.
Predviđenim izmenama potpuno su zanemarene odredbe Zakona o sprečavanju nasilja u porodici i postojanje Grupa za koordinaciju i saradnju, kojima se obezbeđuje pravo na posebnu zaštitu dece i drugih posebno osetljivih žrtava predviđenih Direktivom o minimalnim standardima za prava, podršku i zaštitu žrtava krivičnih dela (2012/29/ЕU). Takođe je propušteno da se izvrši usklađivanje i sa Poglavljem 3 Direktive 2024/1385/EU od 14.5.2024.g. o borbi protiv nasilja prema ženama i nasilja u porodici.
Razočarava to što oštećenima nije dato pravo ni da izjave žalbu na oslobađajuću presudu, kao ni mnoga druga prava, te oštećeni i dalje ostaje objekat dokazivanja u krivičnom postupku a ne subjekt prava na zaštitu. Ozbiljno zabrinjavaju predlozi kojima se urušava dostignuti nivo prava
oštećenih i to u pogledu davanja prava žalbe na određivanje statusa posebno osetljivog svedoka, ograničenja u pogledu određivanja mere iz čl. 197 ZKP i prava uhapšenog da nesmetano komunicira sa članovima svoje porodice iz čl. 69 ZKP pa čak i kada su ti članovi porodice oštećeni krivičnim delom. Imajući u vidu probleme koje prouzrokuje u cilju efikasne zaštite oštećenih, jer omogućava da osumnjičeni tokom celokupnog trajanja postupka utiču na privilegovane svedoke da ne svedoče ili povuku svoj iskaz, AŽC smatra da je morala da se izmeni odredba čl. 94 ZKP.
Posebno je sporna novododata odredba st. 3 čl. 283a ZKP koja se tiče izuzetka u dodeli sredstava koja se prikupljaju putem instituta odlaganja krivičnog gonjenja, jer omogućavaju postojanje nedozvoljenih uticaja na odluka Komisije, umesto prema stvarnim prioritetima o kojima Komisija za dodelu sredstava nema medicinska znanja.
Konkretne komentare i predloge za izmene i dopune Nacrta zakona možete videti OVDE.