azcU Srbobranu je tokom noći od strane svog nasilnog sina ubijena još jedna žena, koju su komšije prethodnog, ili prethodnih, dana videle pretučenu.

Ukoliko su tačne sve informacije koje su dostupne u medijima, a posebno:

  • da je učinilac bio ranije dva puta osuđivan na kazne zatvora zbog vršenja krivičnog dela nasilje u porodici prema majci, što ukazuje na to da je činio neki od težih oblika ovog krivičnog dela;
  • da je sa izdržavanja kazne zatvora izašao pre nekih 6 meseci;
  • da su učinilac i majka koju je ubio živeli u kućama koje su jedna pored druge, u istom dvorištu,

sve ove informacije ukazuju na to da se žena koja je ubijena nalazila u visokom stepenu rizika da bude ponovo teže povređena ili ubijena. Stoga se postavlja pitanje da li je uopšte i, ako jeste, na koji način je postupala Grupa za koordinaciju i saradnju za opštinu Srbobran, koja je formirana u okviru Osnovnog javnog tužilaštva u Vrbasu, nakon što je učinilac drugi put izašao sa izvršenja kazne zatvora.

Autonomni ženski centar izražava ogromnu zabrinutost činjenicom da se u Vojvodini nastavlja trend ubistava žena od strane učinilaca koji su ranije bili osuđivani za nasilje u porodici koje su činili upravo prema ubijenim ženama.

Takođe izražavamo zabrinutost činjenicom da Grupe za koordinaciju i saradnju, koje su formirane u skladu sa Zakonom o sprečavanju nasilja u porodici i koje čine predstavnici tužilaštva, policije i centra za socijalni rad, i dalje ne prepoznaju da se žene, čiji su učinioci nasilja u porodici osuđeni na kazne zatvora ili mere bezbednosti obaveznog lečenja, nalaze u posebno visokom riziku nakon što učinioci izađu sa izdržavanja kazne ili mere bezbednosti obaveznog lečenja. Ne postoje informacije o tome da li su članovi i članice Grupe razmatrali rizik po žene čiji nasilnici izlaze iz zatvora i da li su napravili Plan zaštite i podrške kako bi se sačuvali životi žena.

Podsećamo da, iako je u Srbiji je tokom 2024. godine ubijeno najmanje 17 žena[1], su u polovini slučajeva učinioci bili ranije prijavljivani za vršenje nasilja (njih 8 od 16 učinilaca), što predstavlja ozbiljno povećanje (u %) u odnosu na prethodne godine[2]. Takođe podsećamo da je u 2024. godini osam žena ubijeno na teritoriji Vojvodine, kao i da su dvojica učinilaca sa teritorije Vojvodine bili prethodno pravnosnažnim presudama osuđivani za nasilje u porodici koje su vršili prema ubijenim ženama.

Svi ovi podaci ponovo potvrđuju da je potrebno menjati Krivični zakonik, ne samo u domenu povećanja zaprećenih kazni, već i:

  • uvođenjem novih mera zaštitnog nadzora (udaljenje iz zajedničkog domaćinstva i zaštitni nadzor nakon izdržane kazne zatvora);
  • izmenama da se mera zabrane približavanja i komunikacije sa oštećenim može izreći u slučaju ako je učiniocu izrečena mera bezbednosti obaveznog lečenja na slobodi;
  • kao i da se uslovna osuda za krivična dela rodno zasnovanog nasilja može izreći samo uz meru zaštitnog nadzora ili rada u javnom interesu.

U međuvremenu, zahtevamo od Zaštitnika građana i nadležnih ministarstava da neodložno izvrše postupke kontrole i utvrde da li je bilo propusta u postupanju predstavnika i predstavnica nadležnih institucija (tužilaštva, policije i centra za socijalni rad). Takođe zahtevamo od Vrhovnog javnog tužilaštva da utvrdi da li je uopšte i, ako jeste, na koji način je postupala Grupa za koordinaciju i saradnju koja je formirana pri Osnovnom javnom tužilaštvu u Vrbasu nakon izlaska učinioca iz zatvora, te da o tome obaveste javnost.

Reagujte pre nego što bude kasno!

Kontakt osoba za medije:
Vanja Macanović, Autonomni ženski centar


[1] Što u odnosu na prethodnu godinu predstavlja značajan pad broja ubijenih žena u porodično-partnerskom odnosu i kao posledica vršenja nekog od drugih krivičnih dela rodno zasnovanog nasilja.

[2] U 2023. – u 4 od 28, u 2022. – u 7 od 24, u 2021. – u 5 od 20, u 2020. – u 4 od 26 slučajeva.