Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, koje je u februaru 2019. godine bez javne rasprave poslalo u Narodnu skupštinu Predlog izmena i dopuna Zakona o zabrani diskriminacije, nakon reagovanja Koalicije protiv diskriminacije i organizacije koje su podržale zahtev za povlačenje Predloga (među kojima je bio i Autonomni ženski centar), ipak je moralo otvoriti javnu raspravu o Nacrtu. Time je sprečeno očigledno kršenje odredbi Zakona o planskom sistemu Republike Srbije od strane nadležnog ministra/ministarstva.
Autonomni ženski centar obaveštava javnost i Sofiju Mandić, autorku teksta Pravna zabluda, objavljenog na portalu pesanik.net da nije istina da je saopštenje koje je Autonomni ženski centar uputio medijima 12.9.2019. menjano na bilo koji način. To se lako može proveriti kontaktiranjem medija koji su objavili imena sudija. Ako je autorka došla u posed saopštenja Autonomnog ženskog centra u kome su navedena imena sudija, molimo je da ga učini javnim.
Apelacioni sud u Beogradu, uz podršku sudskog veštaka i advokata, krši prava deteta i prava maloletnih oštećenih koja su garantovana ratifikovanim međunarodnim konvencijama i zakonima Republike Srbije,jer svojom oslobađajućom odlukom šalje poruku svima koji imaju seksualne odnose sa devojčicama romskog porekla da se neće smatrati odgovornim.
Prvi nacrt revidiranog Akcionog plana za Poglavlje 23, u vezi sa antidiskriminatornom politikom, ne sadrži preporuke CEDAW Komiteta koje je Srbija dobila u martu ove godine, iako bi to bilo očekivano. Iznenađujuće, ni novi Akcioni plan za primenu Strategije za rodnu ravnopravnost, u planiranim aktivnostima, budžetskim sredstvima i indikatorima za procenu efekata, ne integriše ove preporuke u dovoljnoj meri. Šta to govori o "posvećenosti i ozbiljnosti" državnih aktera pročitajte u tekstu Tanje Ignjatović iz Autonomnog ženskog centra, koji je sastavni deo 19. broja biltena rEUformator - informatora o poglavljima 23 i 24.
Komentarišući mere i aktivnosti u novom Akcionom planu za sprovođenje Strategije za rodnu ravnopravnost u vezi sa posebnim ciljem 1.5. koji se odnosi na „povećanu sigurnost žena od rodno zasnovanog nasilja“, Autonomni ženski centar je istakao da nisu uzeta u obzir Zaključna zapažanja UN Komiteta za eliminaciju diskriminacije žena, koja je Srbija dobila 8. marta 2019. godine. Ukazano je i na to da su planirana budžetska sredstva za realizaciju ovog posebnog cilja sasvim neodgovarajuća (za dve godine biće izdvojeno 1.550.000 dinara, što je suma projekta manjeg obima), ali i to da je struktura troškova neodgovarajuća (jer obuhvata finansiranje konsultacija, istraživanja, analiza, studija i samo tri obuke), dok su sredstva za uspostavljanje centralne evidencije o primeni Zakona o sprečavanju nasilja u porodici nepoznata (planirana iz donatorskih sredstava, ali se još uvek ne zna da li su obezbeđenja).
AŽC je pripremio prvi nezavisni izveštaj o aktivnostima novoformiranog nacionalnog SOS telefona za žene sa iskustvom nasilja, za period januar-jun 2019. godine. U izveštaju se ukazuje na to da je broj primljenih poziva u posmatranom period dva puta manji od broja koji prikazuje novoformirani SOS telefon, i iznosi 934 poziva (155,7 poziva prosečno za mesec dana). Ostalih 861 poziv, koji čine „testirajući“ pozivi, ne bi trebalo brojati i prikazivati, jer ne potiču od pozivateljki.
Autonomni ženski centar, u saradnji sa Centrom za ženska prava i Sigurnom ženskom kućom iz Podgorice, održao je tri seminara namenjena obuci profesionalaca iz centara za socijalni rad iz Crne Gore, na kojima su učešće uzeli i predstavnici policije, tužilaštva, pravosuđa i civilnog sektora. Seminari su odlično ocenjeni, a bila je to i prilika za razmenu mišljenja stručnjaka iz dve države koji dele slična iskustva u vezi sa problemom zaštite žrtava nasilja u porodici, pre svega žene i dece.
Autonomni ženski centar Vam se obraća sa zahtevom da u skladu sa nadležnostima Ministarstva unutrašnjih poslova da nadzire rad policijskih službenika, ispitate odgovornost načelnika Policijskih uprava i policijskih službenika koji su postupali po obaveštenjima i krivičnim prijavama u vezi sa sličajevima nasilja u porodici koji su se završili ubistvom žene žrtve nasilja u Pančevu, ubistvom nasilnika od strane ujaka žene žrtve nasilja u Smederevu i teškim ranjavanjem dugogodišnje žrtve nasilja u Smederevu pred njeno dvoje mal. dece.
Tačno dve godine nakon našeg obraćanja vama u vezi sa tragičnim ubistvima žena i deteta u prostorijama centara za socijalni rad u Beogradu, na koje nikada nismo dobile odgovor, Autonomni ženski centar Vam se ponovo obraća zahtevom da u skladu sa nadležnostima Republičkog javnog tužilaštva da nadzire rad svih javnih tužilaštava, ispitate odgovornost svih javnih tužilaca i njihovih zamenika u okviru čije nadležnosti su dobijana policijska obaveštenja i krivične prijave u vezi sa sličajevima nasilja u porodici koji su se završili ubistvom žene žrtve nasilja u Pančevu, ubistvom nasilnika od strane ujaka žene žrtve nasilja u Smederevu i teškim ranjavanjem dugogodišnje žrtve nasilja u Smederevu pred njeno dvoje mal. dece.
Mediji prenose da je preminula D.M. koju je jutros u Pančevu na autobuskoj stanici nožem izbo bivši suprug P.M. Ovo je četrnaesta ubijena žena od početka godine i treća od početka ovog meseca. Iz medija se moglo saznati da je u toku bila brakorazvodna parnica, da je nasilnik imao meru zabrane prilaska, a žrtva bila smeštena u sigurnu kuću. Moglo se pročitati i da je nasilnik od ranije poznat policiji, da ima istorijat kriminalnog ponašanja zbog čega je nekoliko godina bio u zatvoru, da je čitava lokalna zajednica znala da je opasan tip i da ga se plašila.